Natura 2000, fiets- en wandelbrochure

Onze fiets- en wandelbrochure, met mooie beschrijvingen van onze fantastiche omgeving, heeft veel aandacht gekregen. Klik op onderstaande link voor het artikel en de brochure.
 

Het laatste nieuws:

Pas op de Plaats

Zienswijze op Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 in de maak

  • 19 juni 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 91665
  • 0 Comments
Pas op de Plaats

Kleine wereld
Wat was het ineens stil, de luchten onwerkelijk blauw en “krasvrij” en de wegen leeg. Hier in Wezep horen we de vogels luidkeels de lente inluiden en de kinderen spelen in onze eigen tuinen. In de stad zitten de mensen opgesloten in hun appartementen. Als we een videovergadering hebben met collega’s met jonge kinderen, krijgen we soms mee hoe heftig het kan zijn om ineens met elkaar opgesloten te zitten binnen enkele vierkante meters. Ouderen raken in een isolement en verzorgingshuizen sluiten zich af. We worden dagelijks gevoed met macabere statistieken van het RIVM. De wereld is ineens klein.

Ander tijdperk
Op het moment dat de 100 kilometer per uur  limiet werd ingevoerd op onze snelwegen, was er bijna niemand meer op de weg. Op enkele werkbusjes na, die zich ‘natuurlijk’ onmogelijk aan die 100 kilometer per uur kunnen houden, met al die ruimte. Onwerkelijk. Nederland was net volkomen vast aan het lopen in de gevolgen van ongebreidelde economische groei en consumentisme. De erfenissen van reeksen kabinetten en zeker ook die van Rutte. Stikstofcrisis, fijnstof, pfas, klimaatakkoord en toen was er de Lockdown en lijkt het alsof we ineens geteleporteerd zijn naar een ander tijdperk.

Intelligente Lockdown
Waar je eerder wel eens aan dacht werd werkelijkheid: “Als we nou eens konden ervaren hoeveel overlast en schade we met ons consumentengedrag veroorzaken, dan begrijpen we beter wat we voortdurend aan het inleveren zijn.” “Dit kan zo niet doorgaan, het heeft een veel te hoge prijs, alleen realiseren we ons dat niet echt.” En dit is nou precies wat er gebeurde. We hebben niet zo veel toe te voegen aan al die artikelen waarbij men zich hardop afvraagt of het allemaal wel nodig is. Daar was ie dan ineens, de Pas op de Plaats, geforceerd door de Lockdown. Een Intelligente Lockdown, jawel, laten we ons daar vooral op voorstaan.

Luchtvaartlobby
Hoe lang houden we dat vol? Gaat het werkelijk veranderen? Hoe ziet de Nieuwe Werkelijkheid van de 1,5 Meter Samenleving eruit? Het kabinet dat eerst zo eensgezind de Intelligente Lockdown inzette, begint scheuren te vertonen en de splijtzwam in dit alles is, jawel, de luchtvaart. Steeds scherper tekent zich af hoeveel maatschappelijke schade de luchtvaart ons brengt, welke kosten er mee gemoeid zijn, welke schaamteloosheid er in die misplaatste Blauwe Trots is ingebakken. Alle intelligentie en zorgvuldigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon, als het om de luchtvaart gaat. Duidelijker dan ooit is nu te zien hoe de luchtvaartlobby de politiek in haar greep heeft. (Wat doet die KLM-persoon daar eigenlijk in het Outbreak Management Team?)

Coronakadertje
En dan moeten we het nu gaan hebben over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050, want voor 9 juli a.s. moet er een zienswijze ingediend worden. Net nu we met z’n allen nog aan het verwerken zijn, dat de 1,5 meter binnen een vliegtuig kennelijk niet geldt en we in plaats van boeren met gekrenkte trots, de buschauffeurs van touringcarmaatschappijen op het Malieveld hebben staan. De ontwerp-nota begint met dit kadertje:

Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7.
Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7. 

