Nieuws

Pas op de Plaats

Zienswijze op Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 in de maak

  • 19 juni 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 93756
  • 0 Comments
Pas op de Plaats

Op 15 mei heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de Ontwerp-Luchtvaartnota gepubliceerd. Hierin staat een nieuwe koers voor de luchtvaart op de lange termijn. Het is moeilijk opnieuw de motivatie te vinden om serieus inhoudelijk hierop te reageren, maar we zijn er met de SATL-groepen weer volop mee bezig. Wat ons betreft zou er echt een herbezinning moeten plaatsvinden. Er moet eens serieus gekeken worden naar verantwoorde krimpscenario’s voor de luchtvaart. De luchtvaart is wat ons betreft volkomen uit balans en zal weer naar normalere en verantwoorde proporties teruggebracht moeten worden.

We weten niet zeker of het lukt om onze zienswijze zodanig tijdig af te hebben, dat mensen er makkelijk zelf stukken uit kunnen halen om over te nemen voor een eigen zienswijze. Uiteraard gaan we weer als SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) gezamenlijk een zienswijze indienen en dat moet, uiteraard, met grote zorgvuldigheid gebracht worden.

Wil je zelf een zienswijze indienen. Dat kan! Hoe meer mensen stelling nemen, des te steviger we staan!

https://www.luchtvaartindetoekomst.nl/doe-mee/default.aspx

Stuur zelf de stuitingsbrief nu de informatieavond niet doorgaat

Richtlijnen voor het invullen van de stuitingsbrief

  • 13 maart 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 35358
  • 0 Comments
Stuur zelf de stuitingsbrief nu de informatieavond niet doorgaat

In verband met het Coronavirus heeft de overheid bijeenkomsten met veel mensen verboden. De bijeenkomst die Hoog over Wezep voor 17 maart as. in Coelenhage had gepland, valt daaronder.

Iedereen zal dus zelf actie moeten ondernemen. Dat is belangrijk. Want als Lelystad Airport onverhoopt toch opengaat, is de kans op geluidshinder en milieu- en gezondheidsschade in onze omgeving reëel en dat zal zich vertalen in waardevermindering van huizen. Ook ondernemingen die het moeten hebben van de kernwaarden van onze natuur en rustige omgeving zullen met schade te maken krijgen.

De 7even hoofdzonden van het dossier Lelystad Airport

arglistige pogingen om chaos in de orde te scheppen

  • 7 februari 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 938
  • 0 Comments
De 7even hoofdzonden van het dossier Lelystad Airport

In navolging van het artikel De 7 plagen van Schiphol (Stentor van 21 januari 2020) van Herman Stil, die alleen al vanwege zijn achternaam een streepje voor heeft, krijgt u van ons een overzicht van zeven onderwerpen die spelen rondom ‘het dossier’ Lelystad Airport.

We merken dat we zelf ook een ontwikkeling doormaken en dat gaat ons niet in de koude kleren zitten. Het is het best te omschrijven als verbijstering en ontgoocheling, in die hoek vinden we onszelf geregeld terug. We zijn als Hoog over Wezep primair tegen het laagvliegen, omdat we ons zorgen maken over de daaruit voortvloeiende schadelijke effecten op onze eigen leefomgeving. “Kan hoger, moet hoger!” Maar nu we steeds meer kennis van zaken hebben gekregen, dankzij het kennisnetwerk dat ontstaan is bij SATL, zetten we toch ook steeds meer kanttekeningen bij de beslissing om überhaupt Lelystad Airport door te zetten.

U voelt zich wellicht wat overdonderd door zoveel informatie. Dat gevoel kennen we intussen heel goed. Geheel in stijl van voorgaande acties bieden wij bij deze u ook praktische ondersteuning bij het opkomen voor uw belangen op twee manieren:

 

Wij bieden u praktische ondersteuning bij twee zaken:

DOE MEE AAN INTERNETCONSULTATIE SCHONE LUCHT AKKOORD!
Tot uiterlijk 10 februari aanstaande heeft u de gelegenheid uw kijk op de zaak te geven.
Kijk eventueel bij hoofdstuk 2. Milieu- en Gezondheidsschade: Fijnstof voor meer achtergrondinformatie. Daar vind u wat meer achtergrondinformatie op basis waarvan Hoog over Wezep de internetconsultatie heeft ingevuld.

