Natura 2000, fiets- en wandelbrochure

Onze fiets- en wandelbrochure, met mooie beschrijvingen van onze fantastiche omgeving, heeft veel aandacht gekregen. Klik op onderstaande link voor het artikel en de brochure.
 

Het laatste nieuws:

Pas op de Plaats

Zienswijze op Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 in de maak

  • 19 juni 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 91665
  • 0 Comments
Pas op de Plaats

Kleine wereld
Wat was het ineens stil, de luchten onwerkelijk blauw en “krasvrij” en de wegen leeg. Hier in Wezep horen we de vogels luidkeels de lente inluiden en de kinderen spelen in onze eigen tuinen. In de stad zitten de mensen opgesloten in hun appartementen. Als we een videovergadering hebben met collega’s met jonge kinderen, krijgen we soms mee hoe heftig het kan zijn om ineens met elkaar opgesloten te zitten binnen enkele vierkante meters. Ouderen raken in een isolement en verzorgingshuizen sluiten zich af. We worden dagelijks gevoed met macabere statistieken van het RIVM. De wereld is ineens klein.

Ander tijdperk
Op het moment dat de 100 kilometer per uur  limiet werd ingevoerd op onze snelwegen, was er bijna niemand meer op de weg. Op enkele werkbusjes na, die zich ‘natuurlijk’ onmogelijk aan die 100 kilometer per uur kunnen houden, met al die ruimte. Onwerkelijk. Nederland was net volkomen vast aan het lopen in de gevolgen van ongebreidelde economische groei en consumentisme. De erfenissen van reeksen kabinetten en zeker ook die van Rutte. Stikstofcrisis, fijnstof, pfas, klimaatakkoord en toen was er de Lockdown en lijkt het alsof we ineens geteleporteerd zijn naar een ander tijdperk.

Intelligente Lockdown
Waar je eerder wel eens aan dacht werd werkelijkheid: “Als we nou eens konden ervaren hoeveel overlast en schade we met ons consumentengedrag veroorzaken, dan begrijpen we beter wat we voortdurend aan het inleveren zijn.” “Dit kan zo niet doorgaan, het heeft een veel te hoge prijs, alleen realiseren we ons dat niet echt.” En dit is nou precies wat er gebeurde. We hebben niet zo veel toe te voegen aan al die artikelen waarbij men zich hardop afvraagt of het allemaal wel nodig is. Daar was ie dan ineens, de Pas op de Plaats, geforceerd door de Lockdown. Een Intelligente Lockdown, jawel, laten we ons daar vooral op voorstaan.

Luchtvaartlobby
Hoe lang houden we dat vol? Gaat het werkelijk veranderen? Hoe ziet de Nieuwe Werkelijkheid van de 1,5 Meter Samenleving eruit? Het kabinet dat eerst zo eensgezind de Intelligente Lockdown inzette, begint scheuren te vertonen en de splijtzwam in dit alles is, jawel, de luchtvaart. Steeds scherper tekent zich af hoeveel maatschappelijke schade de luchtvaart ons brengt, welke kosten er mee gemoeid zijn, welke schaamteloosheid er in die misplaatste Blauwe Trots is ingebakken. Alle intelligentie en zorgvuldigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon, als het om de luchtvaart gaat. Duidelijker dan ooit is nu te zien hoe de luchtvaartlobby de politiek in haar greep heeft. (Wat doet die KLM-persoon daar eigenlijk in het Outbreak Management Team?)

Coronakadertje
En dan moeten we het nu gaan hebben over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050, want voor 9 juli a.s. moet er een zienswijze ingediend worden. Net nu we met z’n allen nog aan het verwerken zijn, dat de 1,5 meter binnen een vliegtuig kennelijk niet geldt en we in plaats van boeren met gekrenkte trots, de buschauffeurs van touringcarmaatschappijen op het Malieveld hebben staan. De ontwerp-nota begint met dit kadertje:

Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7.
Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7. 

Verantwoordelijke actor
De luchtvaartsector wordt puur als slachtoffer neergezet, niet als verantwoordelijke actor. Terwijl het overduidelijk is dat het razende tempo waarmee het virus zich over deze planeet heeft kunnen verplaatsen en de omvang van de impact vooral op conto van de luchtvaart geschreven kan worden. Nieuw-Zeeland was even Corona-vrij en dat blijkt zo weer onderuitgehaald te zijn door twee passagiers die in Groot-Brittannië zijn geweest.

