Natura 2000, fiets- en wandelbrochure

Onze fiets- en wandelbrochure, met mooie beschrijvingen van onze fantastiche omgeving, heeft veel aandacht gekregen. Klik op onderstaande link voor het artikel en de brochure.
 

Het laatste nieuws:

Dertienduizend stuitingsbrieven Lelystad Airport

Om het recht op schadeclaim indienen veilig te stellen

  • 30 juli 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 748866
  • 0 Comments
Dertienduizend stuitingsbrieven Lelystad Airport

Begin dit jaar waarschuwden juristen van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), dat op 1 april de officiële termijn van vijf jaar verliep waarbinnen een verzoek tot vergoeding van schade door Lelystad Airport kon worden ingediend. Een merkwaardige situatie, want de opening van dit ‘vakantievliegveld’ is door foutieve rapporten en onder druk vanuit de samenleving keer op keer uitgesteld. Daardoor weet niemand of en zo ja hoeveel schade, bijvoorbeeld door waardevermindering van huizen, kan worden oplopen, mocht het vliegveld toch ooit opengaan.

Vanuit SATL is een advocatenbureau geraadpleegd gespecialiseerd in schadeclaims, en deze kwam met de volgende inschatting: Voor een gemiddeld huis in Gelderland van € 313.500 is de te verwachten waardedaling € 9.405 tot € 31.350, wat neerkomt op een waardedaling tussen de 3 en 10%.

SATL verwacht intussen dat Lelystad Airport gesloten blijft. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen adviseerden zijn juristen om vóór 1 april persoonlijk en aangetekend een zogeheten stuitingsbrief naar IenW te sturen. Door dat te doen wordt de claimtermijn verlengd. De groepen van SATL verspreidden de boodschap en organiseerden onder meer in Dalfsen, Hattem en Oldebroek informatie- en tekensessies. B&W van Heerde belegden zelf een gemeentelijke bijeenkomst en vroegen SATL uitleg te komen geven.

De helft uit Gelderland
Het Schadeloket Luchtvaart van het ministerie van IenW heeft zijn handen vol gehad aan de verwerking van het ongekend grote aantal brieven die elk afzonderlijk moesten worden afgehandeld en beantwoord. Cijfers konden daardoor niet meteen worden verstrekt. Op verzoek van SATL zijn ze nu beschikbaar gesteld.

In totaal heeft IenW 13.025 stuitingsbrieven ontvangen. Daarvan zijn 130 ongeldig verklaard, omdat ze te laat binnenkwamen. Van de geldige 12.895 zijn 261 afkomstig van bedrijven en 12.764 van particulieren.

De twee provincies waar de zorgen én het verzet tegen het vakantievliegveld het grootst zijn, gaan veruit aan kop: Gelderland met meer dan de helft van het totaal (6.809) en Overijssel met een kwart (3.209). Met bijna een vijfde (2.425) komt Flevoland op plaats drie. Klaarblijkelijk maken meer Flevolanders zich zorgen over het vliegveld in hun omgeving dan hun provinciebestuur graag wil doen voorkomen. Samen nemen de drie provincies ruim 96 procent voor hun rekening. De rest komt hoofdzakelijk uit Friesland, Utrecht en uit Noord- en Zuid-Holland.

Veel uit Noordoost-Veluwe
Een inventarisatie naar gemeente of woonkern heeft het Schadeloket niet gemaakt. Navraag in Heerde leert dat deze Noordoost-Veluwse gemeente, die actief brieven verzamelde, maar liefst 1.178 exemplaren bij IenW afleverde. Daarnaast zullen ook individuele Heerdenaren zelf een brief hebben gestuurd. Naar verwachting hebben ook vanuit de Oldebroekse kernen Wezep, Hattemerbroek en Noordeinde veel ongeruste mensen gereageerd, net als vanuit het aangrenzende Hattem. De Noordoost-Veluwe ligt pal onder de geplande lage vliegroutes en boven het gebied zouden de vliegtuigen ook nog eens met veel lawaai en uitstoot moeten doorstijgen. Van elders op de Oost- en Zuid-Veluwe en uit het actieve Overijsselse Vechtdal zullen eveneens velen uiting hebben gegeven aan hun zorgen over de nadelige gevolgen van het ‘pretvliegveld’ voor hun woon- en leefomgeving.

