Nieuws

Plaatsvervangend directeur Herindeling Luchtruim houdt zich niet aan afspraken

Uitspraken Rudy Megens, plaatsvervangend directeur Herindeling Luchtruim, over B+ in strijd met beloften minister en eigen opdracht

  • 12 februari 2021
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 57413
  • 0 Comments

Bij het opzetten van de plannen voor Lelystad Airport is een aantal verschillende scenario’s bekeken voor de vluchtroutes. Het luchtverkeer van Schiphol vliegt immers al over dat gebied en daar kan het verkeer van Lelystad Airport niet zomaar dwars doorheen vliegen. Uiteindelijk werd het plan om dan onder dat verkeer van Schiphol te gaan vliegen, de laagvliegroutes waren geboren.

Er was een aantal verschillende plannen voor die laagvliegroutes en uiteindelijk is er gekozen voor de B+ variant. Inderdaad, de variant die ertoe zou leiden dat er enorme overlast gaat ontstaan op de Veluwe, in Gelderland, in Overijssel, in zes provincies. Bizarre plannen en daarom de reden dat er inmiddels 21 actiegroepen al jaren samenwerken om die laagvliegroutes te voorkomen.

Eén van de “oplossingen” van de minister voor de laagvliegroutes is het herindelen van het luchtruim. Alles gaat op zijn kop, alle routes gaan opnieuw bedacht worden en dan zijn ook de laagvliegroutes van Lelystad Airport verdwenen. Een mooi verhaal, maar wij willen graag garanties dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Voor ons is het dus belangrijk dat die B+ variant niet meer het uitgangspunt is, maar dat ook voor Lelystad Airport wordt begonnen met een schone lei.

Ook in de Tweede Kamer was dat duidelijk, op 18 december 2018 zei de minister daarom:

“Bij de luchtruimherziening kunnen alle varianten weer bekeken worden, zoals ik al zei. Op voorhand zijn de B+- routes daarbij niet een uitgangspunt vooraf.”

 

 

Ook op 30 oktober 2019 werd, na schriftelijike vragen, nog eens benadrukt dat de B+ route geen uitgangspunt is:

Deze uitspraken werden netjes overgenomen naar het ontwerp voorkeursbeslissing Luchtruimherziening in januari 2021. Nog altijd geen vuiltje aan de lucht, iedereen houdt zich blijkbaar aan de afspraken.

Maar op 3 februari 2021 komt er opeens een heel ander verhaal. Rudy Megens, plaatsvervangend directeur Herindeling Luchtruim, stelt in een informatiesessie voor Gelderse Statenleden duidelijk dat de B+ routes wel degelijk nog altijd uitgangspunt zijn bij de herindeling. En daarmee wordt onze zorg dat die herindeling niets gaat opleveren voor al die zes provincies bevestigd. Die B+ routes gaan dus helemaal niet van tafel en ook na de herindeling zullen dezelfde vliegroutes van Lelystad Airport er zijn. De uitspraken van de minister en haar collega’s dat “het probleem van de laagvliegroutes is opgelost” zijn dus nergens op gebaseerd.

Het wordt steeds weer bevestigd: er is geen goede oplossing voor Lelystad Airport. De enige juiste beslissing is om het hele plan af te blazen.

 

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Volg ons op social media