Natura 2000, fiets- en wandelbrochure

Onze fiets- en wandelbrochure, met mooie beschrijvingen van onze fantastiche omgeving, heeft veel aandacht gekregen. Klik op onderstaande link voor het artikel en de brochure.
 

Het laatste nieuws:

Pas op de Plaats

Zienswijze op Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 in de maak

  • 19 juni 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 91665
  • 0 Comments
Pas op de Plaats

Kleine wereld
Wat was het ineens stil, de luchten onwerkelijk blauw en “krasvrij” en de wegen leeg. Hier in Wezep horen we de vogels luidkeels de lente inluiden en de kinderen spelen in onze eigen tuinen. In de stad zitten de mensen opgesloten in hun appartementen. Als we een videovergadering hebben met collega’s met jonge kinderen, krijgen we soms mee hoe heftig het kan zijn om ineens met elkaar opgesloten te zitten binnen enkele vierkante meters. Ouderen raken in een isolement en verzorgingshuizen sluiten zich af. We worden dagelijks gevoed met macabere statistieken van het RIVM. De wereld is ineens klein.

Ander tijdperk
Op het moment dat de 100 kilometer per uur  limiet werd ingevoerd op onze snelwegen, was er bijna niemand meer op de weg. Op enkele werkbusjes na, die zich ‘natuurlijk’ onmogelijk aan die 100 kilometer per uur kunnen houden, met al die ruimte. Onwerkelijk. Nederland was net volkomen vast aan het lopen in de gevolgen van ongebreidelde economische groei en consumentisme. De erfenissen van reeksen kabinetten en zeker ook die van Rutte. Stikstofcrisis, fijnstof, pfas, klimaatakkoord en toen was er de Lockdown en lijkt het alsof we ineens geteleporteerd zijn naar een ander tijdperk.

Intelligente Lockdown
Waar je eerder wel eens aan dacht werd werkelijkheid: “Als we nou eens konden ervaren hoeveel overlast en schade we met ons consumentengedrag veroorzaken, dan begrijpen we beter wat we voortdurend aan het inleveren zijn.” “Dit kan zo niet doorgaan, het heeft een veel te hoge prijs, alleen realiseren we ons dat niet echt.” En dit is nou precies wat er gebeurde. We hebben niet zo veel toe te voegen aan al die artikelen waarbij men zich hardop afvraagt of het allemaal wel nodig is. Daar was ie dan ineens, de Pas op de Plaats, geforceerd door de Lockdown. Een Intelligente Lockdown, jawel, laten we ons daar vooral op voorstaan.

Luchtvaartlobby
Hoe lang houden we dat vol? Gaat het werkelijk veranderen? Hoe ziet de Nieuwe Werkelijkheid van de 1,5 Meter Samenleving eruit? Het kabinet dat eerst zo eensgezind de Intelligente Lockdown inzette, begint scheuren te vertonen en de splijtzwam in dit alles is, jawel, de luchtvaart. Steeds scherper tekent zich af hoeveel maatschappelijke schade de luchtvaart ons brengt, welke kosten er mee gemoeid zijn, welke schaamteloosheid er in die misplaatste Blauwe Trots is ingebakken. Alle intelligentie en zorgvuldigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon, als het om de luchtvaart gaat. Duidelijker dan ooit is nu te zien hoe de luchtvaartlobby de politiek in haar greep heeft. (Wat doet die KLM-persoon daar eigenlijk in het Outbreak Management Team?)

Coronakadertje
En dan moeten we het nu gaan hebben over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050, want voor 9 juli a.s. moet er een zienswijze ingediend worden. Net nu we met z’n allen nog aan het verwerken zijn, dat de 1,5 meter binnen een vliegtuig kennelijk niet geldt en we in plaats van boeren met gekrenkte trots, de buschauffeurs van touringcarmaatschappijen op het Malieveld hebben staan. De ontwerp-nota begint met dit kadertje:

Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7.
Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7. 

Verantwoordelijke actor
De luchtvaartsector wordt puur als slachtoffer neergezet, niet als verantwoordelijke actor. Terwijl het overduidelijk is dat het razende tempo waarmee het virus zich over deze planeet heeft kunnen verplaatsen en de omvang van de impact vooral op conto van de luchtvaart geschreven kan worden. Nieuw-Zeeland was even Corona-vrij en dat blijkt zo weer onderuitgehaald te zijn door twee passagiers die in Groot-Brittannië zijn geweest.

