Natura 2000, fiets- en wandelbrochure

Onze fiets- en wandelbrochure, met mooie beschrijvingen van onze fantastiche omgeving, heeft veel aandacht gekregen. Klik op onderstaande link voor het artikel en de brochure.
 

Het laatste nieuws:

Pas op de Plaats

Zienswijze op Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 in de maak

  • 19 juni 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 91665
  • 0 Comments
Pas op de Plaats

Kleine wereld
Wat was het ineens stil, de luchten onwerkelijk blauw en “krasvrij” en de wegen leeg. Hier in Wezep horen we de vogels luidkeels de lente inluiden en de kinderen spelen in onze eigen tuinen. In de stad zitten de mensen opgesloten in hun appartementen. Als we een videovergadering hebben met collega’s met jonge kinderen, krijgen we soms mee hoe heftig het kan zijn om ineens met elkaar opgesloten te zitten binnen enkele vierkante meters. Ouderen raken in een isolement en verzorgingshuizen sluiten zich af. We worden dagelijks gevoed met macabere statistieken van het RIVM. De wereld is ineens klein.

Ander tijdperk
Op het moment dat de 100 kilometer per uur  limiet werd ingevoerd op onze snelwegen, was er bijna niemand meer op de weg. Op enkele werkbusjes na, die zich ‘natuurlijk’ onmogelijk aan die 100 kilometer per uur kunnen houden, met al die ruimte. Onwerkelijk. Nederland was net volkomen vast aan het lopen in de gevolgen van ongebreidelde economische groei en consumentisme. De erfenissen van reeksen kabinetten en zeker ook die van Rutte. Stikstofcrisis, fijnstof, pfas, klimaatakkoord en toen was er de Lockdown en lijkt het alsof we ineens geteleporteerd zijn naar een ander tijdperk.

Intelligente Lockdown
Waar je eerder wel eens aan dacht werd werkelijkheid: “Als we nou eens konden ervaren hoeveel overlast en schade we met ons consumentengedrag veroorzaken, dan begrijpen we beter wat we voortdurend aan het inleveren zijn.” “Dit kan zo niet doorgaan, het heeft een veel te hoge prijs, alleen realiseren we ons dat niet echt.” En dit is nou precies wat er gebeurde. We hebben niet zo veel toe te voegen aan al die artikelen waarbij men zich hardop afvraagt of het allemaal wel nodig is. Daar was ie dan ineens, de Pas op de Plaats, geforceerd door de Lockdown. Een Intelligente Lockdown, jawel, laten we ons daar vooral op voorstaan.

Luchtvaartlobby
Hoe lang houden we dat vol? Gaat het werkelijk veranderen? Hoe ziet de Nieuwe Werkelijkheid van de 1,5 Meter Samenleving eruit? Het kabinet dat eerst zo eensgezind de Intelligente Lockdown inzette, begint scheuren te vertonen en de splijtzwam in dit alles is, jawel, de luchtvaart. Steeds scherper tekent zich af hoeveel maatschappelijke schade de luchtvaart ons brengt, welke kosten er mee gemoeid zijn, welke schaamteloosheid er in die misplaatste Blauwe Trots is ingebakken. Alle intelligentie en zorgvuldigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon, als het om de luchtvaart gaat. Duidelijker dan ooit is nu te zien hoe de luchtvaartlobby de politiek in haar greep heeft. (Wat doet die KLM-persoon daar eigenlijk in het Outbreak Management Team?)

Coronakadertje
En dan moeten we het nu gaan hebben over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050, want voor 9 juli a.s. moet er een zienswijze ingediend worden. Net nu we met z’n allen nog aan het verwerken zijn, dat de 1,5 meter binnen een vliegtuig kennelijk niet geldt en we in plaats van boeren met gekrenkte trots, de buschauffeurs van touringcarmaatschappijen op het Malieveld hebben staan. De ontwerp-nota begint met dit kadertje:

Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7.
Uit Verantwoord vliegen naar 2050, pagina 7. 

