Nieuws

Wat hangt ons boven het hoofd?

  • 1 mei 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 357
  • 0 Comments

We horen van veel mensen in Wezep en omgeving dat zij het gevoel hebben dat er de laatste tijd al veel meer en veel lager wordt gevlogen. Helaas zijn die langetermijn cijfers niet zomaar boven water te halen, maar als je op Flightradar24 kijkt krijg je wel een beeld wat er zo allemaal over de Veluwe komt. Dat zijn nog geen laagvliegroutes, al zou je dat soms wel denken. Het geeft nu al behoorlijk geluidsoverlast, zeker in een omgeving waar het normaal juist relatief stil is. En een vliegtuig dat hoger vliegt verspreid natuurlijk nog altijd fijnstof en die komt uiteindelijk wel naar beneden.

Om een beeld te geven van wat er nou op een dag boven ons hoofd overkomt hebben we de beelden van Flightradar eens achter elkaar gezet. 

Zaterdag 28 april

 

Zondag 29 april, een late start van de dag door de “stroomstoring” op Schiphol

Maandag 30 april

En dat wordt veel meer

Je ziet, er vliegt op een dag aardig wat over ons heen. Dat vliegt dan nog redelijk hoog, denk aan 3.000 meter en veel hoger, maar geeft toch al behoorlijk geluidsoverlast. Je kunt je voorstellen dat er heel wat gaat veranderen als daar duizenden en uiteindelijk tienduizenden vluchten bij gaan komen. Die gaan dan niet op 10.000 meter hoogte of zelfs op 3.000 meter overkomen, maar op 1.800 meter en die zijn dan aan het stijgen.

Stijgen boven Wezep en de rest van de Veluwe

De kans is groot dat een groot deel van die laagvliegers juist boven Wezep verder gaat stijgen, dat gaat uiteraard nog veel meer geluidsoverlast geven. Vergelijk het maar met een vrachtwagen die met een gelijke snelheid langskomt, of een vrachtwagen die optrekt, het gaspedaal wordt dan vol ingetrapt. We hebben al veel vragen gesteld over dat stijgen boven Wezep. Uit een brief die we vorige week van de minister hebben ontvangen blijkt dat dat nog altijd niet duidelijk is. Er gaat gestegen worden boven Wezep, maar ook na Wezep en eigenlijk het hele traject over de Veluwe tot en met Apeldoorn. Op dat hele traject gaat dus veel meer geluidsoverlast ontstaan en gaat veel meer ultrafijnstof ontstaan.

Probleempunt Wezep

Er is nog altijd geen oplossing voor “probleempunt Wezep”. De minister heeft aangegeven dat ze die ook niet vooraf zal gaan geven, maar dat er geëxperimenteerd gaat worden als Lelystad Airport eenmaal open is. Je begrijpt dat we ons daar hele grote zorgen over maken! Vandaar dat we nog steeds bij ons standpunt blijven:

Lelystad Airport mag niet open zolang er sprake is van laagvliegroutes.

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Volg ons op social media