VOORKOM VERJARING SCHADECLAIM LELYSTAD AIRPORT EN STUUR VOOR 1 APRIL 2020 EEN STUITINGSBRIEF
Het is vreemd dat het recht op een schadeclaim verjaart op een moment dat het vliegveld nog niet is geopend. Toch is het zo. Want op 1 april 2015 is het Luchthavenbesluit Lelystad in werking getreden. Het recht op het claimen van vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In dit geval is dat dus op 1 april 2020 (is geen grapje). Maar met een zogeheten ‘stuitingsbrief’ kan die termijn worden verlengd. Door op de link te klikken, kunt u meer informatie vinden en gebruik maken van de voorbereidingen van SATL.

 

 

Bedreiging geliefd Natura 2000-gebied

Laag vliegen en stijgen boven Noordoost-Veluwe

  • 18 december 2019
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 2568
  • 0 Comments

Als deze regering haar zin krijgt, gaan laagvliegers van Lelystad Airport niet alleen het woongenot in Wezep, Hattemerbroek, Hattem, Wapenveld en Heerde vergallen. Ook het fraaie Natura 2000-gebied, dat tussen deze Veluwse plaatsen ligt ingeklemd, wordt bedreigd. Uitgerekend boven dit luisterrijke gebied zou 90 procent van al het vertrekkend vliegverkeer op lage hoogte moeten gaan passeren. En alsof dat niet genoeg is, zou het hier ook nog eens aan een doorklim moeten beginnen - met als gevolg een verveelvoudiging van lawaai en van uitstoot van stikstof, fijnstof, CO2 en andere klimaatvervuilers. Vooruitzichten waar burgers en gemeenten zich met alle macht tegen verzetten. Zij weten zich gesteund door belangrijke spelers als Geldersch Landschap en Kastelen, dat hier een van de grootste ‘grootgrondbezitters’ is.

Hierna volgen wat impressies van dit bekoorlijke, maar o zo kwetsbare Natura 2000-gebied, met tips voor wandelaars en fietsers. Alles met de onderliggende boodschap: ga er niet alleen rondkijken, opnieuw of voor het eerst, maar denk en help ook mee om te voorkomen dat dit fijne leef-, en natuur- en recreatiegebied ten prooi valt aan vliegende prijsstunters, die zich weinig gelegen laten liggen aan ons klimaat, onze natuur en ons leefmilieu.

Het artikel meenemen : Printbare PDF van dit artikel

Van Wezepsche Heide tot Zwolsche Bos

Tijd om in te zoomen op de belangrijkste delen van het Noordoost-Veluwse bos- en heide gebied en een aantal wandelingen voor het voetlicht te halen:

  1. Wezepsche Heide
  2. Landgoed Steenbergen
  3. Vuursteenberg
  4. Landgoed Molecaten
  5. Landgoed Flip-Hul
  6. Landgoed Petrea
  7. Zwolsche Bos

 Aansluitend volgen nog enige suggesties voor fietsers en mountainbikers.

 

Nulmeting in Wezep en Noordeinde

De objectieve professionele meetpunten van SENSORNET om "in gesprek te blijven" met het ministerie I&W

  • 22 november 2019
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 2493
  • 0 Comments
Nulmeting in Wezep en Noordeinde

Deel 3 van de reeks van 3 artikelen van Marjolein Arissen, om meer zicht te krijgen wat ons boven het hoofd hangt, als de laagvliegroute N* in gebruik wordt genomen. Dit keer een kijkje op SENSORNET. Mede door SENSORNET is aangetoond dat de geluidshindermetingen rondom Schiphol die door Schiphol zelf worden uitgevoerd, niet deugen. Als je een vliegtuig over hoort komen dat opvallend veel herrie maakt, kijk dan eens op http://www.sensornet.nl/project/Oldebroek om eens te zien wat de werkelijke piekwaarden zijn die gemeten zijn. De metingen van de laatste 24 uur zijn daar terug te vinden.

Zelf vliegtuigoverlast meten en melden? Kijk hier voor de handleiding download gratis Explane app en meet geluidsoverlast van vliegtuigen

Volg ons op social media