Technocratisch optimisme
Na dit kadertje barst het onovertroffen Haagse technocratisch optimisme los en is er wat betreft de toekomst van de luchtvaart geen vuiltje aan de lucht. Het is een groeiscenario voor de Duurzame Luchtvaart, met Elektrisch Vliegen en Milieuvriendelijke Kerosine, 14% synthetisch in 2030! En op miraculeuze wijze zien we in de grafiek dat in 2050 de CO2 uitstoot op nul uitkomt. Dit gaat helemaal goedkomen, want de luchtvaart is innovatief en daar staat het om bekend. En dat terwijl vliegtuigen gemiddeld meer dan dertig jaar mee gaan. En voor wie kan rekenen: over dertig jaar is het 2050! Wie dan leeft, wie dan zorgt, zo kan ik ook een nota vullen. Het is moeilijk opnieuw de motivatie te vinden om serieus inhoudelijk hierop te reageren, maar we zijn er met de SATL-groepen weer volop mee bezig.

Herbezinning
Wat ons betreft zou er echt een herbezinning moeten plaatsvinden. Er moet eens serieus gekeken worden naar verantwoorde krimpscenario’s voor de luchtvaart. De luchtvaart is wat ons betreft volkomen uit balans en zal weer naar normalere en verantwoorde proporties teruggebracht moeten worden. (Ter illustratie hoe gestoord het is geworden: 'Knettergek' en 'Noord-Koreaans', zegt Ryanair-topman over minimumprijzen - https://nos.nl/l/2337619). Niet voor de korte termijn, noch  voor de lange termijn is er voor Lelystad Airport nog een plausibel argument te vinden om te openen. Dit kabinet zal dit niet meer kunnen doorzetten. Het is tijd is voor een echte Pas op de Plaats, voor een echte koerswijziging.

Zienswijze SATL
We weten niet zeker of het lukt om onze zienswijze zodanig tijdig af te hebben, dat mensen er makkelijk zelf stukken uit kunnen halen om over te nemen voor een eigen zienswijze. Uiteraard gaan we weer als SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) gezamenlijk een zienswijze indienen en dat moet, uiteraard, met grote zorgvuldigheid gebracht worden.

Zelf zienswijze indienen
Wil je zelf een zienswijze indienen. Dat kan! Hoe meer mensen stelling nemen, des te steviger we staan!

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/05/15/bijlage-1-ontwerp-luchtvaartnota-2020-2050

Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050

Op 15 mei heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de Ontwerp-Luchtvaartnota gepubliceerd. Hierin staat een nieuwe koers voor de luchtvaart op de lange termijn. Wilt u uw ideeën of mening kenbaar maken over de Ontwerp-Luchtvaartnota, het bijbehorende rapport over de milieueffecten (het plan-MER) en de passende beoordeling? Dit kan van vrijdag 29 mei tot en met donderdag 9 juli 2020. Meer informatie over waar u alle stukken kunt inzien en hoe u een zienswijze indient, vindt u op platformparticipatie.nl/luchtvaartnota. U heeft voordat u een zienswijze indient de mogelijkheid om vragen te stellen. Ga hiervoor naar Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050.

 

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x


Visie HoogoverWezep

HoogoverWezep heeft een document opgesteld waarin de specifieke problemen voor Wezep / Hattermerbroek worden benadrukt en waarin haar visie daarop is vastgelegd.

Het document is inmiddels aan verschillende lokale en landelijke politici aangeboden..

De noodklok in Wezep wordt geluid

Wezep heeft gereageerd

We hebben u via flyers, Twitter, Faceboek, interviews in de Stentor en deze website opgeroepen om de internetconsultatie in te vullen. In een week is er veel gebeurd, u hebt massaal gereageerd op de oproep en de oproep is door heel veel mensen opgepikt en doorgegeven.

Meer acties onderweg

De internetconsultatie is inmiddels gesloten, maar we zijn nog lang niet klaar. We willen rond de tafel met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, we willen dat elke inwoner weet wat er gaat gebeuren en uiteindelijk willen we dat de huidige plannen van tafel gaan. De volgende actie is een manifestatie op vliegveld Lelystad op 11 november.  Het is een initiatief van Red de Veluwe, maar ook HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee uit Friesland en Nee tegen laagvliegroute over Ede, doen mee aan dit protest.  Doel is duidelijk maken dat lange, lage vliegroutes boven onze dorpen en natuur niet worden geaccepteerd.
Er zijn nog meer acties gepland, dus hou deze website in de gaten en volg ons op social media.

U kunt hem bijna niet hebben gemist, de flyer waarvan er 6.000 zijn verspreid.


