Nieuws

Het goede nieuws over de laagvliegroutes

  • 23 april 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 622
  • 0 Comments

Eind vorige week werden we verrast door een bericht dat er al heel snel een einde zou komen aan de laagvliegroutes. Dat zou uiteraard bijzonder goed nieuws zijn, maar door schade en schande wijs geworden zijn we één en ander toch even gaan uitzoeken. Op zoek naar het goede nieuws over de laagvliegroutes...

De feiten op een rij

Eerst maar eens kijken wat de minister nou eigenlijk bekend heeft gemaakt. In haar brief staan twee nieuwe afspraken:

  • het loslaten van het uitgangspunt dat er geen interferentie met Schiphol-verkeer mag zijn
  • dat er standaard gebruikt gemaakt mag worden van luchtruim dat primair is ingericht voor de afhandeling van militair verkeer

De uitleg van de minister bij deze afspraken:

“Dit betekent dat een vliegtuig op de aansluitroutes van Lelystad Airport net als elders in Nederland ongehinderd kan klimmen; alleen bij uitzondering, bijvoorbeeld als gevolg van weersomstandigheden, specifiek baangebruik op Schiphol of bij daadwerkelijk gebruik van militair luchtruim is dit op de Lelystad-routes niet altijd mogelijk.”

De laagvliegroutes zijn ontstaan omdat er onder Schiphol verkeer gevlogen moest worden en een mix met militair verkeer niet mogelijk was. Schiphol verkeer, militair verkeer en Lelystad Airport verkeer mogen, met deze nieuwe afspraken, nu allemaal door elkaar vliegen, behalve als:

  • Het weer dat niet toelaat
  • Schiphol zijn banen “specifiek” gebruikt
  • Militaire vliegtuigen het luchtruim gebruiken

Dat zijn hele grote “behalve als” punten. Mag het alleen bij mooi weer, of dan juist niet? Mag het alleen als Schiphol de Veluwe al vol aan het vliegen is, of dan juist niet? Mag het alleen als het geen enkel militair vliegtuig te bekennen is?

De minister heeft steeds gezegd dat die 1.800 meter een minimale hoogte is en dat er hoger gevlogen wordt indien mogelijk. Die minimale hoogte van 1.800 meter geldt nog steeds. Feitelijk zegt ze dus nog steeds hetzelfde, maar hoopt ze dat dat hoger vliegen nu vaker mogelijk is. Ze geeft daarvoor geen enkele garantie en er zal dus geen enkele handhaving mogelijk zijn. Feitelijk is er dus niets veranderd.

Goed nieuws of slecht nieuws? Slecht nieuws

De situatie voor Wezep

Wat betekenen deze aanpassingen voor Wezep? In het meest positieve geval: niets. De laagvliegroutes blijven hier net zo laag als ze waren. We kregen vorige week al een tip dat de minimale hoogte van 1.800 meter opeens was verschoven van “binnenkomend boven het oude land” naar Wezep. Kan er dan tot aan Wezep nog lager gevlogen worden? Hoe dan ook, hoger is in ieder geval niet mogelijk. En hoger voorbij Wezep betekent een grotere kans op snelle stijging boven Wezep. Dus in het positieve geval betekent het voor Wezep niets, maar de kans is groot dat het voor Wezep een verslechtering oplevert.

Goed nieuws of slecht nieuws? Slecht nieuws

De reactie van de regeringscoalitie

Uiteraard waren we benieuwd naar de reacties van de partijen in de coalitie. Zij hadden hun reacties al heel snel gereed, je zou bijna zeggen dat ze al vooraf waren opgesteld.

De reactie van de VVD was niet verrassend. De laagvliegroutes boven onze hoofden doet ze niets, wat de VVD betreft had Lelystad Airport al lang open moeten zijn. Het CDA vond de aanpassing ook zeer goed nieuws en is blij dat de laagvliegroutes nu serieus worden aangepakt.

Tot zover weinig nieuws, maar ook D66 was lovend en vind het prima nieuws voor de Veluwe en ook voor Nederland. Tot slot ChristenUnie, die een pluim uitdeelt aan de luchtverkeersleiders voor deze start met verbeteringen.

Waar is de kritiek gebleven? Ook deze politici kunnen lezen dat er feitelijk niets veranderd aan de laagvliegroutes. Toch zijn er bijna kritiekloze reacties en wordt er gedaan alsof de laagvliegroutes van de baan zijn. Is de regeringscoalitie “om” en vindt men dit serieus een goede oplossing? Dat is geen goed nieuws!

Goed nieuws of slecht nieuws? Slecht nieuws

Vertrouwen in een goede samenwerking

Vorige week werden we door het ministerie uitgenodigd voor een informatieavond over de “optimalisaties” boven Wezep. We hebben daar weer uitgebreid onze zorgen uitgesproken over de mogelijke stijging boven Wezep. De heren van zowel het ministerie als LVNL reageerden bijzonder verbaasd en zwegen in alle talen. Uiteraard wisten zij toen al dat er twee dagen later een nieuw plan gepubliceerd zou worden, daar is met geen woord over gesproken. In plaats daarvan werden we met een kluitje in de vorm van een beetje naar links en naar rechts in het riet gestuurd. Het ministerie heeft dus weer een poging gedaan om ons “mee te laten denken”, maar hield weer informatie achter. Het vertrouwen is er weer niet groter op geworden

Goed nieuws of slecht nieuws? Slecht nieuws

Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegroutes

HoogoverWezep werd, net als alle andere groepen, verrast met het konijn dat de minister opeens uit haar hoge hoed toverde. Uiteraard zijn we meteen in de de stukken gedoken en hadden we al snel door dat dit oude wijn in nieuwe zakken was. Onze reacties naar de pers en op social media waren dan ook duidelijk. De reacties van alle andere groepen waren gelijk: dit is geen nieuws, maar een nieuwe verpakking voor hetzelfde plan.

Alle actiegroepen blijven dus op hetzelfde standpunt staan: Geen Lelystad Airport zolang er sprake is van laagvliegroutes. En dat is wel goed nieuws.

Goed nieuws of slecht nieuws? Goed nieuws


Links

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Volg ons op social media