Technocratisch optimisme
Na dit kadertje barst het onovertroffen Haagse technocratisch optimisme los en is er wat betreft de toekomst van de luchtvaart geen vuiltje aan de lucht. Het is een groeiscenario voor de Duurzame Luchtvaart, met Elektrisch Vliegen en Milieuvriendelijke Kerosine, 14% synthetisch in 2030! En op miraculeuze wijze zien we in de grafiek dat in 2050 de CO2 uitstoot op nul uitkomt. Dit gaat helemaal goedkomen, want de luchtvaart is innovatief en daar staat het om bekend. En dat terwijl vliegtuigen gemiddeld meer dan dertig jaar mee gaan. En voor wie kan rekenen: over dertig jaar is het 2050! Wie dan leeft, wie dan zorgt, zo kan ik ook een nota vullen. Het is moeilijk opnieuw de motivatie te vinden om serieus inhoudelijk hierop te reageren, maar we zijn er met de SATL-groepen weer volop mee bezig.

Herbezinning
Wat ons betreft zou er echt een herbezinning moeten plaatsvinden. Er moet eens serieus gekeken worden naar verantwoorde krimpscenario’s voor de luchtvaart. De luchtvaart is wat ons betreft volkomen uit balans en zal weer naar normalere en verantwoorde proporties teruggebracht moeten worden. (Ter illustratie hoe gestoord het is geworden: 'Knettergek' en 'Noord-Koreaans', zegt Ryanair-topman over minimumprijzen - https://nos.nl/l/2337619). Niet voor de korte termijn, noch  voor de lange termijn is er voor Lelystad Airport nog een plausibel argument te vinden om te openen. Dit kabinet zal dit niet meer kunnen doorzetten. Het is tijd is voor een echte Pas op de Plaats, voor een echte koerswijziging.

Zienswijze SATL
We weten niet zeker of het lukt om onze zienswijze zodanig tijdig af te hebben, dat mensen er makkelijk zelf stukken uit kunnen halen om over te nemen voor een eigen zienswijze. Uiteraard gaan we weer als SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) gezamenlijk een zienswijze indienen en dat moet, uiteraard, met grote zorgvuldigheid gebracht worden.

Zelf zienswijze indienen
Wil je zelf een zienswijze indienen. Dat kan! Hoe meer mensen stelling nemen, des te steviger we staan!

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/05/15/bijlage-1-ontwerp-luchtvaartnota-2020-2050

Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050

Op 15 mei heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de Ontwerp-Luchtvaartnota gepubliceerd. Hierin staat een nieuwe koers voor de luchtvaart op de lange termijn. Wilt u uw ideeën of mening kenbaar maken over de Ontwerp-Luchtvaartnota, het bijbehorende rapport over de milieueffecten (het plan-MER) en de passende beoordeling? Dit kan van vrijdag 29 mei tot en met donderdag 9 juli 2020. Meer informatie over waar u alle stukken kunt inzien en hoe u een zienswijze indient, vindt u op platformparticipatie.nl/luchtvaartnota. U heeft voordat u een zienswijze indient de mogelijkheid om vragen te stellen. Ga hiervoor naar Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050.

 

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x


Visie HoogoverWezep

HoogoverWezep heeft een document opgesteld waarin de specifieke problemen voor Wezep / Hattermerbroek worden benadrukt en waarin haar visie daarop is vastgelegd.

Het document is inmiddels aan verschillende lokale en landelijke politici aangeboden..

De noodklok in Wezep wordt geluid

Wezep heeft gereageerd

We hebben u via flyers, Twitter, Faceboek, interviews in de Stentor en deze website opgeroepen om de internetconsultatie in te vullen. In een week is er veel gebeurd, u hebt massaal gereageerd op de oproep en de oproep is door heel veel mensen opgepikt en doorgegeven.

Meer acties onderweg

De internetconsultatie is inmiddels gesloten, maar we zijn nog lang niet klaar. We willen rond de tafel met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, we willen dat elke inwoner weet wat er gaat gebeuren en uiteindelijk willen we dat de huidige plannen van tafel gaan. De volgende actie is een manifestatie op vliegveld Lelystad op 11 november.  Het is een initiatief van Red de Veluwe, maar ook HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee uit Friesland en Nee tegen laagvliegroute over Ede, doen mee aan dit protest.  Doel is duidelijk maken dat lange, lage vliegroutes boven onze dorpen en natuur niet worden geaccepteerd.
Er zijn nog meer acties gepland, dus hou deze website in de gaten en volg ons op social media.