Verantwoordelijke actor
De luchtvaartsector wordt puur als slachtoffer neergezet, niet als verantwoordelijke actor. Terwijl het overduidelijk is dat het razende tempo waarmee het virus zich over deze planeet heeft kunnen verplaatsen en de omvang van de impact vooral op conto van de luchtvaart geschreven kan worden. Nieuw-Zeeland was even Corona-vrij en dat blijkt zo weer onderuitgehaald te zijn door twee passagiers die in Groot-Brittannië zijn geweest.

Technocratisch optimisme
Na dit kadertje barst het onovertroffen Haagse technocratisch optimisme los en is er wat betreft de toekomst van de luchtvaart geen vuiltje aan de lucht. Het is een groeiscenario voor de Duurzame Luchtvaart, met Elektrisch Vliegen en Milieuvriendelijke Kerosine, 14% synthetisch in 2030! En op miraculeuze wijze zien we in de grafiek dat in 2050 de CO2 uitstoot op nul uitkomt. Dit gaat helemaal goedkomen, want de luchtvaart is innovatief en daar staat het om bekend. En dat terwijl vliegtuigen gemiddeld meer dan dertig jaar mee gaan. En voor wie kan rekenen: over dertig jaar is het 2050! Wie dan leeft, wie dan zorgt, zo kan ik ook een nota vullen. Het is moeilijk opnieuw de motivatie te vinden om serieus inhoudelijk hierop te reageren, maar we zijn er met de SATL-groepen weer volop mee bezig.

Herbezinning
Wat ons betreft zou er echt een herbezinning moeten plaatsvinden. Er moet eens serieus gekeken worden naar verantwoorde krimpscenario’s voor de luchtvaart. De luchtvaart is wat ons betreft volkomen uit balans en zal weer naar normalere en verantwoorde proporties teruggebracht moeten worden. (Ter illustratie hoe gestoord het is geworden: 'Knettergek' en 'Noord-Koreaans', zegt Ryanair-topman over minimumprijzen - https://nos.nl/l/2337619). Niet voor de korte termijn, noch  voor de lange termijn is er voor Lelystad Airport nog een plausibel argument te vinden om te openen. Dit kabinet zal dit niet meer kunnen doorzetten. Het is tijd is voor een echte Pas op de Plaats, voor een echte koerswijziging.

Zienswijze SATL
We weten niet zeker of het lukt om onze zienswijze zodanig tijdig af te hebben, dat mensen er makkelijk zelf stukken uit kunnen halen om over te nemen voor een eigen zienswijze. Uiteraard gaan we weer als SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) gezamenlijk een zienswijze indienen en dat moet, uiteraard, met grote zorgvuldigheid gebracht worden.

Zelf zienswijze indienen
Wil je zelf een zienswijze indienen. Dat kan! Hoe meer mensen stelling nemen, des te steviger we staan!

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/05/15/bijlage-1-ontwerp-luchtvaartnota-2020-2050

Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050

Op 15 mei heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de Ontwerp-Luchtvaartnota gepubliceerd. Hierin staat een nieuwe koers voor de luchtvaart op de lange termijn. Wilt u uw ideeën of mening kenbaar maken over de Ontwerp-Luchtvaartnota, het bijbehorende rapport over de milieueffecten (het plan-MER) en de passende beoordeling? Dit kan van vrijdag 29 mei tot en met donderdag 9 juli 2020. Meer informatie over waar u alle stukken kunt inzien en hoe u een zienswijze indient, vindt u op platformparticipatie.nl/luchtvaartnota. U heeft voordat u een zienswijze indient de mogelijkheid om vragen te stellen. Ga hiervoor naar Denk mee over de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050.

 

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x


Visie HoogoverWezep

HoogoverWezep heeft een document opgesteld waarin de specifieke problemen voor Wezep / Hattermerbroek worden benadrukt en waarin haar visie daarop is vastgelegd.

Het document is inmiddels aan verschillende lokale en landelijke politici aangeboden..

De noodklok in Wezep wordt geluid

Wezep heeft gereageerd

We hebben u via flyers, Twitter, Faceboek, interviews in de Stentor en deze website opgeroepen om de internetconsultatie in te vullen. In een week is er veel gebeurd, u hebt massaal gereageerd op de oproep en de oproep is door heel veel mensen opgepikt en doorgegeven.

