Natura 2000, fiets- en wandelbrochure

Onze fiets- en wandelbrochure, met mooie beschrijvingen van onze fantastiche omgeving, heeft veel aandacht gekregen. Klik op onderstaande link voor het artikel en de brochure.
 

Het laatste nieuws:

Pas op de Plaats

Zienswijze op Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 in de maak

  • 19 juni 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 91665
  • 0 Comments
Pas op de Plaats

Kleine wereld
Wat was het ineens stil, de luchten onwerkelijk blauw en “krasvrij” en de wegen leeg. Hier in Wezep horen we de vogels luidkeels de lente inluiden en de kinderen spelen in onze eigen tuinen. In de stad zitten de mensen opgesloten in hun appartementen. Als we een videovergadering hebben met collega’s met jonge kinderen, krijgen we soms mee hoe heftig het kan zijn om ineens met elkaar opgesloten te zitten binnen enkele vierkante meters. Ouderen raken in een isolement en verzorgingshuizen sluiten zich af. We worden dagelijks gevoed met macabere statistieken van het RIVM. De wereld is ineens klein.

Ander tijdperk
Op het moment dat de 100 kilometer per uur  limiet werd ingevoerd op onze snelwegen, was er bijna niemand meer op de weg. Op enkele werkbusjes na, die zich ‘natuurlijk’ onmogelijk aan die 100 kilometer per uur kunnen houden, met al die ruimte. Onwerkelijk. Nederland was net volkomen vast aan het lopen in de gevolgen van ongebreidelde economische groei en consumentisme. De erfenissen van reeksen kabinetten en zeker ook die van Rutte. Stikstofcrisis, fijnstof, pfas, klimaatakkoord en toen was er de Lockdown en lijkt het alsof we ineens geteleporteerd zijn naar een ander tijdperk.

Intelligente Lockdown
Waar je eerder wel eens aan dacht werd werkelijkheid: “Als we nou eens konden ervaren hoeveel overlast en schade we met ons consumentengedrag veroorzaken, dan begrijpen we beter wat we voortdurend aan het inleveren zijn.” “Dit kan zo niet doorgaan, het heeft een veel te hoge prijs, alleen realiseren we ons dat niet echt.” En dit is nou precies wat er gebeurde. We hebben niet zo veel toe te voegen aan al die artikelen waarbij men zich hardop afvraagt of het allemaal wel nodig is. Daar was ie dan ineens, de Pas op de Plaats, geforceerd door de Lockdown. Een Intelligente Lockdown, jawel, laten we ons daar vooral op voorstaan.

Luchtvaartlobby
Hoe lang houden we dat vol? Gaat het werkelijk veranderen? Hoe ziet de Nieuwe Werkelijkheid van de 1,5 Meter Samenleving eruit? Het kabinet dat eerst zo eensgezind de Intelligente Lockdown inzette, begint scheuren te vertonen en de splijtzwam in dit alles is, jawel, de luchtvaart. Steeds scherper tekent zich af hoeveel maatschappelijke schade de luchtvaart ons brengt, welke kosten er mee gemoeid zijn, welke schaamteloosheid er in die misplaatste Blauwe Trots is ingebakken. Alle intelligentie en zorgvuldigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon, als het om de luchtvaart gaat. Duidelijker dan ooit is nu te zien hoe de luchtvaartlobby de politiek in haar greep heeft. (Wat doet die KLM-persoon daar eigenlijk in het Outbreak Management Team?)

Coronakadertje
En dan moeten we het nu gaan hebben over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050, want voor 9 juli a.s. moet er een zienswijze ingediend worden. Net nu we met z’n allen nog aan het verwerken zijn, dat de 1,5 meter binnen een vliegtuig kennelijk niet geldt en we in plaats van boeren met gekrenkte trots, de buschauffeurs van touringcarmaatschappijen op het Malieveld hebben staan. De ontwerp-nota begint met dit kadertje:

Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7.
Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7. 

Verantwoordelijke actor
De luchtvaartsector wordt puur als slachtoffer neergezet, niet als verantwoordelijke actor. Terwijl het overduidelijk is dat het razende tempo waarmee het virus zich over deze planeet heeft kunnen verplaatsen en de omvang van de impact vooral op conto van de luchtvaart geschreven kan worden. Nieuw-Zeeland was even Corona-vrij en dat blijkt zo weer onderuitgehaald te zijn door twee passagiers die in Groot-Brittannië zijn geweest.

