Natura 2000, fiets- en wandelbrochure

Onze fiets- en wandelbrochure, met mooie beschrijvingen van onze fantastiche omgeving, heeft veel aandacht gekregen. Klik op onderstaande link voor het artikel en de brochure.
 

Het laatste nieuws:

Brief zes gemeenten aan informateur

  • 2 juli 2021
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 5915063
  • 0 Comments

De burgemeesters van Elburg, Epe, Hattem, Oldebroek, Voorst en Heerde schreven onlangs een brief aan de informateur waarin zij aandacht vragen voor de problemen van Lelystad Airport. In de brief vragen zij de informateur om

  • Lelystad Airport (voorlopig) niet te openen voor groot handelsverkeer
  • De ingediende zienswijzen te beoordelen in het kader van de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) en de algemene discussie over luchtvaart
  • Met een concreet en duidelijk plan te komen met betrekking tot de luchtruim herziening.
  • Op basis hiervan te oordelen over een eventuele opening van Lelystad Airport
  • Over bovenstaande punten een transparante dialoog aan te gaan

Allereerst onze complimenten voor de samenwerking van deze gemeenten. Lelystad Airport gaat een serieus probleem vormen voor welzijn en welvaart in onze regio, het is goed dat deze gemeenten zich dat realiseren en samenwerken om dat te voorkomen.

De gemeenten schenken met deze brief ook aandacht aan de onrust die in de wijde omgeving bestaat over de opening van Lelystad Airport. Inwoners vrezen de overlast en gezondheidsrisico's en ondernemers vrezen voor hun toekomst omdat toeristen zich zullen verplaatsen naar omgevingen waar nog wel rust is.

Ook schenken de gemeenten aandacht aan het feit dat de procedures rondom Lelystad Airport het vertrouwen in de overheid ernstig hebben geschaad. Berekeningen die niet kloppen, beloftes die niet worden nagekomen, gemaakte keuzes die alleen maar zijn gericht op méér luchtvaart met meer overlast en gezondheidsrisico’s als gevolg. Een nieuw vliegveld openen is met de huidige klimaatproblemen al een verkeerde keuze, een vliegveld doordrukken zonder serieuze aandacht voor alle problemen rijmt echt niet met de beloofde nieuwe bestuurscultuur.

Belangrijk tijdstip

De brief komt op een belangrijk tijdstip. Deze week bleek uit de voortgangsbrief programma Luchtruimherziening van demissionair minister Van Nieuwenhuizen dat er geen oplossing komt voor de laagvliegroutes. Waar de minister tot nu toe steeds heeft gezegd dat er een oplossing is of gaat komen en dat vliegtuigen “straks zo hoog vliegen dat je ze amper hoort” blijkt nu dat deze uitspraken nergens op waren gebaseerd. De minister wist ook toen al - of had toen al kunnen weten - dat er geen oplossing mogelijk is voor de laagvliegroutes. Als Lelystad Airport opent zal dat zijn inclusief laagvliegroutes en zullen die ook nooit meer verdwijnen. Het is goed dat gemeenten zich dat realiseren en met deze brief een duidelijk statement maken.

Burgemeesters “geschiphold”?

In oktober 2019 heeft de minister een aantal “optimalisaties” bij Wezep / Hattemerbroek gepresenteerd aan de burgemeesters. Onderaan de voortgangsbrief staat een kaartje van de laagvliegroutes van Lelystad Airport, daar zijn de “optimalisaties” opeens weer verdwenen. Is er hier gewoon een fout gemaakt - fouten vallen in dit dossier altijd uit in het voordeel van de luchtvaart - of zijn de burgemeesters “geschiphold” en waren de optimalisaties een zoethoudertje?

Samen verder

Zoals gezegd zijn we erg blij dat gemeenten met elkaar opkomen voor de rust, gezondheid en economie in onze omgeving. We blijven dan ook - als HoogoverWezep, maar ook als SATL - graag samenwerken met de gemeenten. 

 


De brief van de zes gemeenten

Twee brieven over de ‘optimalisatie’ bij Wezep/Hattemerbroek

Voortgangsbrief programma Luchtruimherziening

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x


Visie HoogoverWezep

HoogoverWezep heeft een document opgesteld waarin de specifieke problemen voor Wezep / Hattermerbroek worden benadrukt en waarin haar visie daarop is vastgelegd.