U kunt hem bijna niet hebben gemist, de flyer waarvan er 6.000 zijn verspreid.


Weet u

  • dat Lelystad Airport vanaf april 2019 de vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen?
  • dat vanaf dan Boeings heel Iaag en pal over Wezep/Hattemerbroek dreigen te gaan vliegen?
  • dat er uiteindelijk elke 10 minuten een toestel over komt denderen, van 6.00 uur 's ochtend tot middernacht - ook onder school- en kerktijd?
  • dat Wezep volgens officieel onderzoek de meeste 'ernstig gehinderden' en 'ernstig slaapverstoorden' krijgt, meer dan bijvoorbeeld Almere, Dronten, Biddinghuizen of Lelystad? • dat Wezep/H'broek deze problemen krijgt omdat men andere plaatsen wil ontzien? 

En weet u

  • dat Wezep/H'broek gevaar loopt dubbel gepakt te worden omdat er nu ook plannen circuleren om de vliegtuigen meteen na Wezep/H'broek op vol motorvermogen te laten stijgen — om zo de rest van de Veluwe minder te belasten?
  • dat dit zoveel extra geluids- en milieuoverlast gaat opleveren dat burgemeester Hoogendoorn van 'desastreus' spreekt? 

En weet u ook

  • dat Den Haag altijd gevoelig is voor aantallen?
  • dat niets doen het doemscenario voor Wezep/H'broek alleen maar dichterbij kan brengen? 


 

Laag over WHC

Woensdag 13 december: Informatiebijeenkomst in Wezep

 

WEZEP BLIJF ALERT!

Weet u

  • dat bij de internetconsultatie over Lelystad Airport de meeste reacties afkomstig zijn uit Wezep/Hattemerbroek? 33% van de 6.400 reacties!
  • dat Wezep/Hattemerbroek zo een krachtig signaal heeft afgegeven over wat hier leeft?
  • dat er voor en achter de schermen volop ontwikkelingen gaande zijn?
  • dat de race nog niet gelopen is en het zaak is geïnformeerd en alert te blijven?

Weet dan
dat de bewonersgroep HoogOverWezep op 13 december een informatieve bijeenkomst organiseert, waar u van harte welkom bent. Betrokken en actieve experts geven uitleg over achtergronden en stand van zaken en beantwoorden vragen. Sprekers zijn:

Jules van der Weerd : inwoner Hattemerbroek en lid Bewonersdelegatie Lelystad. Actief in HoogOverWezep. Jules zal vooral ingaan op de gevolgen van ‘Lelystad’ voor Wezep en omgeving.
Wim Liesker : inwoner Ossenzijl, lid van HoogOverijssel. Vlieger en kenner van het luchtruim. Wim zal de voorstellen voor de vliegroutes toelichten.
Leon Adegeest : inwoner Dalfsen, lid HoogOverijssel. Specialist in het onderzoek naar de effecten Lelystad (de MER). Heeft diverse fouten aangetoond en wordt inmiddels landelijk als deskundige erkend. Leon zal zijn kennis en ervaringen toelichten.
Alexander ter Kuile : luchtvaartexpert uit Haarle, lid HoogOverijssel. Vz Bewonersdelegatie Lelystad. Alexander zal een toelichting geven op het rapport. bewonersdelegatie. Met o.a. de gaten in het luchtvaartbestel en de noodzaak om eerst het luchtruim te herzien vóór de opening van ‘Lelystad`.

 

INFORMATIEBIJEENKOMST VLIEGOVERLAST LELYSTAD AIRPORT

Woensdag 13 december: 19.30-22.00 uur (zaal open 19.00 uur)

Partycentrum Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 Wezep

(Kom op tijd. Het aantal plaatsen is beperkt.)


Klik hier voor de flyer

Onderdeel van SATL

HoogoverWezep is onderdeel van SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen.

Schrijf je in voor de SATL nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van belangrijke ontwikkelingen

 
*verplicht veld

Meer nieuws:

Documentairefilm "Lelystad Airport in nevelen gehuld"

  • 23 augustus 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1949
  • 0 Comments

Deze zomer ging de documentairefilm 'Lelystad Airport in nevelen gehuld' van Rob de Wind uit Munnekeburen in première in Dalfsen. De documentaire werd ingeleid door oud-politicus Jan Terlouw.