Technocratisch optimisme
Na dit kadertje barst het onovertroffen Haagse technocratisch optimisme los en is er wat betreft de toekomst van de luchtvaart geen vuiltje aan de lucht. Het is een groeiscenario voor de Duurzame Luchtvaart, met Elektrisch Vliegen en Milieuvriendelijke Kerosine, 14% synthetisch in 2030! En op miraculeuze wijze zien we in de grafiek dat in 2050 de CO2 uitstoot op nul uitkomt. Dit gaat helemaal goedkomen, want de luchtvaart is innovatief en daar staat het om bekend. En dat terwijl vliegtuigen gemiddeld meer dan dertig jaar mee gaan. En voor wie kan rekenen: over dertig jaar is het 2050! Wie dan leeft, wie dan zorgt, zo kan ik ook een nota vullen. Het is moeilijk opnieuw de motivatie te vinden om serieus inhoudelijk hierop te reageren, maar we zijn er met de SATL-groepen weer volop mee bezig.

Herbezinning
Wat ons betreft zou er echt een herbezinning moeten plaatsvinden. Er moet eens serieus gekeken worden naar verantwoorde krimpscenario’s voor de luchtvaart. De luchtvaart is wat ons betreft volkomen uit balans en zal weer naar normalere en verantwoorde proporties teruggebracht moeten worden. (Ter illustratie hoe gestoord het is geworden: 'Knettergek' en 'Noord-Koreaans', zegt Ryanair-topman over minimumprijzen - https://nos.nl/l/2337619). Niet voor de korte termijn, noch  voor de lange termijn is er voor Lelystad Airport nog een plausibel argument te vinden om te openen. Dit kabinet zal dit niet meer kunnen doorzetten. Het is tijd is voor een echte Pas op de Plaats, voor een echte koerswijziging.

Zienswijze SATL
We weten niet zeker of het lukt om onze zienswijze zodanig tijdig af te hebben, dat mensen er makkelijk zelf stukken uit kunnen halen om over te nemen voor een eigen zienswijze. Uiteraard gaan we weer als SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) gezamenlijk een zienswijze indienen en dat moet, uiteraard, met grote zorgvuldigheid gebracht worden.

Zelf zienswijze indienen
Wil je zelf een zienswijze indienen. Dat kan! Hoe meer mensen stelling nemen, des te steviger we staan!

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/05/15/bijlage-1-ontwerp-luchtvaartnota-2020-2050

Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050

Op 15 mei heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de Ontwerp-Luchtvaartnota gepubliceerd. Hierin staat een nieuwe koers voor de luchtvaart op de lange termijn. Wilt u uw ideeën of mening kenbaar maken over de Ontwerp-Luchtvaartnota, het bijbehorende rapport over de milieueffecten (het plan-MER) en de passende beoordeling? Dit kan van vrijdag 29 mei tot en met donderdag 9 juli 2020. Meer informatie over waar u alle stukken kunt inzien en hoe u een zienswijze indient, vindt u op platformparticipatie.nl/luchtvaartnota. U heeft voordat u een zienswijze indient de mogelijkheid om vragen te stellen. Ga hiervoor naar Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050.

 

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x


Visie HoogoverWezep

HoogoverWezep heeft een document opgesteld waarin de specifieke problemen voor Wezep / Hattermerbroek worden benadrukt en waarin haar visie daarop is vastgelegd.

Het document is inmiddels aan verschillende lokale en landelijke politici aangeboden..

De noodklok in Wezep wordt geluid

Wezep heeft gereageerd

We hebben u via flyers, Twitter, Faceboek, interviews in de Stentor en deze website opgeroepen om de internetconsultatie in te vullen. In een week is er veel gebeurd, u hebt massaal gereageerd op de oproep en de oproep is door heel veel mensen opgepikt en doorgegeven.

Meer acties onderweg

De internetconsultatie is inmiddels gesloten, maar we zijn nog lang niet klaar. We willen rond de tafel met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, we willen dat elke inwoner weet wat er gaat gebeuren en uiteindelijk willen we dat de huidige plannen van tafel gaan. De volgende actie is een manifestatie op vliegveld Lelystad op 11 november.  Het is een initiatief van Red de Veluwe, maar ook HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee uit Friesland en Nee tegen laagvliegroute over Ede, doen mee aan dit protest.  Doel is duidelijk maken dat lange, lage vliegroutes boven onze dorpen en natuur niet worden geaccepteerd.
Er zijn nog meer acties gepland, dus hou deze website in de gaten en volg ons op social media.

U kunt hem bijna niet hebben gemist, de flyer waarvan er 6.000 zijn verspreid.


