Natura 2000, fiets- en wandelbrochure

Onze fiets- en wandelbrochure, met mooie beschrijvingen van onze fantastiche omgeving, heeft veel aandacht gekregen. Klik op onderstaande link voor het artikel en de brochure.
 

Het laatste nieuws:

Kamervragen over foute uitspraak routeset B+ Lelystad Airport

Minister houdt topambtenaar hand boven het hoofd

  • 10 april 2021
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 26739
  • 0 Comments

VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen heeft gereageerd op een Kamervraag van CU-Kamerlid dr. Eppo Bruins of de B+ routes van Lelystad wel of niet uitgangspunt zijn bij de herziening van het luchtruim. De reactie van Van Nieuwenhuizen is symptomatisch voor het ‘gedraai’ dat zij de afgelopen vier jaar in het dossier Lelystad Airport te zien heeft gegeven – alle mooie woorden over herstel van het vertrouwen ten spijt. Zo beweert ze dat het laagvliegen is opgelost, maar dat blijkt niet het geval. Met beloftes ten aanzien B+ tekent zich hetzelfde af.

Kamerlid Eppo Bruins diende op 15 februari een tiental vragen in over de zogeheten B+ routes van en naar Lelystad Airport (link). Van deze vliegroutes zouden de drukste, op lage hoogte, precies over Wezep/Hattemerbroek en Wapenveld/Heerde moeten gaan lopen en vlak langs Elburg, Hattem en diverse kleinere woonkernen. Bovendien zouden de vliegtuigen boven de Noordoost-Veluwe gaan doorstijgen - het ‘desastreuze’ scenario, aldus een vroegere burgemeester van de gemeente Oldebroek. Maar onder de aansluitroutes zijn de laagvliegers van Lelystad ook bedreigend voor het (leef)milieu van de rest van de Veluwe en voor Salland, Zwolle en Wilsum, alsmede Zwartwaterland, Zuidwest-Drenthe en Zuidwest-Friesland. Binnen Flevoland kunnen vooral kernen van de gemeente Dronten hun lol op. Grote delen van Oost-Nederland moeten dus onder het juk van Lelystad door, als de Schiphol Groep en het ministerie van IenW hun zin krijgen.

Inferieur

De ontworpen B+ routes en bijbehorende aansluitroutes worden algemeen als inferieur aangemerkt. Allemaal het gevolg van een optelsom van factoren: de hoogst ongelukkige ligging van Lelystad ten opzichte van Schiphol, de tomeloze wildgroei van de luchtvaart, de drukke vliegroutes van ‘mainport’ Schiphol die prioriteit hebben en het jaar-in-jaar-uit door een reeks bewindslieden op de lange baan schuiven van de herindeling van het totaal verouderde luchtruim.

Alarmerend

Aanleiding voor de alerte Eppo Bruins, die bij de verkiezingen van maart net buiten de boot is gevallen, was een alarmerend bericht op de site van Hoog over Wezep (HoW) over uitspraken van de adjunct-directeur Luchtruimherziening Rudy Megens (link) Op 3 februari had deze tijdens een openbare online informatie-sessie voor leden van Provinciale Staten van Gelderland verklaard dat alle vliegroutes van en naar de Nederlandse luchthaven op de schop gaan, behalve het B+ concept van Lelystad. Dat nemen ‘we aan boord […] als uitgangspunt’, aldus Megens. En als antwoord op de vraag of het anders kan, herhaalde hij: ‘Ja natuurlijk. Je kunt andere afwegingen maken. Maar we hebben gezegd: we nemen B+ als startpunt.’ Alleen als het ‘écht beter kan’ (…) ‘gaan we [er] misschien wel wat aan sleutelen.’ Anders gezegd: als de verantwoordelijke IenW-ambtenaren het wíllen of móeten, kúnnen ze wel wat anders, maar in principe doen ze er niks meer aan. Door van ‘misschien’ te spreken gaf Megens bovendien aan dat het nog maar de vraag is of hij en zijn collega’s er überhaupt wat aan gaat doen, mocht blijken dat er betere oplossingen zijn.

