Natura 2000, fiets- en wandelbrochure

Onze fiets- en wandelbrochure, met mooie beschrijvingen van onze fantastiche omgeving, heeft veel aandacht gekregen. Klik op onderstaande link voor het artikel en de brochure.
 

Het laatste nieuws:

Kamervragen over foute uitspraak routeset B+ Lelystad Airport

Minister houdt topambtenaar hand boven het hoofd

  • 10 april 2021
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 26739
  • 0 Comments

VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen heeft gereageerd op een Kamervraag van CU-Kamerlid dr. Eppo Bruins of de B+ routes van Lelystad wel of niet uitgangspunt zijn bij de herziening van het luchtruim. De reactie van Van Nieuwenhuizen is symptomatisch voor het ‘gedraai’ dat zij de afgelopen vier jaar in het dossier Lelystad Airport te zien heeft gegeven – alle mooie woorden over herstel van het vertrouwen ten spijt. Zo beweert ze dat het laagvliegen is opgelost, maar dat blijkt niet het geval. Met beloftes ten aanzien B+ tekent zich hetzelfde af.

Kamerlid Eppo Bruins diende op 15 februari een tiental vragen in over de zogeheten B+ routes van en naar Lelystad Airport (link). Van deze vliegroutes zouden de drukste, op lage hoogte, precies over Wezep/Hattemerbroek en Wapenveld/Heerde moeten gaan lopen en vlak langs Elburg, Hattem en diverse kleinere woonkernen. Bovendien zouden de vliegtuigen boven de Noordoost-Veluwe gaan doorstijgen - het ‘desastreuze’ scenario, aldus een vroegere burgemeester van de gemeente Oldebroek. Maar onder de aansluitroutes zijn de laagvliegers van Lelystad ook bedreigend voor het (leef)milieu van de rest van de Veluwe en voor Salland, Zwolle en Wilsum, alsmede Zwartwaterland, Zuidwest-Drenthe en Zuidwest-Friesland. Binnen Flevoland kunnen vooral kernen van de gemeente Dronten hun lol op. Grote delen van Oost-Nederland moeten dus onder het juk van Lelystad door, als de Schiphol Groep en het ministerie van IenW hun zin krijgen.

Inferieur

De ontworpen B+ routes en bijbehorende aansluitroutes worden algemeen als inferieur aangemerkt. Allemaal het gevolg van een optelsom van factoren: de hoogst ongelukkige ligging van Lelystad ten opzichte van Schiphol, de tomeloze wildgroei van de luchtvaart, de drukke vliegroutes van ‘mainport’ Schiphol die prioriteit hebben en het jaar-in-jaar-uit door een reeks bewindslieden op de lange baan schuiven van de herindeling van het totaal verouderde luchtruim.

Alarmerend

Aanleiding voor de alerte Eppo Bruins, die bij de verkiezingen van maart net buiten de boot is gevallen, was een alarmerend bericht op de site van Hoog over Wezep (HoW) over uitspraken van de adjunct-directeur Luchtruimherziening Rudy Megens (link) Op 3 februari had deze tijdens een openbare online informatie-sessie voor leden van Provinciale Staten van Gelderland verklaard dat alle vliegroutes van en naar de Nederlandse luchthaven op de schop gaan, behalve het B+ concept van Lelystad. Dat nemen ‘we aan boord […] als uitgangspunt’, aldus Megens. En als antwoord op de vraag of het anders kan, herhaalde hij: ‘Ja natuurlijk. Je kunt andere afwegingen maken. Maar we hebben gezegd: we nemen B+ als startpunt.’ Alleen als het ‘écht beter kan’ (…) ‘gaan we [er] misschien wel wat aan sleutelen.’ Anders gezegd: als de verantwoordelijke IenW-ambtenaren het wíllen of móeten, kúnnen ze wel wat anders, maar in principe doen ze er niks meer aan. Door van ‘misschien’ te spreken gaf Megens bovendien aan dat het nog maar de vraag is of hij en zijn collega’s er überhaupt wat aan gaat doen, mocht blijken dat er betere oplossingen zijn.

Omkeren van belofte

Met een citaat uit de ‘Ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening’ die Megens voor de Gelderse Statenleden kwam toelichten en uitspraken in de Kamer van zijn minister, toonde HoW aan dat de uitlatingen van deze verantwoordelijke hoge ambtenaar lijnrecht indruisen tegen wat SATL en de Kamer was toegezegd, namelijk dat bij de luchtruimherziening de B+ routes géén uitgangspunt zijn. Aan de voorbeelden had nog toegevoegd kunnen worden dat de huidige secretaris-generaal van IenW, mr. ing. Jan Hendrik Dronkers, eerder al een SATL-delegatie had verzekerd dat er met schone leien zal worden gewerkt, óók voor de B+ routes.