Meer acties onderweg

De internetconsultatie is inmiddels gesloten, maar we zijn nog lang niet klaar. We willen rond de tafel met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, we willen dat elke inwoner weet wat er gaat gebeuren en uiteindelijk willen we dat de huidige plannen van tafel gaan. De volgende actie is een manifestatie op vliegveld Lelystad op 11 november.  Het is een initiatief van Red de Veluwe, maar ook HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee uit Friesland en Nee tegen laagvliegroute over Ede, doen mee aan dit protest.  Doel is duidelijk maken dat lange, lage vliegroutes boven onze dorpen en natuur niet worden geaccepteerd.
Er zijn nog meer acties gepland, dus hou deze website in de gaten en volg ons op social media.

U kunt hem bijna niet hebben gemist, de flyer waarvan er 6.000 zijn verspreid.


Weet u

  • dat Lelystad Airport vanaf april 2019 de vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen?
  • dat vanaf dan Boeings heel Iaag en pal over Wezep/Hattemerbroek dreigen te gaan vliegen?
  • dat er uiteindelijk elke 10 minuten een toestel over komt denderen, van 6.00 uur 's ochtend tot middernacht - ook onder school- en kerktijd?
  • dat Wezep volgens officieel onderzoek de meeste 'ernstig gehinderden' en 'ernstig slaapverstoorden' krijgt, meer dan bijvoorbeeld Almere, Dronten, Biddinghuizen of Lelystad? • dat Wezep/H'broek deze problemen krijgt omdat men andere plaatsen wil ontzien? 

En weet u

  • dat Wezep/H'broek gevaar loopt dubbel gepakt te worden omdat er nu ook plannen circuleren om de vliegtuigen meteen na Wezep/H'broek op vol motorvermogen te laten stijgen — om zo de rest van de Veluwe minder te belasten?
  • dat dit zoveel extra geluids- en milieuoverlast gaat opleveren dat burgemeester Hoogendoorn van 'desastreus' spreekt? 

En weet u ook

  • dat Den Haag altijd gevoelig is voor aantallen?
  • dat niets doen het doemscenario voor Wezep/H'broek alleen maar dichterbij kan brengen? 


 

Laag over WHC

Woensdag 13 december: Informatiebijeenkomst in Wezep

 

WEZEP BLIJF ALERT!

Weet u

  • dat bij de internetconsultatie over Lelystad Airport de meeste reacties afkomstig zijn uit Wezep/Hattemerbroek? 33% van de 6.400 reacties!
  • dat Wezep/Hattemerbroek zo een krachtig signaal heeft afgegeven over wat hier leeft?
  • dat er voor en achter de schermen volop ontwikkelingen gaande zijn?
  • dat de race nog niet gelopen is en het zaak is geïnformeerd en alert te blijven?

Weet dan
dat de bewonersgroep HoogOverWezep op 13 december een informatieve bijeenkomst organiseert, waar u van harte welkom bent. Betrokken en actieve experts geven uitleg over achtergronden en stand van zaken en beantwoorden vragen. Sprekers zijn:

Jules van der Weerd : inwoner Hattemerbroek en lid Bewonersdelegatie Lelystad. Actief in HoogOverWezep. Jules zal vooral ingaan op de gevolgen van ‘Lelystad’ voor Wezep en omgeving.
Wim Liesker : inwoner Ossenzijl, lid van HoogOverijssel. Vlieger en kenner van het luchtruim. Wim zal de voorstellen voor de vliegroutes toelichten.
Leon Adegeest : inwoner Dalfsen, lid HoogOverijssel. Specialist in het onderzoek naar de effecten Lelystad (de MER). Heeft diverse fouten aangetoond en wordt inmiddels landelijk als deskundige erkend. Leon zal zijn kennis en ervaringen toelichten.
Alexander ter Kuile : luchtvaartexpert uit Haarle, lid HoogOverijssel. Vz Bewonersdelegatie Lelystad. Alexander zal een toelichting geven op het rapport. bewonersdelegatie. Met o.a. de gaten in het luchtvaartbestel en de noodzaak om eerst het luchtruim te herzien vóór de opening van ‘Lelystad`.