Omkeren van belofte

Met een citaat uit de ‘Ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening’ die Megens voor de Gelderse Statenleden kwam toelichten en uitspraken in de Kamer van zijn minister, toonde HoW aan dat de uitlatingen van deze verantwoordelijke hoge ambtenaar lijnrecht indruisen tegen wat SATL en de Kamer was toegezegd, namelijk dat bij de luchtruimherziening de B+ routes géén uitgangspunt zijn. Aan de voorbeelden had nog toegevoegd kunnen worden dat de huidige secretaris-generaal van IenW, mr. ing. Jan Hendrik Dronkers, eerder al een SATL-delegatie had verzekerd dat er met schone leien zal worden gewerkt, óók voor de B+ routes.

Wat Megens evenwel te berde bracht, was een omkering van het beloofde: wij van IenW zijn bezig op basis van schone leien te bekijken wat vliegtechnisch en qua hinder en uitstoot optimaal is voor álle luchthavens, maar de B+ routes blijven in beginsel wat ze zijn. Terwijl deze merkwaardige routeset nota bene tot stand is gekomen vanwege de onmogelijke ligging van Lelystad, de bestáánde routes van en naar Schiphol en het – volmaakt in strijd met gedane beloftes – niet éérst herindelen van het luchtruim. Als iets op de schop moet, dan zijn het dus eerst en vooral B+ en de aansluitroutes! Uitgerekend dat zegt Megens niet te willen.

Geen afstand nemen

Eppo Bruins, die zelf al eens suggesties heeft gedaan voor routes via het IJsselmeer, wilde dan ook primair van de minister weten:

Klopt het dat de adjunct-directeur van het project Luchtruimherziening tegenover de Provinciale Staten in Gelderland op 3 februari jl. heeft gemeld dat het B+ concept voor Lelystad Airport als uitgangspunt dan wel als startpunt wordt genomen?<

Op deze gesloten vraag is maar één antwoord mogelijk: ja, dat heeft deze ambtenaar inderdaad gezegd en dat had hij niet mogen doen, want het klopt niet. Maar dat wil de VVD-bewindsvrouw klaarblijkelijk niet. Glashard ontkennen kan ze evenmin, want iedereen kan het besprokene naluisteren. Dus neemt ze, zoals al jaren in dit Lelystad dossier op gênante wijze gebeurt, haar toevlucht tot ontwijkend gedraai (link). Op 8 maart schrijft ze aan de Kamer:

Antwoord 4

In het gesprek met Provinciale Staten van Gelderland over het programma

Luchtruimherziening is de inhoud van de ontwerp-voorkeursbeslissing toegelicht.

Daarin staat het volgende: “Voor de ontwikkeling van Lelystad Airport tot 45.000 vliegtuigbewegingen binnen een herzien luchtruim geldt dat de routes anders kunnen komen te liggen. In de luchtruimherziening zijn de lokale vertrek- en naderingsroutes (B+) en de aansluitroutes namelijk geen uitgangspunt voor het ontwerp. Als wijzigingen aan de orde zijn, moet er wel sprake zijn van netto verbeterde omgevingseffecten.

Dit wisten Bruins en HoW allemaal al. Het citaat uit de Ontwerp-Voorkeursbeslissing had HoW bijvoorbeeld zelf aangedragen. Ook een ‘nuance’ - haar woord - die de minister toevoegt, stond al in het bericht van de burgergroep. In de bespreking met de Gelderse Statenleden was volgens Van Nieuwenhuizen naar voren gebracht dat weliswaar gekeken zal worden naar ‘alternatieven’, maar dit geen garantie is dat B+ echt gewijzigd wordt. In antwoord op een volgende vraag van Bruins schrijft ze evenwel dat ‘alle opties voor routes weer open zijn’.