Wat Megens evenwel te berde bracht, was een omkering van het beloofde: wij van IenW zijn bezig op basis van schone leien te bekijken wat vliegtechnisch en qua hinder en uitstoot optimaal is voor álle luchthavens, maar de B+ routes blijven in beginsel wat ze zijn. Terwijl deze merkwaardige routeset nota bene tot stand is gekomen vanwege de onmogelijke ligging van Lelystad, de bestáánde routes van en naar Schiphol en het – volmaakt in strijd met gedane beloftes – niet éérst herindelen van het luchtruim. Als iets op de schop moet, dan zijn het dus eerst en vooral B+ en de aansluitroutes! Uitgerekend dat zegt Megens niet te willen.

Geen afstand nemen

Eppo Bruins, die zelf al eens suggesties heeft gedaan voor routes via het IJsselmeer, wilde dan ook primair van de minister weten:

Klopt het dat de adjunct-directeur van het project Luchtruimherziening tegenover de Provinciale Staten in Gelderland op 3 februari jl. heeft gemeld dat het B+ concept voor Lelystad Airport als uitgangspunt dan wel als startpunt wordt genomen?<

Op deze gesloten vraag is maar één antwoord mogelijk: ja, dat heeft deze ambtenaar inderdaad gezegd en dat had hij niet mogen doen, want het klopt niet. Maar dat wil de VVD-bewindsvrouw klaarblijkelijk niet. Glashard ontkennen kan ze evenmin, want iedereen kan het besprokene naluisteren. Dus neemt ze, zoals al jaren in dit Lelystad dossier op gênante wijze gebeurt, haar toevlucht tot ontwijkend gedraai (link). Op 8 maart schrijft ze aan de Kamer:

Antwoord 4

In het gesprek met Provinciale Staten van Gelderland over het programma

Luchtruimherziening is de inhoud van de ontwerp-voorkeursbeslissing toegelicht.

Daarin staat het volgende: “Voor de ontwikkeling van Lelystad Airport tot 45.000 vliegtuigbewegingen binnen een herzien luchtruim geldt dat de routes anders kunnen komen te liggen. In de luchtruimherziening zijn de lokale vertrek- en naderingsroutes (B+) en de aansluitroutes namelijk geen uitgangspunt voor het ontwerp. Als wijzigingen aan de orde zijn, moet er wel sprake zijn van netto verbeterde omgevingseffecten.

Dit wisten Bruins en HoW allemaal al. Het citaat uit de Ontwerp-Voorkeursbeslissing had HoW bijvoorbeeld zelf aangedragen. Ook een ‘nuance’ - haar woord - die de minister toevoegt, stond al in het bericht van de burgergroep. In de bespreking met de Gelderse Statenleden was volgens Van Nieuwenhuizen naar voren gebracht dat weliswaar gekeken zal worden naar ‘alternatieven’, maar dit geen garantie is dat B+ echt gewijzigd wordt. In antwoord op een volgende vraag van Bruins schrijft ze evenwel dat ‘alle opties voor routes weer open zijn’.

Wantrouwen en cynisme

Waarom zegt deze minister niet klip en klaar dat wat haar ambtenaar Megens over B+ als uitgangspunt, startpunt en ‘misschien’ heeft gedebiteerd pertinent onjuist is? Het gaat hier immers niet om zomaar iemand, maar om de persoon die verantwoordelijk is voor de praktische kanten van de luchtruimherziening. En waarom had zijn directe baas, programmadirecteur drs. René Vrugt, die eveneens aan de sessie met de Gelderse Statenleden deelnam, hem niet meteen tot de orde geroepen?

Door niet openlijk en ondubbelzinnig afstand te nemen van de woorden van Megens laat minister Van Nieuwenhuizen ruimte bestaan voor twijfels over de ware intenties van haarzelf en haar staf. Is dit een nieuw staaltje van met de mond belijden, maar achter de schermen het tegenovergestelde doen, zoals sinds 2007 schering en inslag is? Het onlangs uitgegeven SATL-boek Schiphol Regeert staat daar bol van en laat zien dat er een patroon is (link). De opstelling van de minister voedt hoe dan ook het toch al grote wantrouwen en cynisme bij burgers en bestuurders in Gelderland, Overijssel, Drenthe en Friesland. Onbegrijpelijk en onverantwoord, want schadelijk voor het o zo wankele vertrouwen in het politiek-bestuurlijk systeem.

