Nieuws

Vliegroutes Kop Veluwe afgewezen: eerst luchtruim herindelen

  • 14 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 83
  • 0 Comments

Het ministerie heeft op 18 april vier mogelijke vliegroutes boven de Kop van Veluwe gepresenteerd in Hattemerbroek. De bewonersgroepen hebben deze routes beoordeeld en komen tot de conclusie, dat alle alternatieven onacceptabel zijn. Het ministerie is er niet in geslaagd routes te ontwerpen die de problemen in de regio voorkomen. Een keuze voor ‘de minst slechte’ is een politieke schijnoplossing en geen echte keuze voor ons bewoners. De bewonersgroepen roepen daarom de gemeenten op gezamenlijke de routevoorstellen af te wijzen en de minister opnieuw en met kracht op te roepen om eerst het luchtruim te herindelen en het laagvliegen definitief op te lossen.

Grote delen van Nederland ondervinden de nadelen van de laagvliegroutes van Lelystad. Vooral het noordelijk deel van de Veluwe, rond Wezep, Hattem en Heerde zal negatieve gevolgen ondervinden van ‘Lelystad’. De vertrekkende vliegtuigen komen laag over de bebouwing en zijn in dit gebied bovendien volop aan het stijgen. De Kop van de Veluwe krijgt daardoor te maken met zelfs meer lawaai dan de kernen die dichtbij de luchthaven liggen zoals Lelystad en Almere. Het laagvliegen is bovendien onveilig en slecht voor de gezondheid van onze leefomgeving. De lage vliegroutes zullen de kwaliteiten van de Veluwe sterk aantasten.

Het ministerie heeft in het afgelopen jaar(!!) geprobeerd enkele alternatieve routes voor dit gebied te bedenken. Op 18 april zijn vier alternatieven gepresenteerd aan de zes omliggende gemeenten en aan de inwoners(groepen) uit deze gemeenten. De inwonersgroepen hebben deze alternatieven goed bestudeerd . Conclusie is dat de plannen niets meer en niets minder zijn dan: ‘meer van hetzelfde’. Iets meer naar links, nog een extra bochtje, etc. Maar alle varianten gaan voorbij aan het bezwaar, dat er 220 km lang veel te laag wordt gevlogen en de hinder hiervan door wat verleggingen niet van tafel is. Conclusie is dan ook, dat alle routevoorstellen van het ministerie voor deze regio (bestaande en nieuwe varianten) onacceptabel zijn. Dit zullen de bewonersgroepen dan ook aan het Ministerie teruggeven. Immers, alle gepresenteerde vliegroutes zijn te laag, hinderen te veel mensen en voldoen niet aan de uitgangspunten van de Kamer dat eerst volledig duidelijk moet zijn dat laagvliegen niet zal gebeuren. En voor alle duidelijkheid: niet meer laagvliegen is niet opgelost met honderd meter hoger dan tot nu toe wordt gezegd. De inwoners doen een klemmend beroep op de Kamerleden om de inwoners te ondersteunen in hun standpunten.

Ook heeft het ministerie twee dagen na de bijeenkomst van 18 april aangegeven, dat de strengere randvoorwaarden ineens zijn verdwenen. Het is een raadsel waarop dat niet op de bijeenkomst gemeld kon worden. Daarnaast gaat het om een lege dop, omdat de genoemde mogelijkheden om hoger te vliegen, geen enkele oplossing of garantie bieden. De uitwerking voor de Kop van de Veluwe zal zelfs negatief zijn doordat dan nog eerder gestegen zal worden en dit alleen boven de regio kan plaatsvinden. De berichten van het ministerie blijken gebakken lucht te zijn zonder inhoud en slechts een mislukte truc om inwoners op het verkeerde been te zetten. Het vertrouwen in het ministerie neemt op deze wijze alleen maar verder af. Al met al genoeg redenen om als bewonersgroepen bij het eenduidige standpuntpunt te blijven: geen van de alternatieve routes lost iets op, eerst herindelen, daarna nieuwe routes en dan kijken, of Lelystad open kan.

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Volg ons op social media