Wantrouwen en cynisme

Waarom zegt deze minister niet klip en klaar dat wat haar ambtenaar Megens over B+ als uitgangspunt, startpunt en ‘misschien’ heeft gedebiteerd pertinent onjuist is? Het gaat hier immers niet om zomaar iemand, maar om de persoon die verantwoordelijk is voor de praktische kanten van de luchtruimherziening. En waarom had zijn directe baas, programmadirecteur drs. René Vrugt, die eveneens aan de sessie met de Gelderse Statenleden deelnam, hem niet meteen tot de orde geroepen?

Door niet openlijk en ondubbelzinnig afstand te nemen van de woorden van Megens laat minister Van Nieuwenhuizen ruimte bestaan voor twijfels over de ware intenties van haarzelf en haar staf. Is dit een nieuw staaltje van met de mond belijden, maar achter de schermen het tegenovergestelde doen, zoals sinds 2007 schering en inslag is? Het onlangs uitgegeven SATL-boek Schiphol Regeert staat daar bol van en laat zien dat er een patroon is (link). De opstelling van de minister voedt hoe dan ook het toch al grote wantrouwen en cynisme bij burgers en bestuurders in Gelderland, Overijssel, Drenthe en Friesland. Onbegrijpelijk en onverantwoord, want schadelijk voor het o zo wankele vertrouwen in het politiek-bestuurlijk systeem.

Afblazen

Deze VVD-minister wil Lelystad openen voordat de herziening van het luchtruim haar beslag heeft gekregen. Burgergroepen als HoW en gemeentelijke en provinciale overheden in vooral Gelderland en Overijssel verzetten zich daar al jaren tegen. De burgergroepen signaleren bovendien dat de minister gedurende het proces van de luchtruimherziening nog tussentijdse verbeteringen wil aanbrengen aan de B+ routes. Dat schrijft ze ook nu weer in haar reactie op de vragen van Eppo Bruins. De burgercomités betogen dat deze benadering onherroepelijk tot bestendiging van de intrinsiek inferieure B+ routes zal leiden én een integrale aanpak zal frustreren. Een van hun oudste eisen was daarom: eerst herindelen en bewijzen dat de hinder- en emissieproblemen daadwerkelijk zijn opgelost en dan pas bezien of Lelystad Airport wel of niet open mag.

Door alles wat inmiddels over de praktijken van de Schiphol Groep en IenW boven water is gekomen en nog vrijwel dagelijks komt, zijn wij dat stadium echter voorbij. Afblazen dit politiek, moreel, klimatologisch en financieel failliete wanproject is nu het parool.

Print
Categories: Algemeen
Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x


Visie HoogoverWezep

HoogoverWezep heeft een document opgesteld waarin de specifieke problemen voor Wezep / Hattermerbroek worden benadrukt en waarin haar visie daarop is vastgelegd.

Het document is inmiddels aan verschillende lokale en landelijke politici aangeboden..

De noodklok in Wezep wordt geluid

Wezep heeft gereageerd

We hebben u via flyers, Twitter, Faceboek, interviews in de Stentor en deze website opgeroepen om de internetconsultatie in te vullen. In een week is er veel gebeurd, u hebt massaal gereageerd op de oproep en de oproep is door heel veel mensen opgepikt en doorgegeven.

Meer acties onderweg

De internetconsultatie is inmiddels gesloten, maar we zijn nog lang niet klaar. We willen rond de tafel met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, we willen dat elke inwoner weet wat er gaat gebeuren en uiteindelijk willen we dat de huidige plannen van tafel gaan. De volgende actie is een manifestatie op vliegveld Lelystad op 11 november.  Het is een initiatief van Red de Veluwe, maar ook HoogOverijssel, Laagvliegroutes Nee uit Friesland en Nee tegen laagvliegroute over Ede, doen mee aan dit protest.  Doel is duidelijk maken dat lange, lage vliegroutes boven onze dorpen en natuur niet worden geaccepteerd.
Er zijn nog meer acties gepland, dus hou deze website in de gaten en volg ons op social media.