Afblazen

Deze VVD-minister wil Lelystad openen voordat de herziening van het luchtruim haar beslag heeft gekregen. Burgergroepen als HoW en gemeentelijke en provinciale overheden in vooral Gelderland en Overijssel verzetten zich daar al jaren tegen. De burgergroepen signaleren bovendien dat de minister gedurende het proces van de luchtruimherziening nog tussentijdse verbeteringen wil aanbrengen aan de B+ routes. Dat schrijft ze ook nu weer in haar reactie op de vragen van Eppo Bruins. De burgercomités betogen dat deze benadering onherroepelijk tot bestendiging van de intrinsiek inferieure B+ routes zal leiden én een integrale aanpak zal frustreren. Een van hun oudste eisen was daarom: eerst herindelen en bewijzen dat de hinder- en emissieproblemen daadwerkelijk zijn opgelost en dan pas bezien of Lelystad Airport wel of niet open mag.

Door alles wat inmiddels over de praktijken van de Schiphol Groep en IenW boven water is gekomen en nog vrijwel dagelijks komt, zijn wij dat stadium echter voorbij. Afblazen dit politiek, moreel, klimatologisch en financieel failliete wanproject is nu het parool.

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x


Visie HoogoverWezep

HoogoverWezep heeft een document opgesteld waarin de specifieke problemen voor Wezep / Hattermerbroek worden benadrukt en waarin haar visie daarop is vastgelegd.

Het document is inmiddels aan verschillende lokale en landelijke politici aangeboden..

De noodklok in Wezep wordt geluid

Wezep heeft gereageerd

We hebben u via flyers, Twitter, Faceboek, interviews in de Stentor en deze website opgeroepen om de internetconsultatie in te vullen. In een week is er veel gebeurd, u hebt massaal gereageerd op de oproep en de oproep is door heel veel mensen opgepikt en doorgegeven.

Meer acties onderweg

De internetconsultatie is inmiddels gesloten, maar we zijn nog lang niet klaar. We willen rond de tafel met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, we willen dat elke inwoner weet wat er gaat gebeuren en uiteindelijk willen we dat de huidige plannen van tafel gaan. De volgende actie is een manifestatie op vliegveld Lelystad op 11 november.  Het is een initiatief van Red de Veluwe, maar ook HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee uit Friesland en Nee tegen laagvliegroute over Ede, doen mee aan dit protest.  Doel is duidelijk maken dat lange, lage vliegroutes boven onze dorpen en natuur niet worden geaccepteerd.
Er zijn nog meer acties gepland, dus hou deze website in de gaten en volg ons op social media.

U kunt hem bijna niet hebben gemist, de flyer waarvan er 6.000 zijn verspreid.


Weet u

  • dat Lelystad Airport vanaf april 2019 de vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen?
  • dat vanaf dan Boeings heel Iaag en pal over Wezep/Hattemerbroek dreigen te gaan vliegen?
  • dat er uiteindelijk elke 10 minuten een toestel over komt denderen, van 6.00 uur 's ochtend tot middernacht - ook onder school- en kerktijd?
  • dat Wezep volgens officieel onderzoek de meeste 'ernstig gehinderden' en 'ernstig slaapverstoorden' krijgt, meer dan bijvoorbeeld Almere, Dronten, Biddinghuizen of Lelystad? • dat Wezep/H'broek deze problemen krijgt omdat men andere plaatsen wil ontzien? 

En weet u

  • dat Wezep/H'broek gevaar loopt dubbel gepakt te worden omdat er nu ook plannen circuleren om de vliegtuigen meteen na Wezep/H'broek op vol motorvermogen te laten stijgen — om zo de rest van de Veluwe minder te belasten?
  • dat dit zoveel extra geluids- en milieuoverlast gaat opleveren dat burgemeester Hoogendoorn van 'desastreus' spreekt? 

En weet u ook

  • dat Den Haag altijd gevoelig is voor aantallen?
  • dat niets doen het doemscenario voor Wezep/H'broek alleen maar dichterbij kan brengen? 


 

Laag over WHC

Woensdag 13 december: Informatiebijeenkomst in Wezep

 

WEZEP BLIJF ALERT!