Weet u

  • dat Lelystad Airport vanaf april 2019 de vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen?
  • dat vanaf dan Boeings heel Iaag en pal over Wezep/Hattemerbroek dreigen te gaan vliegen?
  • dat er uiteindelijk elke 10 minuten een toestel over komt denderen, van 6.00 uur 's ochtend tot middernacht - ook onder school- en kerktijd?
  • dat Wezep volgens officieel onderzoek de meeste 'ernstig gehinderden' en 'ernstig slaapverstoorden' krijgt, meer dan bijvoorbeeld Almere, Dronten, Biddinghuizen of Lelystad? • dat Wezep/H'broek deze problemen krijgt omdat men andere plaatsen wil ontzien? 

En weet u

  • dat Wezep/H'broek gevaar loopt dubbel gepakt te worden omdat er nu ook plannen circuleren om de vliegtuigen meteen na Wezep/H'broek op vol motorvermogen te laten stijgen — om zo de rest van de Veluwe minder te belasten?
  • dat dit zoveel extra geluids- en milieuoverlast gaat opleveren dat burgemeester Hoogendoorn van 'desastreus' spreekt? 

En weet u ook

  • dat Den Haag altijd gevoelig is voor aantallen?
  • dat niets doen het doemscenario voor Wezep/H'broek alleen maar dichterbij kan brengen? 


 

Laag over WHC

Woensdag 13 december: Informatiebijeenkomst in Wezep

 

WEZEP BLIJF ALERT!

Weet u

  • dat bij de internetconsultatie over Lelystad Airport de meeste reacties afkomstig zijn uit Wezep/Hattemerbroek? 33% van de 6.400 reacties!
  • dat Wezep/Hattemerbroek zo een krachtig signaal heeft afgegeven over wat hier leeft?
  • dat er voor en achter de schermen volop ontwikkelingen gaande zijn?
  • dat de race nog niet gelopen is en het zaak is geïnformeerd en alert te blijven?

Weet dan
dat de bewonersgroep HoogOverWezep op 13 december een informatieve bijeenkomst organiseert, waar u van harte welkom bent. Betrokken en actieve experts geven uitleg over achtergronden en stand van zaken en beantwoorden vragen. Sprekers zijn:

Jules van der Weerd : inwoner Hattemerbroek en lid Bewonersdelegatie Lelystad. Actief in HoogOverWezep. Jules zal vooral ingaan op de gevolgen van ‘Lelystad’ voor Wezep en omgeving.
Wim Liesker : inwoner Ossenzijl, lid van HoogOverijssel. Vlieger en kenner van het luchtruim. Wim zal de voorstellen voor de vliegroutes toelichten.
Leon Adegeest : inwoner Dalfsen, lid HoogOverijssel. Specialist in het onderzoek naar de effecten Lelystad (de MER). Heeft diverse fouten aangetoond en wordt inmiddels landelijk als deskundige erkend. Leon zal zijn kennis en ervaringen toelichten.
Alexander ter Kuile : luchtvaartexpert uit Haarle, lid HoogOverijssel. Vz Bewonersdelegatie Lelystad. Alexander zal een toelichting geven op het rapport. bewonersdelegatie. Met o.a. de gaten in het luchtvaartbestel en de noodzaak om eerst het luchtruim te herzien vóór de opening van ‘Lelystad`.

 

INFORMATIEBIJEENKOMST VLIEGOVERLAST LELYSTAD AIRPORT

Woensdag 13 december: 19.30-22.00 uur (zaal open 19.00 uur)

Partycentrum Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 Wezep

(Kom op tijd. Het aantal plaatsen is beperkt.)


Klik hier voor de flyer

Onderdeel van SATL

HoogoverWezep is onderdeel van SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen.

Schrijf je in voor de SATL nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van belangrijke ontwikkelingen

 
*verplicht veld

Meer nieuws:

Informatiebijeenkomst een groot succes

  • 14 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 581
  • 0 Comments
Informatiebijeenkomst een groot succes

Met "Wezep blijf alert!" hebben we Wezep en omgeving uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst op 13 december. En Wezep is alert geweest! We kunnen terugkijken op een geslaagde avond met veel informatie, interessante sprekers en - met zo’n 300 belangstellenden - een gevulde zaal.

Nieuwe geluidsberekeningen voor Wezep

HoogoverWezep deelt nieuwe geluidsberekeningen met ministerie

  • 8 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 1457
  • 0 Comments

HoogOverWezep heeft een brief verstuurd aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, met daarin nieuwe geluidsberekeningen, specifiek voor Wezep en omgeving. De conclusie van de brief:  bij 25K en 45K boven de Lden 48 dB(A).