U kunt hem bijna niet hebben gemist, de flyer waarvan er 6.000 zijn verspreid.


Weet u

  • dat Lelystad Airport vanaf april 2019 de vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen?
  • dat vanaf dan Boeings heel Iaag en pal over Wezep/Hattemerbroek dreigen te gaan vliegen?
  • dat er uiteindelijk elke 10 minuten een toestel over komt denderen, van 6.00 uur 's ochtend tot middernacht - ook onder school- en kerktijd?
  • dat Wezep volgens officieel onderzoek de meeste 'ernstig gehinderden' en 'ernstig slaapverstoorden' krijgt, meer dan bijvoorbeeld Almere, Dronten, Biddinghuizen of Lelystad? • dat Wezep/H'broek deze problemen krijgt omdat men andere plaatsen wil ontzien? 

En weet u

  • dat Wezep/H'broek gevaar loopt dubbel gepakt te worden omdat er nu ook plannen circuleren om de vliegtuigen meteen na Wezep/H'broek op vol motorvermogen te laten stijgen — om zo de rest van de Veluwe minder te belasten?
  • dat dit zoveel extra geluids- en milieuoverlast gaat opleveren dat burgemeester Hoogendoorn van 'desastreus' spreekt? 

En weet u ook

  • dat Den Haag altijd gevoelig is voor aantallen?
  • dat niets doen het doemscenario voor Wezep/H'broek alleen maar dichterbij kan brengen? 


 

Laag over WHC

Woensdag 13 december: Informatiebijeenkomst in Wezep

 

WEZEP BLIJF ALERT!

Weet u

  • dat bij de internetconsultatie over Lelystad Airport de meeste reacties afkomstig zijn uit Wezep/Hattemerbroek? 33% van de 6.400 reacties!
  • dat Wezep/Hattemerbroek zo een krachtig signaal heeft afgegeven over wat hier leeft?
  • dat er voor en achter de schermen volop ontwikkelingen gaande zijn?
  • dat de race nog niet gelopen is en het zaak is geïnformeerd en alert te blijven?

Weet dan
dat de bewonersgroep HoogOverWezep op 13 december een informatieve bijeenkomst organiseert, waar u van harte welkom bent. Betrokken en actieve experts geven uitleg over achtergronden en stand van zaken en beantwoorden vragen. Sprekers zijn:

Jules van der Weerd : inwoner Hattemerbroek en lid Bewonersdelegatie Lelystad. Actief in HoogOverWezep. Jules zal vooral ingaan op de gevolgen van ‘Lelystad’ voor Wezep en omgeving.
Wim Liesker : inwoner Ossenzijl, lid van HoogOverijssel. Vlieger en kenner van het luchtruim. Wim zal de voorstellen voor de vliegroutes toelichten.
Leon Adegeest : inwoner Dalfsen, lid HoogOverijssel. Specialist in het onderzoek naar de effecten Lelystad (de MER). Heeft diverse fouten aangetoond en wordt inmiddels landelijk als deskundige erkend. Leon zal zijn kennis en ervaringen toelichten.
Alexander ter Kuile : luchtvaartexpert uit Haarle, lid HoogOverijssel. Vz Bewonersdelegatie Lelystad. Alexander zal een toelichting geven op het rapport. bewonersdelegatie. Met o.a. de gaten in het luchtvaartbestel en de noodzaak om eerst het luchtruim te herzien vóór de opening van ‘Lelystad`.

 

INFORMATIEBIJEENKOMST VLIEGOVERLAST LELYSTAD AIRPORT

Woensdag 13 december: 19.30-22.00 uur (zaal open 19.00 uur)

Partycentrum Coelenhage, Zuiderzeestraatweg 486 Wezep

(Kom op tijd. Het aantal plaatsen is beperkt.)


Klik hier voor de flyer

Onderdeel van SATL

HoogoverWezep is onderdeel van SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen.

Schrijf je in voor de SATL nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van belangrijke ontwikkelingen

 
*verplicht veld

Meer nieuws:

Informatiebijeenkomst stuitingsbrief is Afgelast!