Weet u

  • dat bij de internetconsultatie over Lelystad Airport de meeste reacties afkomstig zijn uit Wezep/Hattemerbroek? 33% van de 6.400 reacties!
  • dat Wezep/Hattemerbroek zo een krachtig signaal heeft afgegeven over wat hier leeft?
  • dat er voor en achter de schermen volop ontwikkelingen gaande zijn?
  • dat de race nog niet gelopen is en het zaak is geïnformeerd en alert te blijven?

Weet dan
dat de bewonersgroep HoogOverWezep op 13 december een informatieve bijeenkomst organiseert, waar u van harte welkom bent. Betrokken en actieve experts geven uitleg over achtergronden en stand van zaken en beantwoorden vragen. Sprekers zijn:

Jules van der Weerd : inwoner Hattemerbroek en lid Bewonersdelegatie Lelystad. Actief in HoogOverWezep. Jules zal vooral ingaan op de gevolgen van ‘Lelystad’ voor Wezep en omgeving.
Wim Liesker : inwoner Ossenzijl, lid van HoogOverijssel. Vlieger en kenner van het luchtruim. Wim zal de voorstellen voor de vliegroutes toelichten.
Leon Adegeest : inwoner Dalfsen, lid HoogOverijssel. Specialist in het onderzoek naar de effecten Lelystad (de MER). Heeft diverse fouten aangetoond en wordt inmiddels landelijk als deskundige erkend. Leon zal zijn kennis en ervaringen toelichten.
Alexander ter Kuile : luchtvaartexpert uit Haarle, lid HoogOverijssel. Vz Bewonersdelegatie Lelystad. Alexander zal een toelichting geven op het rapport. bewonersdelegatie. Met o.a. de gaten in het luchtvaartbestel en de noodzaak om eerst het luchtruim te herzien vóór de opening van ‘Lelystad`.

 

INFORMATIEBIJEENKOMST VLIEGOVERLAST LELYSTAD AIRPORT

Woensdag 13 december: 19.30-22.00 uur (zaal open 19.00 uur)

Partycentrum Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 Wezep

(Kom op tijd. Het aantal plaatsen is beperkt.)


Klik hier voor de flyer

Onderdeel van SATL

HoogoverWezep is onderdeel van SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen.

Schrijf je in voor de SATL nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van belangrijke ontwikkelingen

 
*verplicht veld

Meer nieuws:

Twee brieven over de ‘optimalisatie’ bij Wezep/Hattemerbroek

  • 23 oktober 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 3437
  • 0 Comments
Twee brieven over de ‘optimalisatie’ bij Wezep/Hattemerbroek

In twee brieven wordt aandacht besteed aan de ‘optimalisatie’ van de bekritiseerde vertrekroutes van Lelystad Airport boven en vlakbij het bewoonde gebied van de Noordoost-Veluwe. Het gaat om een passage uit een brief van minister C. van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer van 15 oktober 2019 en om een schrijven van burgemeester T. Haseloop-Amsing aan de gemeenteraad van Oldebroek van 17 oktober 2019. Bij beide plaatsen we enkele kanttekeningen.

Zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het plan-MER voor de luchtruim herziening.

  • 18 oktober 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 3153
  • 0 Comments
Zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het plan-MER voor de luchtruim herziening.

HoogoverWezep heeft een zienswijze ingediend op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau Luchtruimherziening (NRD).

Wat ons betreft een belangrijke opmerking: deze hele notitie had er nog niet mogen zijn. Het doet de aanname dat Lelystad Airport er gaat komen en dat wordt eigenlijk steeds onzekerder. Daarnaast gaat het document uit van het standpunt “groei van Schiphol (en andere vliegvelden)” en ook dat standpunt wordt steeds meer een punt van discussie. In een tijd waarin we klimaat, gezondheid en woon- en leefomgeving steeds belangrijker gaan vinden moet de vraag gesteld worden of groei van Schiphol wel een uitgangspunt mag zijn. De luchtvaartsector (inclusief het ministerie van I&W) zal die afweging zorgvuldiger moeten gaan maken.

Op donderdag 19 september 2019 heeft HoogoverWezep de vier gemeenten een email gestuurd.

Alleen het verdwijnen van routes over bewoond NO-Veluws gebied kan volgens ons soelaas bieden.

  • 21 september 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 643
  • 0 Comments

Naar aanleiding van de ‘Aanvullend analyse routevarianten Wezep’ hebben wij dr.ir. Pieter Sijtsma, gerenommeerd expert op het terrein van vliegtuiggeluid, gevraagd: Hoe zien bij doorstijgen na de regio Wezep/Hattem de contourlijnen van  ≥55 dB(A) Lamax en ≥50 dB(A) Lamax eruit?

