Nieuws

E-mail aan de commissie voor de MER: nadruk op door ons gevonden fouten

  • 16 januari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1861
  • 0 Comments

HoogoverWezep heeft een mail gestuurd aan de commissie voor de MER om een aantal zaken extra te benadrukken.

  • Herinnering aan de eerder verstuurde expertberekeningen waaruit blijkt dat Wezep zeer zwaar zal worden getroffen bij stijging vanaf 1.800 meter boven Wezep
  • Herinnering aan de brief aan de minister waarin we vaststellen dat er in de MER wordt gerekend met een vlieghoogte van 3.000 meter terwijl de werkelijke vlieghoogte 1.800 meter zal zijn

Omdat de overlast hierdoor ook veel groter zal zijn dan eerdere berekeningen aantoonden is de keuze voor de B+ (de route laag over Wezep) hoogstwaarschijnlijk onterecht. De berekeningen voor alle routes zullen daarom opnieuw gedaan moeten worden, inclusief de MER rapportage die het gevolg is van die berekeningen. Daarnaast is er nog altijd veel onzekerheid over aantallen, hoogtes en stijfprofielen. Voor ons redenen om weer te benadrukken dat er eerst een goede herindeling van het luchtruim plaats moet vinden en er daarna pas een uitbreiding van Lelystad Airport mogelijk is.


Onderwerp: Lopende advisering 2729, Lelystadlijnen, ernstige fouten.

Aan        : Commissie voor de m.e.r., de heer. S. Harkema;

Van        : Bewonerscomité HoogOverWezep.

Betreft    : Luchthaven Lelystad. Lopende advisering 2729.

Datum    : 15 januari 2018.

Geachte heer Harkema,

In het recente verleden heeft de heer G. Buursen, één van de leden van ons Bewonerscomité HoogOverWezep1),  enkele keren contact met u gehad over Lelystad Airport, met name over de laagvlieglijnen op 1.800 meter. Wij maken ons namelijk grote zorgen over de zorgvuldigheid van dit proces dat zulke immense gevolgen heeft voor grote delen van N.O.-Nederland op het gebied van gezondheid, welzijn, economie,  milieu en natuur. Recentelijk heeft de Nationale Ombudsman het ministerie van I&W en de minister, mevrouw C. van Nieuwenhuizen, ook op de onzorgvuldigheid van het niet c.q. onvoldoende betrekken van burgers in deze kwestie, en het daardoor verdwenen vertrouwen van burgers, geattendeerd.

Op 8 december 2017 stuurden wij u reeds een kopie van onze brief van 7 december 2017 aan minister C. van Nieuwenhuizen waarin wij via eigen expertberekeningen hadden aangetoond dat stijgen boven Wezep van 1.800 m naar het hogere luchtruim tot overschrijding van de kritische grens van 48 Lden bij 25.000 en 45.000 vliegbewegingen zal leiden. Deze potentiële overschrijding van de wettelijke 48-norm komt niet voor in de MER-2014, daar wordt gesproken over 40 tot 42 Lden. Het gevaar van stijgen boven Wezep e.o. is echter zeer reëel en is reeds per brief van 25 september 2017 door ons aan de toenmalige staatssecretaris, mevrouw S. Dijksma, gevraagd en pas per e-mail van 13 december 2017, na aandringen van de Nationale Ombudsman, namens de minister door de heer drs. R.Huyser, directeur Luchtvaart bij het ministerie, beantwoord. Hij blijft daarin vaag en ontkent dit potentiële stijgen niet. En als het stijgen niet boven Wezep plaats zal vinden zal het verder op de vliegroute moeten gaan gebeuren, > 48 Lden dus, in een gebied waar geen MER voor is beschreven.  

Zeer recentelijk, op 3 januari 2018, heeft ons Bewonerscomité HoogOverWezep wederom een brief aan de minister gestuurd. Hierin constateren wij dat in de milieueffectrapportage niet alleen fouten zijn gemaakt bij het naderende verkeer, maar dat ook bij het vertrekkende verkeer zorgwekkende fouten zijn gemaakt. Dit betreft de zgn. B+ route, twee naar het zuiden vertrekkende lijnen, goed voor circa 80% van het vliegverkeer, die, tegen de uitgangspunten in, pal over de woonkern van Wezep gaan. Indertijd is er bij de berekening van uitgegaan dat boven Wezep op 3.000 meter zou worden gevlogen terwijl dat in werkelijkheid volgens de MER slechts 1.800 meter is. Deze aanname is daarmee in strijd met de MER en daarom onjuist. Het betekent circa 6 Lden meer lawaai en daarmee waarschijnlijk een overschrijding van de wettelijke hindergrens van Lden 48 dB. De extra decibels van het potentiële stijgen boven Wezep komen daar nog bovenop! Het comité acht het denkbaar dat er meer van dit soort fouten zijn en dat de uitwerking van de MER en het daarop gebaseerde Luchthavenbesluit niet meer betrouwbaar zijn. Zij is daarom van oordeel dat integrale herberekening van alle routes noodzakelijk is. Daarbij moeten tevens factoren als bochten en cumulatie met reeds bestaande geluidshinder worden meegenomen. Want het is na zulk een integrale herberekening nog maar zeer de vraag of de keuze voor de B+ variant nog wel gerechtvaardigd is.

Wij hechten er grote waarde aan u hierbij een kopie van deze brief aan de minister toe te sturen. Tevens treft u hierbij de informatie aan die wij aan de woordvoerders in Tweede Kamer op dit dossier  over deze tekortkomingen hebben toegestuurd; het gaat hierbij om twee informatiesets. In totaal dus drie bijlagen.     

Waar het ministerie tot nu toe alleen de MER-rapportage wil actualiseren vragen wij dus, in het licht van bovenstaande fouten, een integrale herberekening van alle routes, en daarmee van de MER. Want een ‘actualisatie’ doet geen recht aan bovenstaande fouten en daarmee niet aan de keuzes voor routevarianten. Daar komt bij dat voor een actualisatie van de in de toekomst voorziene aantallen vliegbewegingen, tot 45.000 per jaar, een herziening van het luchtruim nodig is. Voordat deze herziening gereed is kan er, ons inziens, geen MER-berekening voor deze toekomstige aantallen plaats vinden daar gegevens als vliegroute en vlieghoogte immers nog volledig onbekend zijn. Wat dat betreft attenderen wij u op de klacht die de Stichting Red de Veluwe op 11 januari 2018 in Brussel heeft ingediend over de MER procedure. Alleen een integraal nieuwe MER, met zorgvuldige en transparante uitgangspunten en nauwkeurig opgesteld, zonder fouten, zal het vertrouwen in een zorgvuldige en eerlijke afweging van de belangen kunnen herstellen.

Uiteraard zijn wij graag bereid een en ander nader toe te lichten.

1),Met de woonkern Wezep bedoelen we ook het aangrenzende Hattemerbroek, beide onderdeel van de gemeente Oldebroek.

Met vriendelijke groet,

Bewonerscomité HoogOverWezep.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer G. Buursen, of via het onderstaande info-contact:

Bijlagen:

Brief aan de minister, 3 januari 2018;
Informatie over deze brief en de fouten aan Tweede Kamer, 3 januari 2018;
Informatie aan Tweede Kamer, 18 december 2017, 2 pagina’s dubbelzijdig.


Contact                : info@hoogoverwezep.nl
Website              : http://hoogoverwezep.nl
Twitter                 : @HoogOverWezep
Facebook            : https://www.facebook.com/HoogoverWezep

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Volg ons op social media