HoogoverWezep praat u bij over Lelystad Airport en gaat u helpen om een stuitingsbrief in te vullen: deze avond gaat niet door!

  • 28 februari 2020
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 3870
  • 0 Comments

Bij toename van geluidoverlast daalt de waarde van woningen. Als Lelystad Airport opent, loopt u niet alleen gezondheidsrisico en risico op geluidsoverlast, u loopt ook een financieel risico. Uit onderzoek door juristen is gebleken dat de waarde van uw woning kan dalen door de geplande laagvliegroutes.

De 7even hoofdzonden van het dossier Lelystad Airport

arglistige pogingen om chaos in de orde te scheppen

  • 7 februari 2020
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 1536
  • 0 Comments
De 7even hoofdzonden van het dossier Lelystad Airport

In navolging van het artikel De 7 plagen van Schiphol (Stentor van 21 januari 2020) van Herman Stil, die alleen al vanwege zijn achternaam een streepje voor heeft, krijgt u van ons een overzicht van zeven onderwerpen die spelen rondom ‘het dossier’ Lelystad Airport.

We merken dat we zelf ook een ontwikkeling doormaken en dat gaat ons niet in de koude kleren zitten. Het is het best te omschrijven als verbijstering en ontgoocheling, in die hoek vinden we onszelf geregeld terug. We zijn als Hoog over Wezep primair tegen het laagvliegen, omdat we ons zorgen maken over de daaruit voortvloeiende schadelijke effecten op onze eigen leefomgeving. “Kan hoger, moet hoger!” Maar nu we steeds meer kennis van zaken hebben gekregen, dankzij het kennisnetwerk dat ontstaan is bij SATL, zetten we toch ook steeds meer kanttekeningen bij de beslissing om überhaupt Lelystad Airport door te zetten.

U voelt zich wellicht wat overdonderd door zoveel informatie. Dat gevoel kennen we intussen heel goed. Geheel in stijl van voorgaande acties bieden wij bij deze u ook praktische ondersteuning bij het opkomen voor uw belangen op twee manieren:

 

Wij bieden u praktische ondersteuning bij twee zaken:

DOE MEE AAN INTERNETCONSULTATIE SCHONE LUCHT AKKOORD!
Tot uiterlijk 10 februari aanstaande heeft u de gelegenheid uw kijk op de zaak te geven.
Kijk eventueel bij hoofdstuk 2. Milieu- en Gezondheidsschade: Fijnstof voor meer achtergrondinformatie. Daar vind u wat meer achtergrondinformatie op basis waarvan Hoog over Wezep de internetconsultatie heeft ingevuld.

VOORKOM VERJARING SCHADECLAIM LELYSTAD AIRPORT EN STUUR VOOR 1 APRIL 2020 EEN STUITINGSBRIEF
Het is vreemd dat het recht op een schadeclaim verjaart op een moment dat het vliegveld nog niet is geopend. Toch is het zo. Want op 1 april 2015 is het Luchthavenbesluit Lelystad in werking getreden. Het recht op het claimen van vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In dit geval is dat dus op 1 april 2020 (is geen grapje). Maar met een zogeheten ‘stuitingsbrief’ kan die termijn worden verlengd. Door op de link te klikken, kunt u meer informatie vinden en gebruik maken van de voorbereidingen van SATL.

 

 

Minister negeert WOB verzoek "optimalisaties" Wezep

Wat heeft de minister te verbergen over de zogenaamde optimalisaties van de laagvliegroutes over Wezep?

  • 2 januari 2020
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 7967
  • 0 Comments
Minister negeert WOB verzoek "optimalisaties" Wezep

Op een informatiebijeenkomst in Hattemerbroek presenteerde het ministerie de zogenaamde optimalisaties van de laagvliegroutes over Wezep. Tijdens de bijeenkomst werd niet duidelijk waarop die term “optimalisatie” was gebaseerd. Er waren wat vage cijfers over verbeteringen in het algemeen, maar er was geen duidelijkheid hoe deze cijfers waren ontstaan en er was ook geen inzicht over het effect per dorpskern. Op de betreffende avond heeft HoogoverWezep daar meteen duidelijkheid over gevraagd, die duidelijkheid is er nog altijd niet.