Het document is inmiddels aan verschillende lokale en landelijke politici aangeboden..

De noodklok in Wezep wordt geluid

Wezep heeft gereageerd

We hebben u via flyers, Twitter, Faceboek, interviews in de Stentor en deze website opgeroepen om de internetconsultatie in te vullen. In een week is er veel gebeurd, u hebt massaal gereageerd op de oproep en de oproep is door heel veel mensen opgepikt en doorgegeven.

Meer acties onderweg

De internetconsultatie is inmiddels gesloten, maar we zijn nog lang niet klaar. We willen rond de tafel met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, we willen dat elke inwoner weet wat er gaat gebeuren en uiteindelijk willen we dat de huidige plannen van tafel gaan. De volgende actie is een manifestatie op vliegveld Lelystad op 11 november.  Het is een initiatief van Red de Veluwe, maar ook HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee uit Friesland en Nee tegen laagvliegroute over Ede, doen mee aan dit protest.  Doel is duidelijk maken dat lange, lage vliegroutes boven onze dorpen en natuur niet worden geaccepteerd.
Er zijn nog meer acties gepland, dus hou deze website in de gaten en volg ons op social media.

U kunt hem bijna niet hebben gemist, de flyer waarvan er 6.000 zijn verspreid.


Weet u

  • dat Lelystad Airport vanaf april 2019 de vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen?
  • dat vanaf dan Boeings heel Iaag en pal over Wezep/Hattemerbroek dreigen te gaan vliegen?
  • dat er uiteindelijk elke 10 minuten een toestel over komt denderen, van 6.00 uur 's ochtend tot middernacht - ook onder school- en kerktijd?
  • dat Wezep volgens officieel onderzoek de meeste 'ernstig gehinderden' en 'ernstig slaapverstoorden' krijgt, meer dan bijvoorbeeld Almere, Dronten, Biddinghuizen of Lelystad? • dat Wezep/H'broek deze problemen krijgt omdat men andere plaatsen wil ontzien? 

En weet u

  • dat Wezep/H'broek gevaar loopt dubbel gepakt te worden omdat er nu ook plannen circuleren om de vliegtuigen meteen na Wezep/H'broek op vol motorvermogen te laten stijgen — om zo de rest van de Veluwe minder te belasten?
  • dat dit zoveel extra geluids- en milieuoverlast gaat opleveren dat burgemeester Hoogendoorn van 'desastreus' spreekt? 

En weet u ook

  • dat Den Haag altijd gevoelig is voor aantallen?
  • dat niets doen het doemscenario voor Wezep/H'broek alleen maar dichterbij kan brengen? 


 

Laag over WHC

Woensdag 13 december: Informatiebijeenkomst in Wezep

 

WEZEP BLIJF ALERT!

Weet u

  • dat bij de internetconsultatie over Lelystad Airport de meeste reacties afkomstig zijn uit Wezep/Hattemerbroek? 33% van de 6.400 reacties!
  • dat Wezep/Hattemerbroek zo een krachtig signaal heeft afgegeven over wat hier leeft?
  • dat er voor en achter de schermen volop ontwikkelingen gaande zijn?
  • dat de race nog niet gelopen is en het zaak is geïnformeerd en alert te blijven?

Weet dan
dat de bewonersgroep HoogOverWezep op 13 december een informatieve bijeenkomst organiseert, waar u van harte welkom bent. Betrokken en actieve experts geven uitleg over achtergronden en stand van zaken en beantwoorden vragen. Sprekers zijn:

Jules van der Weerd : inwoner Hattemerbroek en lid Bewonersdelegatie Lelystad. Actief in HoogOverWezep. Jules zal vooral ingaan op de gevolgen van ‘Lelystad’ voor Wezep en omgeving.
Wim Liesker : inwoner Ossenzijl, lid van HoogOverijssel. Vlieger en kenner van het luchtruim. Wim zal de voorstellen voor de vliegroutes toelichten.
Leon Adegeest : inwoner Dalfsen, lid HoogOverijssel. Specialist in het onderzoek naar de effecten Lelystad (de MER). Heeft diverse fouten aangetoond en wordt inmiddels landelijk als deskundige erkend. Leon zal zijn kennis en ervaringen toelichten.
Alexander ter Kuile : luchtvaartexpert uit Haarle, lid HoogOverijssel. Vz Bewonersdelegatie Lelystad. Alexander zal een toelichting geven op het rapport. bewonersdelegatie. Met o.a. de gaten in het luchtvaartbestel en de noodzaak om eerst het luchtruim te herzien vóór de opening van ‘Lelystad`.