Ofschoon de vier NO-Veluwse gemeenten hun standpunt over de ‘optimalisatie’ bij Wezep al aan de minister kenbaar hebben gemaakt, leek het Hoog over Wezep (HoW) goed aanvullende informatie te sturen, onze conclusie is dat alleen het verdwijnen van routes over bewoond NO-Veluws gebied soelaas kan bieden.

Coalitieakkoord Gelderland en Lelystad Airport

  • 29 mei 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 793
  • 0 Comments

HoogoverWezep heeft kennis genomen van het coalitieakkoord Samen voor Gelderland, dat VVD, CDA, PvdA, GL en CU hebben gesloten voor de jaren 2019-2023. Een belangrijke periode, omdat tussen nu en 2023 de herindeling van het luchtruim haar beslag moet krijgen. En dat zou een eind moeten maken aan de lage en verkeerde vliegroutes van Lelystad Airport (LA) boven de Gelderse steden, dorpen, recreatie- en natuurgebieden.

Waarom de geluidsberekeningen van Lelystad Airport niet deugen

  • 27 mei 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1360
  • 0 Comments

De geluidsniveaus in de MER-rapporten voor Lelystad Airport zijn berekend met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). De invoergegevens hiervoor bevatten een aantal onjuistheden. Bovendien ontbreken in NRM recente wetenschappelijke ontwikkelingen, die wel geïmplementeerd zijn in de nieuwere Doc29 methode. Bij elkaar geeft dit een veel te rooskleurige voorstelling van zaken, waarop geen besluitvorming over Lelystad Airport mag worden gebaseerd.

Brief van de 6 burgemeesters aan de minister IenW: “Het vertrouwen is geschaad”

  • 23 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 616
  • 0 Comments

De gemeenten Elburg, Hattem, Heerde, Kampen, Oldebroek en Zwolle zijn ontevreden over de voorgestelde alternatieve routes voor vliegtuigen vanaf Lelystad Airport. Zij hebben minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat hierover per brief geïnformeerd.

Toch deelname vanuit SATL aan “Werkgroep Meten en Rekenen van Vliegtuiggeluid”

  • 23 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 532
  • 0 Comments

Op voordracht van SATL is dr. ir. Pieter Sijtsma, specialist in aero-akoestiek, benoemd tot Onafhankelijk Expert in het programma “Meten en Rekenen van Vliegtuiggeluid”.

Feuilletonserie Ministerie IenW verdraait feiten en heeft geen boodschap aan bewonersparticipatie

  • 20 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 728
  • 0 Comments

Ministerie IenW verdraait feiten en heeft geen boodschap aan bewonersparticipatie

De feuilletonserie is uitgebreid met een aantal delen:

Naar aanleiding van de presentatie Optimalisaties bij Wezep/Hattemerbroek wil HoogoverWezep meer duidelijkheid van IenW. 
SATL belt met Van der Ent. 
Geen echte antwoorden op echte vragen. 
Een zeer verhelderend stuk van dr. ir. Pieter Sijtsma “Waarom de geluidsberekeningen van Lelystad Airport niet deugen”.

Vliegroutes Kop Veluwe afgewezen: eerst luchtruim herindelen

  • 14 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 567
  • 0 Comments

Het ministerie heeft op 18 april vier mogelijke vliegroutes boven de Kop van Veluwe gepresenteerd in Hattemerbroek. De bewonersgroepen hebben deze routes beoordeeld en komen tot de conclusie, dat alle alternatieven onacceptabel zijn. Het ministerie is er niet in geslaagd routes te ontwerpen die de problemen in de regio voorkomen. Een keuze voor ‘de minst slechte’ is een politieke schijnoplossing en geen echte keuze voor ons bewoners. De bewonersgroepen roepen daarom de gemeenten op gezamenlijke de routevoorstellen af te wijzen en de minister opnieuw en met kracht op te roepen om eerst het luchtruim te herindelen en het laagvliegen definitief op te lossen.

Het goede nieuws over de laagvliegroutes

  • 23 april 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1375
  • 0 Comments

Eind vorige week werden we verrast door een bericht dat er al heel snel een einde zou komen aan de laagvliegroutes. Dat zou uiteraard bijzonder goed nieuws zijn, maar door schade en schande wijs geworden zijn we één en ander toch even gaan uitzoeken. Op zoek naar het goede nieuws over de laagvliegroutes...

12345678910Laatste

Volg ons op social media