Nieuws

Pas op de Plaats

Zienswijze op Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 in de maak

  • 19 juni 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 124693
  • 0 Comments
Pas op de Plaats

Kleine wereld
Wat was het ineens stil, de luchten onwerkelijk blauw en “krasvrij” en de wegen leeg. Hier in Wezep horen we de vogels luidkeels de lente inluiden en de kinderen spelen in onze eigen tuinen. In de stad zitten de mensen opgesloten in hun appartementen. Als we een videovergadering hebben met collega’s met jonge kinderen, krijgen we soms mee hoe heftig het kan zijn om ineens met elkaar opgesloten te zitten binnen enkele vierkante meters. Ouderen raken in een isolement en verzorgingshuizen sluiten zich af. We worden dagelijks gevoed met macabere statistieken van het RIVM. De wereld is ineens klein.

Ander tijdperk
Op het moment dat de 100 kilometer per uur  limiet werd ingevoerd op onze snelwegen, was er bijna niemand meer op de weg. Op enkele werkbusjes na, die zich ‘natuurlijk’ onmogelijk aan die 100 kilometer per uur kunnen houden, met al die ruimte. Onwerkelijk. Nederland was net volkomen vast aan het lopen in de gevolgen van ongebreidelde economische groei en consumentisme. De erfenissen van reeksen kabinetten en zeker ook die van Rutte. Stikstofcrisis, fijnstof, pfas, klimaatakkoord en toen was er de Lockdown en lijkt het alsof we ineens geteleporteerd zijn naar een ander tijdperk.

Intelligente Lockdown
Waar je eerder wel eens aan dacht werd werkelijkheid: “Als we nou eens konden ervaren hoeveel overlast en schade we met ons consumentengedrag veroorzaken, dan begrijpen we beter wat we voortdurend aan het inleveren zijn.” “Dit kan zo niet doorgaan, het heeft een veel te hoge prijs, alleen realiseren we ons dat niet echt.” En dit is nou precies wat er gebeurde. We hebben niet zo veel toe te voegen aan al die artikelen waarbij men zich hardop afvraagt of het allemaal wel nodig is. Daar was ie dan ineens, de Pas op de Plaats, geforceerd door de Lockdown. Een Intelligente Lockdown, jawel, laten we ons daar vooral op voorstaan.

Luchtvaartlobby
Hoe lang houden we dat vol? Gaat het werkelijk veranderen? Hoe ziet de Nieuwe Werkelijkheid van de 1,5 Meter Samenleving eruit? Het kabinet dat eerst zo eensgezind de Intelligente Lockdown inzette, begint scheuren te vertonen en de splijtzwam in dit alles is, jawel, de luchtvaart. Steeds scherper tekent zich af hoeveel maatschappelijke schade de luchtvaart ons brengt, welke kosten er mee gemoeid zijn, welke schaamteloosheid er in die misplaatste Blauwe Trots is ingebakken. Alle intelligentie en zorgvuldigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon, als het om de luchtvaart gaat. Duidelijker dan ooit is nu te zien hoe de luchtvaartlobby de politiek in haar greep heeft. (Wat doet die KLM-persoon daar eigenlijk in het Outbreak Management Team?)

Coronakadertje
En dan moeten we het nu gaan hebben over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050, want voor 9 juli a.s. moet er een zienswijze ingediend worden. Net nu we met z’n allen nog aan het verwerken zijn, dat de 1,5 meter binnen een vliegtuig kennelijk niet geldt en we in plaats van boeren met gekrenkte trots, de buschauffeurs van touringcarmaatschappijen op het Malieveld hebben staan. De ontwerp-nota begint met dit kadertje:

Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7.
Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7. 

Verantwoordelijke actor
De luchtvaartsector wordt puur als slachtoffer neergezet, niet als verantwoordelijke actor. Terwijl het overduidelijk is dat het razende tempo waarmee het virus zich over deze planeet heeft kunnen verplaatsen en de omvang van de impact vooral op conto van de luchtvaart geschreven kan worden. Nieuw-Zeeland was even Corona-vrij en dat blijkt zo weer onderuitgehaald te zijn door twee passagiers die in Groot-Brittannië zijn geweest.

Technocratisch optimisme
Na dit kadertje barst het onovertroffen Haagse technocratisch optimisme los en is er wat betreft de toekomst van de luchtvaart geen vuiltje aan de lucht. Het is een groeiscenario voor de Duurzame Luchtvaart, met Elektrisch Vliegen en Milieuvriendelijke Kerosine, 14% synthetisch in 2030! En op miraculeuze wijze zien we in de grafiek dat in 2050 de CO2 uitstoot op nul uitkomt. Dit gaat helemaal goedkomen, want de luchtvaart is innovatief en daar staat het om bekend. En dat terwijl vliegtuigen gemiddeld meer dan dertig jaar mee gaan. En voor wie kan rekenen: over dertig jaar is het 2050! Wie dan leeft, wie dan zorgt, zo kan ik ook een nota vullen. Het is moeilijk opnieuw de motivatie te vinden om serieus inhoudelijk hierop te reageren, maar we zijn er met de SATL-groepen weer volop mee bezig.

Herbezinning
Wat ons betreft zou er echt een herbezinning moeten plaatsvinden. Er moet eens serieus gekeken worden naar verantwoorde krimpscenario’s voor de luchtvaart. De luchtvaart is wat ons betreft volkomen uit balans en zal weer naar normalere en verantwoorde proporties teruggebracht moeten worden. (Ter illustratie hoe gestoord het is geworden: 'Knettergek' en 'Noord-Koreaans', zegt Ryanair-topman over minimumprijzen - https://nos.nl/l/2337619). Niet voor de korte termijn, noch  voor de lange termijn is er voor Lelystad Airport nog een plausibel argument te vinden om te openen. Dit kabinet zal dit niet meer kunnen doorzetten. Het is tijd is voor een echte Pas op de Plaats, voor een echte koerswijziging.

Zienswijze SATL
We weten niet zeker of het lukt om onze zienswijze zodanig tijdig af te hebben, dat mensen er makkelijk zelf stukken uit kunnen halen om over te nemen voor een eigen zienswijze. Uiteraard gaan we weer als SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) gezamenlijk een zienswijze indienen en dat moet, uiteraard, met grote zorgvuldigheid gebracht worden.

Zelf zienswijze indienen
Wil je zelf een zienswijze indienen. Dat kan! Hoe meer mensen stelling nemen, des te steviger we staan!

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/05/15/bijlage-1-ontwerp-luchtvaartnota-2020-2050

Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050

Op 15 mei heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de Ontwerp-Luchtvaartnota gepubliceerd. Hierin staat een nieuwe koers voor de luchtvaart op de lange termijn. Wilt u uw ideeën of mening kenbaar maken over de Ontwerp-Luchtvaartnota, het bijbehorende rapport over de milieueffecten (het plan-MER) en de passende beoordeling? Dit kan van vrijdag 29 mei tot en met donderdag 9 juli 2020. Meer informatie over waar u alle stukken kunt inzien en hoe u een zienswijze indient, vindt u op platformparticipatie.nl/luchtvaartnota. U heeft voordat u een zienswijze indient de mogelijkheid om vragen te stellen. Ga hiervoor naar Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050.

 

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Volg ons op social media