Overzicht op basis van de door Schadeloket Luchtvaart van het ministerie van IenW verstrekte gegevens en bij deze gecorrigeerde gegevens:
 

Totaal door IenW ontvangen 13.025 + 77 = 13.102
Te laat en niet rechtsgeldig 130 + 2 = 132
Op tijd en rechtsgeldig 12.895 + 75 = 12.970

 

Percentage per 12.970
Gelderland 6.809 52,50%
Overijssel 3.209 24,74%
Flevoland 2.425 18,70%
Friesland 220 1,70%
Utrecht 101 0,78%
Noord-Holland 68 0,52%
Zuid-Holland 37 0,29%
Noord-Brabant 10 0,08%
Limburg 9 0,07%
Groningen 6 0,05%
Zeeland 1 0,01%
Drenthe 75 0,58%

 

Meer informatie is te vinden via www.satl-lelystad.nl.

Meer informatie over de schade is te vinden via www.satl-lelystad.nl/schade

Zie ook RTV Oost: Gemeenten wijzen inwoners op het verhalen van toekomstige schade door vliegroutes

 

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x


Visie HoogoverWezep

HoogoverWezep heeft een document opgesteld waarin de specifieke problemen voor Wezep / Hattermerbroek worden benadrukt en waarin haar visie daarop is vastgelegd.

Het document is inmiddels aan verschillende lokale en landelijke politici aangeboden..

De noodklok in Wezep wordt geluid

Wezep heeft gereageerd

We hebben u via flyers, Twitter, Faceboek, interviews in de Stentor en deze website opgeroepen om de internetconsultatie in te vullen. In een week is er veel gebeurd, u hebt massaal gereageerd op de oproep en de oproep is door heel veel mensen opgepikt en doorgegeven.

Meer acties onderweg

De internetconsultatie is inmiddels gesloten, maar we zijn nog lang niet klaar. We willen rond de tafel met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, we willen dat elke inwoner weet wat er gaat gebeuren en uiteindelijk willen we dat de huidige plannen van tafel gaan. De volgende actie is een manifestatie op vliegveld Lelystad op 11 november.  Het is een initiatief van Red de Veluwe, maar ook HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee uit Friesland en Nee tegen laagvliegroute over Ede, doen mee aan dit protest.  Doel is duidelijk maken dat lange, lage vliegroutes boven onze dorpen en natuur niet worden geaccepteerd.
Er zijn nog meer acties gepland, dus hou deze website in de gaten en volg ons op social media.

U kunt hem bijna niet hebben gemist, de flyer waarvan er 6.000 zijn verspreid.


Weet u

  • dat Lelystad Airport vanaf april 2019 de vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen?
  • dat vanaf dan Boeings heel Iaag en pal over Wezep/Hattemerbroek dreigen te gaan vliegen?
  • dat er uiteindelijk elke 10 minuten een toestel over komt denderen, van 6.00 uur 's ochtend tot middernacht - ook onder school- en kerktijd?
  • dat Wezep volgens officieel onderzoek de meeste 'ernstig gehinderden' en 'ernstig slaapverstoorden' krijgt, meer dan bijvoorbeeld Almere, Dronten, Biddinghuizen of Lelystad? • dat Wezep/H'broek deze problemen krijgt omdat men andere plaatsen wil ontzien? 

En weet u

  • dat Wezep/H'broek gevaar loopt dubbel gepakt te worden omdat er nu ook plannen circuleren om de vliegtuigen meteen na Wezep/H'broek op vol motorvermogen te laten stijgen — om zo de rest van de Veluwe minder te belasten?
  • dat dit zoveel extra geluids- en milieuoverlast gaat opleveren dat burgemeester Hoogendoorn van 'desastreus' spreekt? 

En weet u ook

  • dat Den Haag altijd gevoelig is voor aantallen?
  • dat niets doen het doemscenario voor Wezep/H'broek alleen maar dichterbij kan brengen? 


 

Laag over WHC

Woensdag 13 december: Informatiebijeenkomst in Wezep

 

WEZEP BLIJF ALERT!

Weet u

  • dat bij de internetconsultatie over Lelystad Airport de meeste reacties afkomstig zijn uit Wezep/Hattemerbroek? 33% van de 6.400 reacties!
  • dat Wezep/Hattemerbroek zo een krachtig signaal heeft afgegeven over wat hier leeft?
  • dat er voor en achter de schermen volop ontwikkelingen gaande zijn?
  • dat de race nog niet gelopen is en het zaak is geïnformeerd en alert te blijven?