Verantwoordelijke actor
De luchtvaartsector wordt puur als slachtoffer neergezet, niet als verantwoordelijke actor. Terwijl het overduidelijk is dat het razende tempo waarmee het virus zich over deze planeet heeft kunnen verplaatsen en de omvang van de impact vooral op conto van de luchtvaart geschreven kan worden. Nieuw-Zeeland was even Corona-vrij en dat blijkt zo weer onderuitgehaald te zijn door twee passagiers die in Groot-Brittannië zijn geweest.

Technocratisch optimisme
Na dit kadertje barst het onovertroffen Haagse technocratisch optimisme los en is er wat betreft de toekomst van de luchtvaart geen vuiltje aan de lucht. Het is een groeiscenario voor de Duurzame Luchtvaart, met Elektrisch Vliegen en Milieuvriendelijke Kerosine, 14% synthetisch in 2030! En op miraculeuze wijze zien we in de grafiek dat in 2050 de CO2 uitstoot op nul uitkomt. Dit gaat helemaal goedkomen, want de luchtvaart is innovatief en daar staat het om bekend. En dat terwijl vliegtuigen gemiddeld meer dan dertig jaar mee gaan. En voor wie kan rekenen: over dertig jaar is het 2050! Wie dan leeft, wie dan zorgt, zo kan ik ook een nota vullen. Het is moeilijk opnieuw de motivatie te vinden om serieus inhoudelijk hierop te reageren, maar we zijn er met de SATL-groepen weer volop mee bezig.

Herbezinning
Wat ons betreft zou er echt een herbezinning moeten plaatsvinden. Er moet eens serieus gekeken worden naar verantwoorde krimpscenario’s voor de luchtvaart. De luchtvaart is wat ons betreft volkomen uit balans en zal weer naar normalere en verantwoorde proporties teruggebracht moeten worden. (Ter illustratie hoe gestoord het is geworden: 'Knettergek' en 'Noord-Koreaans', zegt Ryanair-topman over minimumprijzen - https://nos.nl/l/2337619). Niet voor de korte termijn, noch  voor de lange termijn is er voor Lelystad Airport nog een plausibel argument te vinden om te openen. Dit kabinet zal dit niet meer kunnen doorzetten. Het is tijd is voor een echte Pas op de Plaats, voor een echte koerswijziging.

Zienswijze SATL
We weten niet zeker of het lukt om onze zienswijze zodanig tijdig af te hebben, dat mensen er makkelijk zelf stukken uit kunnen halen om over te nemen voor een eigen zienswijze. Uiteraard gaan we weer als SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) gezamenlijk een zienswijze indienen en dat moet, uiteraard, met grote zorgvuldigheid gebracht worden.

Zelf zienswijze indienen
Wil je zelf een zienswijze indienen. Dat kan! Hoe meer mensen stelling nemen, des te steviger we staan!

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/05/15/bijlage-1-ontwerp-luchtvaartnota-2020-2050

Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050

Op 15 mei heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de Ontwerp-Luchtvaartnota gepubliceerd. Hierin staat een nieuwe koers voor de luchtvaart op de lange termijn. Wilt u uw ideeën of mening kenbaar maken over de Ontwerp-Luchtvaartnota, het bijbehorende rapport over de milieueffecten (het plan-MER) en de passende beoordeling? Dit kan van vrijdag 29 mei tot en met donderdag 9 juli 2020. Meer informatie over waar u alle stukken kunt inzien en hoe u een zienswijze indient, vindt u op platformparticipatie.nl/luchtvaartnota. U heeft voordat u een zienswijze indient de mogelijkheid om vragen te stellen. Ga hiervoor naar Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050.

 

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x


Visie HoogoverWezep

HoogoverWezep heeft een document opgesteld waarin de specifieke problemen voor Wezep / Hattermerbroek worden benadrukt en waarin haar visie daarop is vastgelegd.

Het document is inmiddels aan verschillende lokale en landelijke politici aangeboden..