 

INFORMATIEBIJEENKOMST VLIEGOVERLAST LELYSTAD AIRPORT

Woensdag 13 december: 19.30-22.00 uur (zaal open 19.00 uur)

Partycentrum Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 Wezep

(Kom op tijd. Het aantal plaatsen is beperkt.)


Klik hier voor de flyer

Onderdeel van SATL

HoogoverWezep is onderdeel van SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen.

Schrijf je in voor de SATL nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van belangrijke ontwikkelingen

 
*verplicht veld

Meer nieuws:

Kijk eens op de Explane website of download de Explane App

Hoog over Wezep stimuleert het gebruik van de app Explane van SchipholWatch om geluidshinder van vliegtuigen aan te tonen

  • 10 november 2019
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 2386
  • 0 Comments
Kijk eens op de Explane website of download de Explane App

In de rapportage van 3 november jl van SBS6 over deze de app Explane, horen we dat het RIVM het collectief verzamelen van meetgegevens door burgers met apps zeker toejuicht! Het RIVM zegt zelfs toe de meetgegevens van ExPlane te gaan gebruiken. De overheid berekent alleen maar, en dan ook nog met discutabele rekenmethoden, maar meet zelf bijzonder weinig. En aan handhaven komen ze maar niet toe en dat is eigenlijk best logisch: Ze weten natuurlijk heel goed dat ze de op voorhand gestelde kaders, die gebaseerd zijn op veel te optimistische berekeningen, al lang en breed aan het overschrijden zijn! En dat is goed te zien… We zitten nu al dagelijks geregeld ruim boven de 60 dB en dan is Lelystad nog niet eens open!

Hoog over Wezep pleit ervoor om bezorgde burgers te stimuleren om de Explane app van SchipholWatch te gebruiken:

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/omwonenden-schiphol-zijn-het-zat-en-meten-vliegtuigherrie-zelf/

https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/projecten/explane

Handleiding Explane app

Alternatieve vliegroutes zijn aanfluiting

"Dat de minister nu zelf een route heeft gekozen, bewijst dat zij gewoon lak heeft aan wat de gemeenten op de Veluwe zeggen."

  • 1 november 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 3748
  • 0 Comments
Alternatieve vliegroutes zijn aanfluiting

Afgelopen week heeft de Veluwekoerier een gesprek gehad met Leon Adegeest (Hoogoverijssel) en Jules van de Weerd (HoogoverWezep) over de "alternatieve vliegroutes"

“Uit de brief van afgelopen woensdag over de wijziging in de laagvliegroutes proeven wij dat minister Cora van Nieuwenhuizen gewoon doordendert”, aldus Leon Adegeest. Hij doelt
hiermee op de aankondiging dat van de twee vliegroutes die over Wezep zouden lopen, er plotseling één gewijzigd is. “Vergis je echter niet, één route blijft gewoon dwars over Wezep
lopen. 

Twee brieven over de ‘optimalisatie’ bij Wezep/Hattemerbroek

  • 23 oktober 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 3131
  • 0 Comments
Twee brieven over de ‘optimalisatie’ bij Wezep/Hattemerbroek

In twee brieven wordt aandacht besteed aan de ‘optimalisatie’ van de bekritiseerde vertrekroutes van Lelystad Airport boven en vlakbij het bewoonde gebied van de Noordoost-Veluwe. Het gaat om een passage uit een brief van minister C. van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer van 15 oktober 2019 en om een schrijven van burgemeester T. Haseloop-Amsing aan de gemeenteraad van Oldebroek van 17 oktober 2019. Bij beide plaatsen we enkele kanttekeningen.

Zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het plan-MER voor de luchtruim herziening.

  • 18 oktober 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 2812
  • 0 Comments
Zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het plan-MER voor de luchtruim herziening.

HoogoverWezep heeft een zienswijze ingediend op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau Luchtruimherziening (NRD).

Wat ons betreft een belangrijke opmerking: deze hele notitie had er nog niet mogen zijn. Het doet de aanname dat Lelystad Airport er gaat komen en dat wordt eigenlijk steeds onzekerder. Daarnaast gaat het document uit van het standpunt “groei van Schiphol (en andere vliegvelden)” en ook dat standpunt wordt steeds meer een punt van discussie. In een tijd waarin we klimaat, gezondheid en woon- en leefomgeving steeds belangrijker gaan vinden moet de vraag gesteld worden of groei van Schiphol wel een uitgangspunt mag zijn. De luchtvaartsector (inclusief het ministerie van I&W) zal die afweging zorgvuldiger moeten gaan maken.