Weet dan
dat de bewonersgroep HoogOverWezep op 13 december een informatieve bijeenkomst organiseert, waar u van harte welkom bent. Betrokken en actieve experts geven uitleg over achtergronden en stand van zaken en beantwoorden vragen. Sprekers zijn:

Jules van der Weerd : inwoner Hattemerbroek en lid Bewonersdelegatie Lelystad. Actief in HoogOverWezep. Jules zal vooral ingaan op de gevolgen van ‘Lelystad’ voor Wezep en omgeving.
Wim Liesker : inwoner Ossenzijl, lid van HoogOverijssel. Vlieger en kenner van het luchtruim. Wim zal de voorstellen voor de vliegroutes toelichten.
Leon Adegeest : inwoner Dalfsen, lid HoogOverijssel. Specialist in het onderzoek naar de effecten Lelystad (de MER). Heeft diverse fouten aangetoond en wordt inmiddels landelijk als deskundige erkend. Leon zal zijn kennis en ervaringen toelichten.
Alexander ter Kuile : luchtvaartexpert uit Haarle, lid HoogOverijssel. Vz Bewonersdelegatie Lelystad. Alexander zal een toelichting geven op het rapport. bewonersdelegatie. Met o.a. de gaten in het luchtvaartbestel en de noodzaak om eerst het luchtruim te herzien vóór de opening van ‘Lelystad`.

 

INFORMATIEBIJEENKOMST VLIEGOVERLAST LELYSTAD AIRPORT

Woensdag 13 december: 19.30-22.00 uur (zaal open 19.00 uur)

Partycentrum Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 Wezep

(Kom op tijd. Het aantal plaatsen is beperkt.)


Klik hier voor de flyer

Onderdeel van SATL

HoogoverWezep is onderdeel van SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen.

Schrijf je in voor de SATL nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van belangrijke ontwikkelingen

 
*verplicht veld

Meer nieuws:

Lelystad Airport en de gemeenteraadsverkiezingen

  • 22 maart 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 902
  • 0 Comments

Nu de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen bekend zijn is het interessant om te kijken wat de invloed van dossier Lelystad Airport is geweest op de verkiezingen.

Vertrouwen HoogoverWezep in Lelystad Airport-project verder geslonken.

  • 5 maart 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1995
  • 0 Comments

In verband met het Tweede Kamer debat volgende week hebben we de commissieleden een uitgebreide mail gestuurd waarin we duidelijk maken dat ons vertrouwen in "project Lelystad Airport" zeker niet is gegroeid. 

We zijn uiteraard blij met het jaar uitstel van de uitbreiding van Lelystad Airport, maar er zijn nog steeds geen echte oplossingen voor de laagvliegroutes. Voor de problematiek van onze regio komt de minister niet verder dan een aantal vage beloftes over "kansrijke optimalisaties in de regionale context". In de praktijk betekent dat: Lelystad Airport gaat open en dan gaan we daarna experimenteren met wat aanpassingen voor Wezep. 

Dat is voor ons uiteraard niet acceptabel. Een klein beetje schuiven van Wezep naar Hattemerbroek (of van Heerde naar Wapenveld) is geen oplossing. Er moeten echte oplossingen komen voordat Lelystad Airport open kan en daarom blijven we bij ons standpunt: eerst een goede herindeling en dan pas open. Als die goede herindeling niet mogelijk is kan het dus ook zijn dat het hele plan Lelystad Airport niet door kan gaan, de minister heeft immers beloofd dat laagvliegroutes op lange termijn geen optie zijn. Dat is een vereiste voor doorgang van het hele project. Kortom: we kijken met belangstelling uit naar het debat volgende week.

Jacco Evink stopt met actieve deelname in bewonersdelegatie HoogoverWezep

  • 11 februari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 868
  • 0 Comments

Jacco Evink heeft besloten te stoppen met zijn actieve deelname aan HoogoverWezep, dit in verband met zijn ambitie als kandidaat raadslid bij de gemeente Oldebroek. Jacco was, onder andere, de drijvende kracht achter onze Twitter- en Facebook accounts en ook de pers en Jacco wisten elkaar steeds goed te vinden. Jacco, bedankt voor je enorme inzet en we wensen je alle succes als gemeenteraadslid!

Jacco licht zijn besluit hier zelf toe.

Mailing naar aanleiding van bezoek van de heer Dronkers

  • 31 januari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1202
  • 0 Comments

Afgelopen maandag zouden we een overleg hebben met minister van Nieuwenhuizen. Zij moest door ziekte helaas afzeggen, maar werd vervangen door de heer Dronkers, directeur-generaal Luchtvaart van het ministerie van I&W. We hebben hem een document overhandigd waarin de specifieke problemen voor Wezep nog eens worden benoemd en waar we nog eens wijzen op de nieuw gevonden fouten in de MER waardoor Wezep nog erger getroffen dreigt te worden dan eerst werd verwacht.