De noodklok in Wezep wordt geluid

Wezep heeft gereageerd

We hebben u via flyers, Twitter, Faceboek, interviews in de Stentor en deze website opgeroepen om de internetconsultatie in te vullen. In een week is er veel gebeurd, u hebt massaal gereageerd op de oproep en de oproep is door heel veel mensen opgepikt en doorgegeven.

Meer acties onderweg

De internetconsultatie is inmiddels gesloten, maar we zijn nog lang niet klaar. We willen rond de tafel met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, we willen dat elke inwoner weet wat er gaat gebeuren en uiteindelijk willen we dat de huidige plannen van tafel gaan. De volgende actie is een manifestatie op vliegveld Lelystad op 11 november.  Het is een initiatief van Red de Veluwe, maar ook HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee uit Friesland en Nee tegen laagvliegroute over Ede, doen mee aan dit protest.  Doel is duidelijk maken dat lange, lage vliegroutes boven onze dorpen en natuur niet worden geaccepteerd.
Er zijn nog meer acties gepland, dus hou deze website in de gaten en volg ons op social media.

U kunt hem bijna niet hebben gemist, de flyer waarvan er 6.000 zijn verspreid.


Weet u

  • dat Lelystad Airport vanaf april 2019 de vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen?
  • dat vanaf dan Boeings heel Iaag en pal over Wezep/Hattemerbroek dreigen te gaan vliegen?
  • dat er uiteindelijk elke 10 minuten een toestel over komt denderen, van 6.00 uur 's ochtend tot middernacht - ook onder school- en kerktijd?
  • dat Wezep volgens officieel onderzoek de meeste 'ernstig gehinderden' en 'ernstig slaapverstoorden' krijgt, meer dan bijvoorbeeld Almere, Dronten, Biddinghuizen of Lelystad? • dat Wezep/H'broek deze problemen krijgt omdat men andere plaatsen wil ontzien? 

En weet u

  • dat Wezep/H'broek gevaar loopt dubbel gepakt te worden omdat er nu ook plannen circuleren om de vliegtuigen meteen na Wezep/H'broek op vol motorvermogen te laten stijgen — om zo de rest van de Veluwe minder te belasten?
  • dat dit zoveel extra geluids- en milieuoverlast gaat opleveren dat burgemeester Hoogendoorn van 'desastreus' spreekt? 

En weet u ook

  • dat Den Haag altijd gevoelig is voor aantallen?
  • dat niets doen het doemscenario voor Wezep/H'broek alleen maar dichterbij kan brengen? 


 

Laag over WHC

Woensdag 13 december: Informatiebijeenkomst in Wezep

 

WEZEP BLIJF ALERT!

Weet u

  • dat bij de internetconsultatie over Lelystad Airport de meeste reacties afkomstig zijn uit Wezep/Hattemerbroek? 33% van de 6.400 reacties!
  • dat Wezep/Hattemerbroek zo een krachtig signaal heeft afgegeven over wat hier leeft?
  • dat er voor en achter de schermen volop ontwikkelingen gaande zijn?
  • dat de race nog niet gelopen is en het zaak is geïnformeerd en alert te blijven?

Weet dan
dat de bewonersgroep HoogOverWezep op 13 december een informatieve bijeenkomst organiseert, waar u van harte welkom bent. Betrokken en actieve experts geven uitleg over achtergronden en stand van zaken en beantwoorden vragen. Sprekers zijn:

Jules van der Weerd : inwoner Hattemerbroek en lid Bewonersdelegatie Lelystad. Actief in HoogOverWezep. Jules zal vooral ingaan op de gevolgen van ‘Lelystad’ voor Wezep en omgeving.
Wim Liesker : inwoner Ossenzijl, lid van HoogOverijssel. Vlieger en kenner van het luchtruim. Wim zal de voorstellen voor de vliegroutes toelichten.
Leon Adegeest : inwoner Dalfsen, lid HoogOverijssel. Specialist in het onderzoek naar de effecten Lelystad (de MER). Heeft diverse fouten aangetoond en wordt inmiddels landelijk als deskundige erkend. Leon zal zijn kennis en ervaringen toelichten.
Alexander ter Kuile : luchtvaartexpert uit Haarle, lid HoogOverijssel. Vz Bewonersdelegatie Lelystad. Alexander zal een toelichting geven op het rapport. bewonersdelegatie. Met o.a. de gaten in het luchtvaartbestel en de noodzaak om eerst het luchtruim te herzien vóór de opening van ‘Lelystad`.