Vragen en aandachtspunten aan ministerie

Overleg tussen HoogoverWezep en ministerie gestart

  • 25 juni 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 776
  • 0 Comments

Eind mei is bilateraal overleg tussen HoW en het ministerie van IenW begonnen. Eindelijk, want wij dringen daarop al sinds oktober 2017 aan. In de eerste bijeenkomst in Den Haag is afgesproken dat de vragen en aandachtspunten die zich gaandeweg hebben opgehoopt en nog niet (bevredigend) zijn beantwoord, schriftelijk door het ministerie worden afgedaan. Daarvoor heeft HoW onderstaande verzamellijst samengesteld. 
Aan het slot van de lijst stellen we de vraag of de minister bereid is vast te leggen dat bij de herindeling van het luchtruim én bij het ontwerpen van nieuwe routes met een volledig schone lei zal worden gewerkt. Met het laatste vragen we of de gewraakte routeset B+, die tot het lage vliegen en nog meer herrie gevende stijgen boven Wezep/Hattemerbroek leidt, als uitgangspunt wordt losgelaten. Belangwekkend in dit verband is dat zich bij de regeringspartijen CU, D66 en VVD daartoe bereidheid begint af te tekenen. Hun woordvoerders geven er in de Kamer blijk van open te staan voor oplossingen waarbij niet meer over de gemeente Oldebroek en de rest van de Noord-Veluwe hoeft te worden gevlogen. We zijn geen roependen in de woestijn meer. 
 

Wezep laat je zien!

  • 14 juni 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1284
  • 0 Comments

De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) komen zaterdag 23 juni bijeen in Zwolle om actie te voeren tegen de geplande laagvliegroutes van Lelystad Airport. Ook leden van de actiegroep Hoog over Wezep zijn aanwezig om hun stem te laten horen tegen het laagvliegen over onze gemeente. Ze hopen dat veel inwoners uit Wezep, Hattemerbroek en omstreken hen zullen volgen. Het is wat Hoog over Wezep betreft hét moment om te laten horen dat we geen laagvliegroutes over Oldebroek willen.

De slag om Wezep

  • 4 juni 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 2199
  • 0 Comments

De afgelopen weken hebben we het document "De slag om Wezep" opgesteld en verspreid onder lokale en landelijke politici. Het document geeft inzicht in het standpunt van HoogoverWezep en de redenen van dat standpunt. Het document laat ook zien dat er, al dan niet bewust, informatie wordt achtergehouden, gewijzigd, of maar deels wordt verstrekt.

Hoog over Wezep hekelt aanstaande belevingsvlucht door ministerie I&W

  • 24 mei 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1639
  • 0 Comments

De belevingsvlucht die 30 mei zal plaatsvinden om burgers onder de vliegroutes van vliegveld Lelystad het geluid van laagvliegende vliegtuigen te laten ervaren is een wassen neus vindt actiegroep HoogoverWezep.

HoogoverWezep betreurt vertrek Hoogendoorn

  • 19 mei 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 502
  • 0 Comments

Actiegroep Hoog over Wezep (HoW) vindt het jammer dat burgemeester Hoogendoorn naar gemeente Midden-Groningen vertrekt. De burgervader is een grote steun geweest bij de oprichting van de actiegroep tegen laagvliegen en schoof daarna nog geregeld aan bij overleggen. Hij kwam met adviezen en nam onder andere het initiatief voor het burgemeestersoverleg dat binnenkort met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat beginnen. Samen met de burgemeesters van Hattem, Heerde en Elburg zou Hoogendoorn de knelpunten rondom Wezep/Hattemerbroek in de beoogde vertrekroutes van Lelystad Airport bespreken.  Het was de bedoeling dat hij bij dit overleg de trekker van het viertal zou zijn. Wij willen burgemeester Hoogendoorn bedanken voor zijn steun en inzet en wensen hem veel succes in zijn nieuwe gemeente. Wij hopen dat zijn opvolger met net zoveel elan zal strijden om de laagvliegroutes niet door te laten gaan.

Wat hangt ons boven het hoofd?

  • 1 mei 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 859
  • 0 Comments

We horen van veel mensen in Wezep en omgeving dat zij het gevoel hebben dat er de laatste tijd al veel meer en veel lager wordt gevlogen. Helaas zijn die langetermijn cijfers niet zomaar boven water te halen, maar als je op Flightradar24 kijkt krijg je wel een beeld wat er zo allemaal over de Veluwe komt. Dat zijn nog geen laagvliegroutes, al zou je dat soms wel denken. Het geeft nu al behoorlijk geluidsoverlast, zeker in een omgeving waar het normaal juist relatief stil is. En een vliegtuig dat hoger vliegt verspreid natuurlijk nog altijd fijnstof en die komt uiteindelijk wel naar beneden.