PVDA: Eerst luchtruim op orde bij luchthaven Lelystad

  • 5 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 0
  • 0 Comments

PVDA: Je wilt er zeker van zijn dat je veilig en rustig kunt wonen. De PvdA is het daarom eens met de bewoners uit Noord- en Oost-Nederland dat eerst het luchtruim op orde moet zijn, voordat luchthaven Lelystad wordt opengesteld voor grote vliegtuigen met onzekere aanvliegroutes.

De PVDA heeft geluisterd naar onze bezwaren en heeft met een duidelijk statement stelling genomen: Eerst het luchtruim op orde, dan pas denken aan uitbreiding van luchthaven Lelystad.

We hopen dat we binnenkort nog meer partijen een plekje op onze site mogen geven om goed nieuws te brengen!

HoogoverWezep aanwezig bij gemeenteavond

  • 5 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 328
  • 0 Comments

Gemeente Oldebroek start in 2018 met metingen om de geluidshinder van vliegverkeer van en naar Lelystad Airport in kaart te brengen. Bij de uitvoering hebben zij uw hulp nodig. Daarom nodigt de gemeente u uit voor een informatieavond op donderdag 7 december. HoogoverWezep is op deze avond aanwezig. Wil u in contact met ons komen, of heeft u vragen aan ons? Dan zien we u graag op 7 december vanaf 19:15 in de Brinkhof in Wezep.

HoogoverWezep te gast bij Omroep Gelderland

  • 3 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 331
  • 0 Comments

Gerard Buursen van HoogoverWezep was afgelopen vrijdag te gast bij omroep Gelderland. We hebben ons geluid weer laten horen en onze visie weer kunnen presenteren. Voor de volledigheid nog maar eens:

HoogoverWezep is niet tegen de uitbreiding van Lelystad Airport, maar wel tegen de laagvluchten. Het kan hoger en het moet hoger!

Meer geluiden

  • 1 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 349
  • 0 Comments

De aanbieding van het rapport van de bewonerscommissie aan de minister (zie deze pagina) is uitgebreid in de media. Ontzettend belangrijk, omdat we zo aan zoveel mogelijk mensen kunnen laten zien wat de problemen zijn als de laagviegroutes doorgaan. Een overzicht...

Een ander geluid voor Wezep

  • 1 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 458
  • 0 Comments

Bij het advies van de bewonsersdelegatie is ook een samenvatting opgeleverd waar Wezep diverse keren wordt genoemd. HoogoverWezep en haar achterban heeft haar geluid laten horen, dat geluid is aangekomen.

Een ander geluid

  • 1 december 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 640
  • 0 Comments

Reactie Actiegroepen HoogOverijssel, Hoog Over Wezep, Red de Veluwe, Hoog Over Zwolle, Weerribben-Wieden, Hoog Over Ede, op rapport "Bewonersdelegatie aansluitroutes Lelystad Airport"

De Actiecomités hebben kennis genomen van het rapport dat de bewoners- delegatie aansluitroutes voor Lelystad Airport heeft gepresenteerd. Ook uit het rapport blijkt dat het draagvlak voor de vliegroutes van en naar Lelystad Airport in Oost-Nederland dermate minimaal is, dat Lelystad Airport voorlopig de ijskast in moet, stellen de Actiegroepen.

SGP: uitstel tot na herindeling

  • 29 november 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 474
  • 0 Comments

Nadat SGP Oldebroek gisteren onze visie gedeeld heeft met de landelijke SGP, heeft de Tweede Kamerfractie aangegeven de opening van Lelystad Airport uit te willen stellen tot de herindeling van het luchtruim. Fantastisch nieuws!

CDA bijeenkomst in Wezep: geen gehoor

CDA lijkt belangen Schiphol en Lelystad belangrijker te vinden dan die van de Veluwe

  • 21 november 2017
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 998
  • 0 Comments
CDA bijeenkomst in Wezep: geen gehoor

Maandag 20 november was er een bijeenkomst van het CDA met een bezoek van Mustafa Amhaouch. HoogoverWezep was uitgenodigd om haar standpunten te onderbouwen en heeft daar ook uitgebreid de tijd voor gekregen.

Vooraf was aangekondigd dat Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch langs zou komen "om nog eens uit te leggen hoe de keuze voor de vliegroute vanuit Lelystad tot stand gekomen is." Dat leek op een vooringenomen standpunt, die vrees is helaas niet weggenomen.

 

12345678910Laatste

Volg ons op social media