Nieuws

Optimalisaties van de Lelystadroutes bij Wezep/Hattemerbroek

  • 19 april 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1840
  • 0 Comments

Op 16 april heeft het ministerie van IenW aan vertegenwoordigers van de actiegroepen en burgers uit Oldebroek, Hattem, Elburg, Heerde, Kampen en Zwolle informatie gegeven over mogelijke verbeteringen in de vliegroutes boven de Noordoost-Veluwe, voor het geval Lelystad Airport toch voor de herindeling van het luchtruim open zou moeten.

Het ministerie wil deze opening in 2020. De actiegroepen niet. Hun standpunt is: eerst herindelen en bewijzen dat de problemen echt worden opgelost en daarna kijken of opening überhaupt nog wenselijk is. De gemeentebestuurders willen in principe ook eerst herindelen, maar waren bereid om over verbeteringen mee te praten.

Aan de voorstellen was een jaar lang achter hermetisch gesloten deuren door IenW en de burgemeesters van Oldebroek, Hattem, Elburg, Heerde gesleuteld. HoogoverWezep en haar zusterorganisaties waren buiten de deur gehouden. Ze waren tussentijds ook niet geïnformeerd, hoewel dat keer op keer wel was beloofd.

Tijdens de informatiebijeenkomst in Hattemerbroek werden de laatste plannen gepresenteerd: alternatieve routes en bij elk ervan de ‘winst- en verliescijfers’ voor de verschillende gemeenten. De actiegroepen hebben, naast herhaling van hun standpunt ‘eerst herindelen’ en kritiek op de procedures, alleen vragen gesteld.

De informatie is door IenW gepubliceerd. We geven hieronder de links. Vooralsnog geven we geen commentaar, want we hebben nog allerlei vragen die op de informatieavond niet of niet duidelijk door de Haagse ambtenaren zijn beantwoord. Bovendien heeft de minister nog geen twee dagen (!) na de bijeenkomst nieuwe plannen en besluiten gepubliceerd, die alles weer op losse schroeven zetten. Hoe serieus worden lokale bestuurders en burgers genomen?

Een greep:

  • Hoe ziet het onderzoek er eigenlijk uit, waarop de aantallen gedupeerden per variant zijn gebaseerd?

  • Kloppen de cijfers wel, want onze experts berekenen tot wel vier keer hogere geluidsbelasting en dus veel meer gedupeerden? Waarom gaat IenW de discussie daarover uit de weg en wil het hun en onze expertberekeningen niet door neutrale (buitenlandse) experts laten beoordelen?

  • Wat betekenen de gepresenteerde totaalcijfers per gemeente voor de afzonderlijke dorpen? Het maakt nogal wat uit of je in Oosterwolde of Hattemerbroek woon. Maar hoeveel?

  • Hoe zit het met de extra herrie en dus grotere aantallen gedupeerden als er boven of bij Wezep, Hattem en Heerde gestegen wordt – iets wat IenW niet wil uitsluiten?

  • Wat zijn de gevolgen voor campings, B&B’s en andere van rust afhankelijke bedrijven en instellingen als deze of gene route wordt gekozen?

  • Hoe verhouden de voorgestelde optimalisaties zich tot de op 18 april gepubliceerde voornemens van Defensie en IenW en de nieuwe uitgangspunten voor de herindeling van het luchtruim?

  • Is het politiek, financieel, bestuurlijk en maatschappelijk (vertrouwen!) verantwoord om nog meer kostbare tijd en energie van ambtenaren, luchtverkeersleiders, politici, lagere overheden én burgers te investeren in vliegroutes, vliegprofielen en ‘optimalisaties’, die zeer kort en mogelijk helemaal niet zullen worden gebruikt?

Zodra we antwoord op al onze vragen krijgen, informeren we onze ‘achterbannen’. En we vragen het ministerie geen stappen te zetten, zolang ze de gevraagde duidelijkheid niet hebben gegeven. Het gaat om het welzijn en de belangen van ons als bewoners.

De algemene informatie van IenW:
https://www.luchtvaartindetoekomst.nl/actueel/1323389.aspx

Informatie over de ‘winst- en verliescijfers per gemeente:
https://www.luchtvaartindetoekomst.nl/luchthavens/lelystad+airport/documenten+lelystad+airport/default.aspx#folder=1323393

 

Routevariant N (baan 23 en 05)

Eén van de gepresenteerde varianten.

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Volg ons op social media