Brief aan de minister: geen communicatie

  • 11 april 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1130
  • 0 Comments

Gerard Buursen schreef onderstaande brief aan de minister, een korte samenvatting:

  • Ondanks beloften van de minister en aandringen door de Ombudsman krijgen we nog altijd geen antwoord op onze brieven. De minister zegt dat ze burgers wil betrekken bij de besluitvorming, maar het gebeurt nog steeds niet

  • In de MER 2014 wordt met een maximale Lden (geluidsnorm) van 40 tot 42 gerekend, uit onze berekeningen blijkt dat deze boven de wettelijke minimumgrens van 48 Lden zal kunnen komen

  • De minister blijft vaag over het doorstijgen boven Wezep. Doorstijgen voor Wezep is vrijwel niet haalbaar waardoor wij er nog altijd vanuit moeten gaan dat er boven Wezep gestegen zal worden. Dat levert uiteraard veel meer geluidsoverlast op

  • Er is geen minimale hoogte ingesteld voor vliegen boven Wezep en daarom is daar dus ook niet op te handhaven

  • Het uitgangspunt van de Alderstafel was dat passage boven woonkernen vermeden moest worden, dat is afgevinkt als “voldaan”, zoals we inmiddels weten volkomen onterecht. Het staatje waarin dit is aangevinkt is later opeens uit de verslagen verdwenen

  • De gemeente Oldebroek (waar Wezep onderdeel van is) was niet uitgenodigd aan de Alderstafel, kreeg niet de beloofde informatieavond en werd geweerd uit het overleg CROLL.

  • In de MER 2018

    • zijn geen cijfers per woonplaats opgenomen,

    • is het effect van de bocht boven Wezep nog altijd niet meegenomen

    • wordt blijkbaar nog gerekend met 10.000 ft in plaats van 6.000 ft

    • is er niet gerekend met het optellen van al bestaande geluidsoverlast (A50, A28, spoorlijn, artillerieschietkamp, overige luchtvaart).

    • wordt gerekend met een worst-case scenario van 65dB-Lmax, dit zal naar verwachting veel hoger uitkomen

    • wordt geen rekening gehouden met het feit dat vakantievluchten niet gelijk verspreid over het jaar en over de week gevlogen zullen worden

  • In de MER 2018 is de hele problematiek van Wezep niet meegenomen. Dat betekent dat een derde van de internetconsultaties aan de kant is geschoven zonder daar aandacht aan te schenken. Vooraf is er nooit gesproken over een onoplosbaar probleem boven Wezep, de actiegroepen hebben dat boven water moeten halen

Lelystad Airport en de gemeenteraadsverkiezingen

  • 22 maart 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 770
  • 0 Comments

Nu de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen bekend zijn is het interessant om te kijken wat de invloed van dossier Lelystad Airport is geweest op de verkiezingen.

Vertrouwen HoogoverWezep in Lelystad Airport-project verder geslonken.

  • 5 maart 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1817
  • 0 Comments

In verband met het Tweede Kamer debat volgende week hebben we de commissieleden een uitgebreide mail gestuurd waarin we duidelijk maken dat ons vertrouwen in "project Lelystad Airport" zeker niet is gegroeid. 

We zijn uiteraard blij met het jaar uitstel van de uitbreiding van Lelystad Airport, maar er zijn nog steeds geen echte oplossingen voor de laagvliegroutes. Voor de problematiek van onze regio komt de minister niet verder dan een aantal vage beloftes over "kansrijke optimalisaties in de regionale context". In de praktijk betekent dat: Lelystad Airport gaat open en dan gaan we daarna experimenteren met wat aanpassingen voor Wezep. 

Dat is voor ons uiteraard niet acceptabel. Een klein beetje schuiven van Wezep naar Hattemerbroek (of van Heerde naar Wapenveld) is geen oplossing. Er moeten echte oplossingen komen voordat Lelystad Airport open kan en daarom blijven we bij ons standpunt: eerst een goede herindeling en dan pas open. Als die goede herindeling niet mogelijk is kan het dus ook zijn dat het hele plan Lelystad Airport niet door kan gaan, de minister heeft immers beloofd dat laagvliegroutes op lange termijn geen optie zijn. Dat is een vereiste voor doorgang van het hele project. Kortom: we kijken met belangstelling uit naar het debat volgende week.

12345678910Laatste

Volg ons op social media