 

INFORMATIEBIJEENKOMST VLIEGOVERLAST LELYSTAD AIRPORT

Woensdag 13 december: 19.30-22.00 uur (zaal open 19.00 uur)

Partycentrum Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 Wezep

(Kom op tijd. Het aantal plaatsen is beperkt.)


Klik hier voor de flyer

Onderdeel van SATL

HoogoverWezep is onderdeel van SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen.

Schrijf je in voor de SATL nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van belangrijke ontwikkelingen

 
*verplicht veld

Meer nieuws:

Alternatieve vliegroutes zijn aanfluiting

"Dat de minister nu zelf een route heeft gekozen, bewijst dat zij gewoon lak heeft aan wat de gemeenten op de Veluwe zeggen."

  • 1 november 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 5361
  • 0 Comments
Alternatieve vliegroutes zijn aanfluiting

Afgelopen week heeft de Veluwekoerier een gesprek gehad met Leon Adegeest (Hoogoverijssel) en Jules van de Weerd (HoogoverWezep) over de "alternatieve vliegroutes"

“Uit de brief van afgelopen woensdag over de wijziging in de laagvliegroutes proeven wij dat minister Cora van Nieuwenhuizen gewoon doordendert”, aldus Leon Adegeest. Hij doelt
hiermee op de aankondiging dat van de twee vliegroutes die over Wezep zouden lopen, er plotseling één gewijzigd is. “Vergis je echter niet, één route blijft gewoon dwars over Wezep
lopen. 

Twee brieven over de ‘optimalisatie’ bij Wezep/Hattemerbroek

  • 23 oktober 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 4883
  • 0 Comments
Twee brieven over de ‘optimalisatie’ bij Wezep/Hattemerbroek

In twee brieven wordt aandacht besteed aan de ‘optimalisatie’ van de bekritiseerde vertrekroutes van Lelystad Airport boven en vlakbij het bewoonde gebied van de Noordoost-Veluwe. Het gaat om een passage uit een brief van minister C. van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer van 15 oktober 2019 en om een schrijven van burgemeester T. Haseloop-Amsing aan de gemeenteraad van Oldebroek van 17 oktober 2019. Bij beide plaatsen we enkele kanttekeningen.

Zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het plan-MER voor de luchtruim herziening.

  • 18 oktober 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 4447
  • 0 Comments
Zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het plan-MER voor de luchtruim herziening.

HoogoverWezep heeft een zienswijze ingediend op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau Luchtruimherziening (NRD).

Wat ons betreft een belangrijke opmerking: deze hele notitie had er nog niet mogen zijn. Het doet de aanname dat Lelystad Airport er gaat komen en dat wordt eigenlijk steeds onzekerder. Daarnaast gaat het document uit van het standpunt “groei van Schiphol (en andere vliegvelden)” en ook dat standpunt wordt steeds meer een punt van discussie. In een tijd waarin we klimaat, gezondheid en woon- en leefomgeving steeds belangrijker gaan vinden moet de vraag gesteld worden of groei van Schiphol wel een uitgangspunt mag zijn. De luchtvaartsector (inclusief het ministerie van I&W) zal die afweging zorgvuldiger moeten gaan maken.

Op donderdag 19 september 2019 heeft HoogoverWezep de vier gemeenten een email gestuurd.

Alleen het verdwijnen van routes over bewoond NO-Veluws gebied kan volgens ons soelaas bieden.

  • 21 september 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 1646
  • 0 Comments

Naar aanleiding van de ‘Aanvullend analyse routevarianten Wezep’ hebben wij dr.ir. Pieter Sijtsma, gerenommeerd expert op het terrein van vliegtuiggeluid, gevraagd: Hoe zien bij doorstijgen na de regio Wezep/Hattem de contourlijnen van  ≥55 dB(A) Lamax en ≥50 dB(A) Lamax eruit?