Op donderdag 19 september 2019 heeft HoogoverWezep de vier gemeenten een email gestuurd.

Alleen het verdwijnen van routes over bewoond NO-Veluws gebied kan volgens ons soelaas bieden.

  • 21 september 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 406
  • 0 Comments

Naar aanleiding van de ‘Aanvullend analyse routevarianten Wezep’ hebben wij dr.ir. Pieter Sijtsma, gerenommeerd expert op het terrein van vliegtuiggeluid, gevraagd: Hoe zien bij doorstijgen na de regio Wezep/Hattem de contourlijnen van  ≥55 dB(A) Lamax en ≥50 dB(A) Lamax eruit?

Ofschoon de vier NO-Veluwse gemeenten hun standpunt over de ‘optimalisatie’ bij Wezep al aan de minister kenbaar hebben gemaakt, leek het Hoog over Wezep (HoW) goed aanvullende informatie te sturen, onze conclusie is dat alleen het verdwijnen van routes over bewoond NO-Veluws gebied soelaas kan bieden.

Coalitieakkoord Gelderland en Lelystad Airport

  • 29 mei 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 540
  • 0 Comments

HoogoverWezep heeft kennis genomen van het coalitieakkoord Samen voor Gelderland, dat VVD, CDA, PvdA, GL en CU hebben gesloten voor de jaren 2019-2023. Een belangrijke periode, omdat tussen nu en 2023 de herindeling van het luchtruim haar beslag moet krijgen. En dat zou een eind moeten maken aan de lage en verkeerde vliegroutes van Lelystad Airport (LA) boven de Gelderse steden, dorpen, recreatie- en natuurgebieden.

Waarom de geluidsberekeningen van Lelystad Airport niet deugen

  • 27 mei 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 899
  • 0 Comments

De geluidsniveaus in de MER-rapporten voor Lelystad Airport zijn berekend met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). De invoergegevens hiervoor bevatten een aantal onjuistheden. Bovendien ontbreken in NRM recente wetenschappelijke ontwikkelingen, die wel geïmplementeerd zijn in de nieuwere Doc29 methode. Bij elkaar geeft dit een veel te rooskleurige voorstelling van zaken, waarop geen besluitvorming over Lelystad Airport mag worden gebaseerd.

Brief van de 6 burgemeesters aan de minister IenW: “Het vertrouwen is geschaad”

  • 23 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 377
  • 0 Comments

De gemeenten Elburg, Hattem, Heerde, Kampen, Oldebroek en Zwolle zijn ontevreden over de voorgestelde alternatieve routes voor vliegtuigen vanaf Lelystad Airport. Zij hebben minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat hierover per brief geïnformeerd.

Toch deelname vanuit SATL aan “Werkgroep Meten en Rekenen van Vliegtuiggeluid”

  • 23 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 299
  • 0 Comments

Op voordracht van SATL is dr. ir. Pieter Sijtsma, specialist in aero-akoestiek, benoemd tot Onafhankelijk Expert in het programma “Meten en Rekenen van Vliegtuiggeluid”.

Feuilletonserie Ministerie IenW verdraait feiten en heeft geen boodschap aan bewonersparticipatie

  • 20 mei 2019
  • Author: Robin
  • Aantal maal bekeken: 396
  • 0 Comments

Ministerie IenW verdraait feiten en heeft geen boodschap aan bewonersparticipatie

De feuilletonserie is uitgebreid met een aantal delen:

Naar aanleiding van de presentatie Optimalisaties bij Wezep/Hattemerbroek wil HoogoverWezep meer duidelijkheid van IenW. 
SATL belt met Van der Ent. 
Geen echte antwoorden op echte vragen. 
Een zeer verhelderend stuk van dr. ir. Pieter Sijtsma “Waarom de geluidsberekeningen van Lelystad Airport niet deugen”.

12345678910Laatste

Volg ons op social media