 

INFORMATIEBIJEENKOMST VLIEGOVERLAST LELYSTAD AIRPORT

Woensdag 13 december: 19.30-22.00 uur (zaal open 19.00 uur)

Partycentrum Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 Wezep

(Kom op tijd. Het aantal plaatsen is beperkt.)


Klik hier voor de flyer

Onderdeel van SATL

HoogoverWezep is onderdeel van SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen.

Schrijf je in voor de SATL nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van belangrijke ontwikkelingen

 
*verplicht veld

Meer nieuws:

Jacco Evink stopt met actieve deelname in bewonersdelegatie HoogoverWezep

  • 11 februari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 714
  • 0 Comments

Jacco Evink heeft besloten te stoppen met zijn actieve deelname aan HoogoverWezep, dit in verband met zijn ambitie als kandidaat raadslid bij de gemeente Oldebroek. Jacco was, onder andere, de drijvende kracht achter onze Twitter- en Facebook accounts en ook de pers en Jacco wisten elkaar steeds goed te vinden. Jacco, bedankt voor je enorme inzet en we wensen je alle succes als gemeenteraadslid!

Jacco licht zijn besluit hier zelf toe.

Mailing naar aanleiding van bezoek van de heer Dronkers

  • 31 januari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1027
  • 0 Comments

Afgelopen maandag zouden we een overleg hebben met minister van Nieuwenhuizen. Zij moest door ziekte helaas afzeggen, maar werd vervangen door de heer Dronkers, directeur-generaal Luchtvaart van het ministerie van I&W. We hebben hem een document overhandigd waarin de specifieke problemen voor Wezep nog eens worden benoemd en waar we nog eens wijzen op de nieuw gevonden fouten in de MER waardoor Wezep nog erger getroffen dreigt te worden dan eerst werd verwacht.

We hebben dit document vandaag ook per e-mail verzonden aan de commissieleden van de Tweede Kamer en de fractievoorzitters van de gemeenteraad. Hieronder leest u de mail en vind u een link naar het document.

Brief aan minister: geen gehoor

  • 30 januari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1059
  • 0 Comments

We hebben de minister op 7 december een brief gestuurd met daarin onze eigen geluidsberekeningen bij doorstijgen boven Wezep. Behalve de papieren variant van een autoreply hebben we nog geen reactie van haar mogen ontvangen. Op 3 januari hebben we een brief gestuurd met betrekking tot nieuw gevonden fouten in de MER berekeningen, ook op deze brief hebben we nog geen reactie ontvangen.

De minister weigert nog steeds op onze vragen in te gaan, ondanks het aandringen van de Nationale Ombudsman op betrokkenheid van de burger bij belangrijke processen als Lelystad Airport.

De minister wil graag ons vertrouwen, wij vertrouwen er daarom op dat onze brieven alsnog beantwoord gaan worden. Voor de zekerheid hebben we haar wel onderstaande herinnering gestuurd.

 

E-mail aan de commissie voor de MER: nadruk op door ons gevonden fouten

  • 16 januari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 669
  • 0 Comments

HoogoverWezep heeft een mail gestuurd aan de commissie voor de MER om een aantal zaken extra te benadrukken.