Weet u

  • dat Lelystad Airport vanaf april 2019 de vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen?
  • dat vanaf dan Boeings heel Iaag en pal over Wezep/Hattemerbroek dreigen te gaan vliegen?
  • dat er uiteindelijk elke 10 minuten een toestel over komt denderen, van 6.00 uur 's ochtend tot middernacht - ook onder school- en kerktijd?
  • dat Wezep volgens officieel onderzoek de meeste 'ernstig gehinderden' en 'ernstig slaapverstoorden' krijgt, meer dan bijvoorbeeld Almere, Dronten, Biddinghuizen of Lelystad? • dat Wezep/H'broek deze problemen krijgt omdat men andere plaatsen wil ontzien? 

En weet u

  • dat Wezep/H'broek gevaar loopt dubbel gepakt te worden omdat er nu ook plannen circuleren om de vliegtuigen meteen na Wezep/H'broek op vol motorvermogen te laten stijgen — om zo de rest van de Veluwe minder te belasten?
  • dat dit zoveel extra geluids- en milieuoverlast gaat opleveren dat burgemeester Hoogendoorn van 'desastreus' spreekt? 

En weet u ook

  • dat Den Haag altijd gevoelig is voor aantallen?
  • dat niets doen het doemscenario voor Wezep/H'broek alleen maar dichterbij kan brengen? 


 

Laag over WHC

Woensdag 13 december: Informatiebijeenkomst in Wezep

 

WEZEP BLIJF ALERT!

Weet u

  • dat bij de internetconsultatie over Lelystad Airport de meeste reacties afkomstig zijn uit Wezep/Hattemerbroek? 33% van de 6.400 reacties!
  • dat Wezep/Hattemerbroek zo een krachtig signaal heeft afgegeven over wat hier leeft?
  • dat er voor en achter de schermen volop ontwikkelingen gaande zijn?
  • dat de race nog niet gelopen is en het zaak is geïnformeerd en alert te blijven?

Weet dan
dat de bewonersgroep HoogOverWezep op 13 december een informatieve bijeenkomst organiseert, waar u van harte welkom bent. Betrokken en actieve experts geven uitleg over achtergronden en stand van zaken en beantwoorden vragen. Sprekers zijn:

Jules van der Weerd : inwoner Hattemerbroek en lid Bewonersdelegatie Lelystad. Actief in HoogOverWezep. Jules zal vooral ingaan op de gevolgen van ‘Lelystad’ voor Wezep en omgeving.
Wim Liesker : inwoner Ossenzijl, lid van HoogOverijssel. Vlieger en kenner van het luchtruim. Wim zal de voorstellen voor de vliegroutes toelichten.
Leon Adegeest : inwoner Dalfsen, lid HoogOverijssel. Specialist in het onderzoek naar de effecten Lelystad (de MER). Heeft diverse fouten aangetoond en wordt inmiddels landelijk als deskundige erkend. Leon zal zijn kennis en ervaringen toelichten.
Alexander ter Kuile : luchtvaartexpert uit Haarle, lid HoogOverijssel. Vz Bewonersdelegatie Lelystad. Alexander zal een toelichting geven op het rapport. bewonersdelegatie. Met o.a. de gaten in het luchtvaartbestel en de noodzaak om eerst het luchtruim te herzien vóór de opening van ‘Lelystad`.

 

INFORMATIEBIJEENKOMST VLIEGOVERLAST LELYSTAD AIRPORT

Woensdag 13 december: 19.30-22.00 uur (zaal open 19.00 uur)

Partycentrum Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 Wezep

(Kom op tijd. Het aantal plaatsen is beperkt.)


Klik hier voor de flyer

Onderdeel van SATL

HoogoverWezep is onderdeel van SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen.

Schrijf je in voor de SATL nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van belangrijke ontwikkelingen

 
*verplicht veld

Meer nieuws:

Vliegroutes Kop Veluwe afgewezen: eerst luchtruim herindelen

  • 14 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 339
  • 0 Comments

Het ministerie heeft op 18 april vier mogelijke vliegroutes boven de Kop van Veluwe gepresenteerd in Hattemerbroek. De bewonersgroepen hebben deze routes beoordeeld en komen tot de conclusie, dat alle alternatieven onacceptabel zijn. Het ministerie is er niet in geslaagd routes te ontwerpen die de problemen in de regio voorkomen. Een keuze voor ‘de minst slechte’ is een politieke schijnoplossing en geen echte keuze voor ons bewoners. De bewonersgroepen roepen daarom de gemeenten op gezamenlijke de routevoorstellen af te wijzen en de minister opnieuw en met kracht op te roepen om eerst het luchtruim te herindelen en het laagvliegen definitief op te lossen.

Het goede nieuws over de laagvliegroutes

  • 23 april 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1081
  • 0 Comments

Eind vorige week werden we verrast door een bericht dat er al heel snel een einde zou komen aan de laagvliegroutes. Dat zou uiteraard bijzonder goed nieuws zijn, maar door schade en schande wijs geworden zijn we één en ander toch even gaan uitzoeken. Op zoek naar het goede nieuws over de laagvliegroutes...

