Begin dit jaar waarschuwden juristen van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), dat op 1 april de officiële termijn van vijf jaar verliep waarbinnen een verzoek tot vergoeding van schade door Lelystad Airport kon worden ingediend. Een merkwaardige situatie, want de opening van dit ‘vakantievliegveld’ is door foutieve rapporten en onder druk vanuit de samenleving keer op keer uitgesteld. Daardoor weet niemand of en zo ja hoeveel schade, bijvoorbeeld door waardevermindering van huizen, kan worden oplopen, mocht het vliegveld toch ooit opengaan.
Vanuit SATL is een advocatenbureau geraadpleegd gespecialiseerd in schadeclaims, en deze kwam met de volgende inschatting: Voor een gemiddeld huis in Gelderland van € 313.500 is de te verwachten waardedaling € 9.405 tot € 31.350, wat neerkomt op een waardedaling tussen de 3 en 10%.
SATL verwacht intussen dat Lelystad Airport gesloten blijft. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen adviseerden zijn juristen om vóór 1 april persoonlijk en aangetekend een zogeheten stuitingsbrief naar IenW te sturen. Door dat te doen wordt de claimtermijn verlengd. De groepen van SATL verspreidden de boodschap en organiseerden onder meer in Dalfsen, Hattem en Oldebroek informatie- en tekensessies. B&W van Heerde belegden zelf een gemeentelijke bijeenkomst en vroegen SATL uitleg te komen geven.
De helft uit Gelderland
Het Schadeloket Luchtvaart van het ministerie van IenW heeft zijn handen vol gehad aan de verwerking van het ongekend grote aantal brieven die elk afzonderlijk moesten worden afgehandeld en beantwoord. Cijfers konden daardoor niet meteen worden verstrekt. Op verzoek van SATL zijn ze nu beschikbaar gesteld.
In totaal heeft IenW 13.025 stuitingsbrieven ontvangen. Daarvan zijn 130 ongeldig verklaard, omdat ze te laat binnenkwamen. Van de geldige 12.895 zijn 261 afkomstig van bedrijven en 12.764 van particulieren.
De twee provincies waar de zorgen én het verzet tegen het vakantievliegveld het grootst zijn, gaan veruit aan kop: Gelderland met meer dan de helft van het totaal (6.809) en Overijssel met een kwart (3.209). Met bijna een vijfde (2.425) komt Flevoland op plaats drie. Klaarblijkelijk maken meer Flevolanders zich zorgen over het vliegveld in hun omgeving dan hun provinciebestuur graag wil doen voorkomen. Samen nemen de drie provincies ruim 96 procent voor hun rekening. De rest komt hoofdzakelijk uit Friesland, Utrecht en uit Noord- en Zuid-Holland.
Veel uit Noordoost-Veluwe
Een inventarisatie naar gemeente of woonkern heeft het Schadeloket niet gemaakt. Navraag in Heerde leert dat deze Noordoost-Veluwse gemeente, die actief brieven verzamelde, maar liefst 1.178 exemplaren bij IenW afleverde. Daarnaast zullen ook individuele Heerdenaren zelf een brief hebben gestuurd. Naar verwachting hebben ook vanuit de Oldebroekse kernen Wezep, Hattemerbroek en Noordeinde veel ongeruste mensen gereageerd, net als vanuit het aangrenzende Hattem. De Noordoost-Veluwe ligt pal onder de geplande lage vliegroutes en boven het gebied zouden de vliegtuigen ook nog eens met veel lawaai en uitstoot moeten doorstijgen. Van elders op de Oost- en Zuid-Veluwe en uit het actieve Overijsselse Vechtdal zullen eveneens velen uiting hebben gegeven aan hun zorgen over de nadelige gevolgen van het ‘pretvliegveld’ voor hun woon- en leefomgeving.
Overzicht op basis van de door Schadeloket Luchtvaart van het ministerie van IenW verstrekte gegevens en bij deze gecorrigeerde gegevens:
Totaal door IenW ontvangen |
13.025 + 77 = 13.102 |
Te laat en niet rechtsgeldig |
130 + 2 = 132 |
Op tijd en rechtsgeldig |
12.895 + 75 = 12.970 |
Percentage per 12.970
Gelderland |
6.809 |
52,50% |
Overijssel |
3.209 |
24,74% |
Flevoland |
2.425 |
18,70% |
Friesland |
220 |
1,70% |
Utrecht |
101 |
0,78% |
Noord-Holland |
68 |
0,52% |
Zuid-Holland |
37 |
0,29% |
Noord-Brabant |
10 |
0,08% |
Limburg |
9 |
0,07% |
Groningen |
6 |
0,05% |
Zeeland |
1 |
0,01% |
Drenthe |
75 |
0,58% |
Meer informatie is te vinden via www.satl-lelystad.nl.
Meer informatie over de schade is te vinden via www.satl-lelystad.nl/schade
Zie ook RTV Oost: Gemeenten wijzen inwoners op het verhalen van toekomstige schade door vliegroutes