  • Herinnering aan de eerder verstuurde expertberekeningen waaruit blijkt dat Wezep zeer zwaar zal worden getroffen bij stijging vanaf 1.800 meter boven Wezep
  • Herinnering aan de brief aan de minister waarin we vaststellen dat er in de MER wordt gerekend met een vlieghoogte van 3.000 meter terwijl de werkelijke vlieghoogte 1.800 meter zal zijn

Omdat de overlast hierdoor ook veel groter zal zijn dan eerdere berekeningen aantoonden is de keuze voor de B+ (de route laag over Wezep) hoogstwaarschijnlijk onterecht. De berekeningen voor alle routes zullen daarom opnieuw gedaan moeten worden, inclusief de MER rapportage die het gevolg is van die berekeningen. Daarnaast is er nog altijd veel onzekerheid over aantallen, hoogtes en stijfprofielen. Voor ons redenen om weer te benadrukken dat er eerst een goede herindeling van het luchtruim plaats moet vinden en er daarna pas een uitbreiding van Lelystad Airport mogelijk is.

 

HoogoverWezep reageert op brief minister

  • 4 januari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1570
  • 0 Comments

We hebben gereageerd op de brief van de minister die zij vorige maand stuurde aan de Tweede Kamer. Je leest hier onze reactie aan de minister, een soortgelijke reactie is per e-mail verstuurd aan de leden van de vaste Kamercommissie en andere waarvan wij hopen dat ze onze vragen kunnen beantwoorden of met de juiste personen kunnen delen.

HoogoverWezep: Debat Lelystad was beschamende vertoning

  • 21 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 859
  • 0 Comments

Het debat in de Tweede Kamer over Lelystad Airport heeft volgens HoogoverWezep bitter weinig opgeleverd. Het was een beschamende vertoning van de arrogantie van het ministerie om gewoon door te gaan op de bekende weg en de onwil en onmacht van een meerderheid in de Kamer om hier iets tegen te doen. De conclusie van de Ombudsman heeft dinsdagavond nog meer kracht gekregen: ‘De overheid neemt burgers niet serieus bij de uitbreiding van Lelystad Airport.’

Delegatie Elburg/Oldebroek overhandigt petitie Lelystad Airport

  • 20 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 503
  • 0 Comments

Burgemeester Jan Nathan Rozendaal van gemeente Elburg en burgemeester Adriaan Hoogendoorn van gemeente Oldebroek hebben dinsdagmiddag 19 december een petitie over Lelystad Airport aangeboden aan Agnes Mulder, voorzitter Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat.

E-mail en brief aan Tweede Kamer: Wezep en Lelystad Airport - overlast groter dan in MER berekend

  • 19 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 656
  • 0 Comments

Gisteren hebben we een e-mail en brief aan alle Tweede Kamer leden verstuurd waarin we nogmaals aandacht vragen voor de overlast die groter zal zijn dan in de MER is berekend. ook hebben we de verklaring zoals we die gezamenlijk hebben goedgekeurd op onze bijeenkomst met hen gedeeld.

Gesjoemel met cijfers: aantal slaapverstoorde lager bij groter aantal vluchten

  • 18 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 737
  • 0 Comments

Door oplettende personen in onze achterban is weer gesjoemel met cijfers ontdekt. In het rapport "Deelonderzoek Geluidm MER Lelystad Airport 2014" staat het aantal slaapverstoorde personen bij royutevariant B+ bij 25.000 vluchten en bij 45.000 vluchten in een tabel. Als we daar Wezep als voorbeeld nemen staan daar bij 25.000 vluchten 513 slaapverstoorden en bij 45.000 vluchten 509 slaapverstoorden. Dus: meer vluchten geeft minder overlast?

Provincie Gelderland benadruk problematiek Wezep in motie

  • 17 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 589
  • 0 Comments

De Provinciale Staten van Gelderland hebben afgelopen week een motie ingediend waarin zijn stellen dat zij een herindeling van het luchtruim willen voordat er extra vliegbewegingen plaatsvinden van en naar Lelystad Airport. De  extra geluidsoverlast voor omgeving Wezep wordt hier expliciet in genoemd.

12345678910Laatste

Volg ons op social media