Optimalisaties van de Lelystadroutes bij Wezep/Hattemerbroek

  • 19 april 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 556
  • 0 Comments

Op 16 april heeft het ministerie van IenW aan vertegenwoordigers van de actiegroepen en burgers uit Oldebroek, Hattem, Elburg, Heerde, Kampen en Zwolle informatie gegeven over mogelijke verbeteringen in de vliegroutes boven de Noordoost-Veluwe, voor het geval Lelystad Airport toch voor de herindeling van het luchtruim open zou moeten.

Kies wijzer met de kieswijzer

Kieswijzer Lelystad Airport

  • 15 maart 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 676
  • 0 Comments

Op 20 maart mogen we naar de stembus voor de Provinciale Statenverkiezingen. Met Lelystad Airport in het achterhoofd zijn dit hele belangrijke verkiezingen, hiermee wordt immers niet alleen de verdeling in de provincie bepaald, maar ook in de Eerste Kamer. Als je dus de rust en gezondheid belangrijk vind, in Wezep / Hattemerbroek en al die andere plaatsen die slachtoffer dreigen te gaan worden van Lelystad Airport, is het zaak om daar je stem voor te gebruiken.

Ingediende zienswijzen

  • 8 maart 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 431
  • 0 Comments

Veel organisaties en gemeenten hebben de afgelopen maand een zienswijze ingediend tegen het luchtvaartbesluit met betrekking tot Lelystad Airport. We hebben een overzicht gemaakt van een aantal zienswijzen.

Over onze hoofden, of toch niet?

  • 27 februari 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 471
  • 0 Comments

De afgelopen weken is de chaos in dossier Lelystad Airport zo mogelijk nog groter geworden. Opeens was er een nieuwe route die met een bochtje om Wezep / Hattemerbroek heen ging. Na maanden wikken en wegen was dit de oplossing van het ministerie voor “het probleem Wezep”. Maar heel erg hard is er in die maanden blijkbaar niet gewerkt, de presentatie van de nieuwe route was onduidelijk en bijzonder slecht voorbereid. Wij hebben uiteraard als eerste aan het ministerie gevraagd of deze route echt beter was dan de oude en waarop dat dan was gebaseerd. Er zijn bij de nieuwe route geen cijfers bekend gemaakt met betrekking tot het aantal ernstig gehinderden, dus hoeveel beter was die route nu eigenlijk?

SATL helpt vijfduizend mensen met indienen van zienswijze

  • 23 februari 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1858
  • 0 Comments
SATL helpt vijfduizend mensen met indienen van zienswijze

De afgelopen weken hebben bijna tienduizend mensen een zienswijze ingediend met betrekking tot het luchthavenbesluit Lelystad Airport. Vijfduizend van die zienswijzen zijn met behulp van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) via hun websites ingediend.

SATL dient vernietigende zienswijze in

  • 21 februari 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 648
  • 0 Comments

De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen hebben vandaag een indrukwekkende zienswijze ingediend. In de zienswijze staan alle, zowel oude als nieuwe, bezwaren nog eens op rij. De zienswijze maakt nog eens pijnlijk duidelijk dat Lelystad Airport niet alleen niet open kan onder de huidige voorwaarden, maar ook dat de Tweede Kamer meerder malen informatie is onthouden en verkeerd is voorgelicht. En politieke doodzonde die niet zonder gevolgen kan en mag blijven. Laat onze regering deze zienswijze gebruiken om orde op zaken te stellen in dossier Lelystad Airport, dit kan en mag zo niet doorgaan.

Lelystad Airport zet miljoenen Nederlanders in de herrie

  • 6 januari 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 371
  • 0 Comments

Paul Werkman van HoogoverWezep schreef samen met Mijndert Ververs (HoogoverHattem) Leon Adegeest en Jan Rooijakkers (beiden HoogOverijssel) een stuk voor de NRC

Lelystad Airport is een ramp in wording

Vertrouwen nog altijd ver te zoeken

  • 19 november 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 432
  • 0 Comments
Vertrouwen nog altijd ver te zoeken

De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), waar HoogoverWezep ook in deelneemt, hebben in het Gelderse Hattem gesproken met topambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. SATL heeft daar duidelijk uitgesproken dat er nog altijd geen vertrouwen is in minister Cora van Nieuwenhuizen. Dat vertrouwen kan zij alleen terugwinnen door eerst de volledige herziening van het luchtruim af te wachten en dan pas te besluiten of er ruimte is voor Lelystad Airport.

12345678910Laatste

Volg ons op social media