Ofschoon de vier NO-Veluwse gemeenten hun standpunt over de ‘optimalisatie’ bij Wezep al aan de minister kenbaar hebben gemaakt, leek het Hoog over Wezep (HoW) goed aanvullende informatie te sturen, onze conclusie is dat alleen het verdwijnen van routes over bewoond NO-Veluws gebied soelaas kan bieden.

Coalitieakkoord Gelderland en Lelystad Airport

  • 29 mei 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1888
  • 0 Comments

HoogoverWezep heeft kennis genomen van het coalitieakkoord Samen voor Gelderland, dat VVD, CDA, PvdA, GL en CU hebben gesloten voor de jaren 2019-2023. Een belangrijke periode, omdat tussen nu en 2023 de herindeling van het luchtruim haar beslag moet krijgen. En dat zou een eind moeten maken aan de lage en verkeerde vliegroutes van Lelystad Airport (LA) boven de Gelderse steden, dorpen, recreatie- en natuurgebieden.

Waarom de geluidsberekeningen van Lelystad Airport niet deugen

  • 27 mei 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 3082
  • 0 Comments

De geluidsniveaus in de MER-rapporten voor Lelystad Airport zijn berekend met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). De invoergegevens hiervoor bevatten een aantal onjuistheden. Bovendien ontbreken in NRM recente wetenschappelijke ontwikkelingen, die wel geïmplementeerd zijn in de nieuwere Doc29 methode. Bij elkaar geeft dit een veel te rooskleurige voorstelling van zaken, waarop geen besluitvorming over Lelystad Airport mag worden gebaseerd.

Brief van de 6 burgemeesters aan de minister IenW: “Het vertrouwen is geschaad”

  • 23 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 1786
  • 0 Comments

De gemeenten Elburg, Hattem, Heerde, Kampen, Oldebroek en Zwolle zijn ontevreden over de voorgestelde alternatieve routes voor vliegtuigen vanaf Lelystad Airport. Zij hebben minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat hierover per brief geïnformeerd.

Toch deelname vanuit SATL aan “Werkgroep Meten en Rekenen van Vliegtuiggeluid”

  • 23 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 1740
  • 0 Comments

Op voordracht van SATL is dr. ir. Pieter Sijtsma, specialist in aero-akoestiek, benoemd tot Onafhankelijk Expert in het programma “Meten en Rekenen van Vliegtuiggeluid”.

Feuilletonserie Ministerie IenW verdraait feiten en heeft geen boodschap aan bewonersparticipatie

  • 20 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 2021
  • 0 Comments

Ministerie IenW verdraait feiten en heeft geen boodschap aan bewonersparticipatie

De feuilletonserie is uitgebreid met een aantal delen:

Naar aanleiding van de presentatie Optimalisaties bij Wezep/Hattemerbroek wil HoogoverWezep meer duidelijkheid van IenW. 
SATL belt met Van der Ent. 
Geen echte antwoorden op echte vragen. 
Een zeer verhelderend stuk van dr. ir. Pieter Sijtsma “Waarom de geluidsberekeningen van Lelystad Airport niet deugen”.

Vliegroutes Kop Veluwe afgewezen: eerst luchtruim herindelen

  • 14 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 1848
  • 0 Comments

Het ministerie heeft op 18 april vier mogelijke vliegroutes boven de Kop van Veluwe gepresenteerd in Hattemerbroek. De bewonersgroepen hebben deze routes beoordeeld en komen tot de conclusie, dat alle alternatieven onacceptabel zijn. Het ministerie is er niet in geslaagd routes te ontwerpen die de problemen in de regio voorkomen. Een keuze voor ‘de minst slechte’ is een politieke schijnoplossing en geen echte keuze voor ons bewoners. De bewonersgroepen roepen daarom de gemeenten op gezamenlijke de routevoorstellen af te wijzen en de minister opnieuw en met kracht op te roepen om eerst het luchtruim te herindelen en het laagvliegen definitief op te lossen.

12345678910Laatste

Volg ons op social media