We hebben dit document vandaag ook per e-mail verzonden aan de commissieleden van de Tweede Kamer en de fractievoorzitters van de gemeenteraad. Hieronder leest u de mail en vind u een link naar het document.

Brief aan minister: geen gehoor

  • 30 januari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1323
  • 0 Comments

We hebben de minister op 7 december een brief gestuurd met daarin onze eigen geluidsberekeningen bij doorstijgen boven Wezep. Behalve de papieren variant van een autoreply hebben we nog geen reactie van haar mogen ontvangen. Op 3 januari hebben we een brief gestuurd met betrekking tot nieuw gevonden fouten in de MER berekeningen, ook op deze brief hebben we nog geen reactie ontvangen.

De minister weigert nog steeds op onze vragen in te gaan, ondanks het aandringen van de Nationale Ombudsman op betrokkenheid van de burger bij belangrijke processen als Lelystad Airport.

De minister wil graag ons vertrouwen, wij vertrouwen er daarom op dat onze brieven alsnog beantwoord gaan worden. Voor de zekerheid hebben we haar wel onderstaande herinnering gestuurd.

 

E-mail aan de commissie voor de MER: nadruk op door ons gevonden fouten

  • 16 januari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 826
  • 0 Comments

HoogoverWezep heeft een mail gestuurd aan de commissie voor de MER om een aantal zaken extra te benadrukken.

  • Herinnering aan de eerder verstuurde expertberekeningen waaruit blijkt dat Wezep zeer zwaar zal worden getroffen bij stijging vanaf 1.800 meter boven Wezep
  • Herinnering aan de brief aan de minister waarin we vaststellen dat er in de MER wordt gerekend met een vlieghoogte van 3.000 meter terwijl de werkelijke vlieghoogte 1.800 meter zal zijn

Omdat de overlast hierdoor ook veel groter zal zijn dan eerdere berekeningen aantoonden is de keuze voor de B+ (de route laag over Wezep) hoogstwaarschijnlijk onterecht. De berekeningen voor alle routes zullen daarom opnieuw gedaan moeten worden, inclusief de MER rapportage die het gevolg is van die berekeningen. Daarnaast is er nog altijd veel onzekerheid over aantallen, hoogtes en stijfprofielen. Voor ons redenen om weer te benadrukken dat er eerst een goede herindeling van het luchtruim plaats moet vinden en er daarna pas een uitbreiding van Lelystad Airport mogelijk is.

 

HoogoverWezep reageert op brief minister

  • 4 januari 2018
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1716
  • 0 Comments

We hebben gereageerd op de brief van de minister die zij vorige maand stuurde aan de Tweede Kamer. Je leest hier onze reactie aan de minister, een soortgelijke reactie is per e-mail verstuurd aan de leden van de vaste Kamercommissie en andere waarvan wij hopen dat ze onze vragen kunnen beantwoorden of met de juiste personen kunnen delen.

HoogoverWezep: Debat Lelystad was beschamende vertoning

  • 21 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1012
  • 0 Comments

Het debat in de Tweede Kamer over Lelystad Airport heeft volgens HoogoverWezep bitter weinig opgeleverd. Het was een beschamende vertoning van de arrogantie van het ministerie om gewoon door te gaan op de bekende weg en de onwil en onmacht van een meerderheid in de Kamer om hier iets tegen te doen. De conclusie van de Ombudsman heeft dinsdagavond nog meer kracht gekregen: ‘De overheid neemt burgers niet serieus bij de uitbreiding van Lelystad Airport.’

Delegatie Elburg/Oldebroek overhandigt petitie Lelystad Airport

  • 20 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 628
  • 0 Comments

Burgemeester Jan Nathan Rozendaal van gemeente Elburg en burgemeester Adriaan Hoogendoorn van gemeente Oldebroek hebben dinsdagmiddag 19 december een petitie over Lelystad Airport aangeboden aan Agnes Mulder, voorzitter Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat.

E-mail en brief aan Tweede Kamer: Wezep en Lelystad Airport - overlast groter dan in MER berekend

  • 19 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 808
  • 0 Comments

Gisteren hebben we een e-mail en brief aan alle Tweede Kamer leden verstuurd waarin we nogmaals aandacht vragen voor de overlast die groter zal zijn dan in de MER is berekend. ook hebben we de verklaring zoals we die gezamenlijk hebben goedgekeurd op onze bijeenkomst met hen gedeeld.

12345678910Laatste

Volg ons op social media