Afgelopen week heeft de Veluwekoerier een gesprek gehad met Leon Adegeest (Hoogoverijssel) en Jules van de Weerd (HoogoverWezep) over de "alternatieve vliegroutes"
“Uit de brief van afgelopen woensdag over de wijziging in de laagvliegroutes proeven wij dat minister Cora van Nieuwenhuizen gewoon doordendert”, aldus Leon Adegeest. Hij doelt hiermee op de aankondiging dat van de twee vliegroutes die over Wezep zouden lopen, er plotseling één gewijzigd is. “Vergis je echter niet, één route blijft gewoon dwars over Wezep lopen. De andere route gaat deels over de N50 en A50, maar het lawaai zal blijven. Vliegtuigen hebben nou eenmaal geen rails en zullen regelmatig een mijl naar links of rechts uitwijken afhankelijk van de wind, omvliegen of uitwijken.”
Hij vervolgt: “Vanaf het begin zijn wij niet tegen de opening van vliegveld Lelystad geweest, wel tegen de laagvliegroutes.” De in Hattermerbroek woonachtige Jules van de Weerd haakt erop in: “Wij hebben met de gemeenten Heerde, Oldebroek, Hattem en Elburg om de tafel gezeten om te strijden voor herindeling van de vliegroutes. De gemeenten konden aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een voorkeur aangeven voor alternatieve routes. Wij hebben destijds geadviseerd geen voorkeur aan te geven, omdat alle routes laagvliegroutes zijn. Dat de minister nu zelf een route heeft gekozen, bewijst dat zij gewoon lak heeft aan wat de gemeenten op de Veluwe zeggen.”
De kans op een tweede uitstel van de opening van het omstreden vliegveld is echter nog steeds aanwezig. “De Commissie Remkes moet nog een tweede advies geven omtrent stikstofuitstoot in de luchtvaart”, legt Adegeest uit. “In Nederland wordt de stikstofuitstoot van vliegtuigen slechts gemeten tot 914 meter hoogte. Er wordt gedacht: ‘alles wat daarboven zit, dat waait wel weg’. Uit wetenschappelijk onderzoek door de EU is echter gebleken dat alles boven die 914 meter wel degelijk meetelt, aangezien de stikstof uiteindelijk een keer naar beneden komt. Meet je wel boven die grens dan zou de stikstofuitstoot door de luchtvaart vijf keer zoveel zijn. De vraag is dan: wie is er schuldig aan dat Nederland elk jaar vier keer boven het Europees gemiddelde zit als het om stikstofuitstoot gaat?”
De vertegenwoordigers van de twee actiegroepen zijn ook bang dat er een verborgen plan achter vliegveld Lelystad zit. “Waarom houdt de minister zo vast aan een klein vliegveld als Lelystad? Waarom wordt er een bedrijventerrein van 600 ha aangelegd als er geen vrachtverkeer toegestaan is? Tot nu toe breekt ze belofte na belofte. Kortom we zijn er nog lang niet en zullen zeker van ons blijven laten horen.”
Lees ook ons bericht na de aankondiging van de "alternatieve route": Het goede nieuws over de laagvliegroutes