Gemeenteraad Oldebroek voor de boeren

Lelystad Airport meerdere keren genoemd in discussie stikstofproblematiek

  • 20 december 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 4790
  • 0 Comments

De gemeenteraad van OIdebroek is bezorgd over de gevolgen van de aangekondigde stikstofwetgeving voor de agrarische sector én de leefbaarheid in het buitengebied. In de laatste raadsvergadering van 2019 is de motie ‘Oldebroek voor de boeren’ unaniem aangenomen. De gemeenteraad wil samen met de boeren optrekken bij het vormgeven van stikstofreductie, om zo de toekomst van boeren in de gemeente Oldebroek én de Veluwse natuurgebieden beter te waarborgen.

De plannen van de regering voor Lelystad Airport als overloop luchthaven van Schiphol maakt het extra wrang. De nieuwe laagvliegroutes gaan namelijk over (het buitengebied van) de gemeente Oldebroek en zorgen voor extra stikstofuitstoot. Voor de gemeenteraad is het onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat bij het stikstofprobleem overmatig de focus wordt gelegd op de agrarische sector als oorzaak, zonder terughoudendheid in de nieuwe laagvliegroutes

 

 

Bedreiging geliefd Natura 2000-gebied

Laag vliegen en stijgen boven Noordoost-Veluwe

  • 18 december 2019
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 4222
  • 0 Comments

Als deze regering haar zin krijgt, gaan laagvliegers van Lelystad Airport niet alleen het woongenot in Wezep, Hattemerbroek, Hattem, Wapenveld en Heerde vergallen. Ook het fraaie Natura 2000-gebied, dat tussen deze Veluwse plaatsen ligt ingeklemd, wordt bedreigd. Uitgerekend boven dit luisterrijke gebied zou 90 procent van al het vertrekkend vliegverkeer op lage hoogte moeten gaan passeren. En alsof dat niet genoeg is, zou het hier ook nog eens aan een doorklim moeten beginnen - met als gevolg een verveelvoudiging van lawaai en van uitstoot van stikstof, fijnstof, CO2 en andere klimaatvervuilers. Vooruitzichten waar burgers en gemeenten zich met alle macht tegen verzetten. Zij weten zich gesteund door belangrijke spelers als Geldersch Landschap en Kastelen, dat hier een van de grootste ‘grootgrondbezitters’ is.

Hierna volgen wat impressies van dit bekoorlijke, maar o zo kwetsbare Natura 2000-gebied, met tips voor wandelaars en fietsers. Alles met de onderliggende boodschap: ga er niet alleen rondkijken, opnieuw of voor het eerst, maar denk en help ook mee om te voorkomen dat dit fijne leef-, en natuur- en recreatiegebied ten prooi valt aan vliegende prijsstunters, die zich weinig gelegen laten liggen aan ons klimaat, onze natuur en ons leefmilieu.

Het artikel meenemen : Printbare PDF van dit artikel

Van Wezepsche Heide tot Zwolsche Bos

Tijd om in te zoomen op de belangrijkste delen van het Noordoost-Veluwse bos- en heide gebied en een aantal wandelingen voor het voetlicht te halen:

  1. Wezepsche Heide
  2. Landgoed Steenbergen
  3. Vuursteenberg
  4. Landgoed Molecaten
  5. Landgoed Flip-Hul
  6. Landgoed Petrea
  7. Zwolsche Bos

 Aansluitend volgen nog enige suggesties voor fietsers en mountainbikers.

 

Dure plicht Gelders provinciebestuur

Oplossen problemen flessenhals Wezep/Hattem/Wapenveld/Heerde

  • 29 november 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 7041
  • 0 Comments

Afgelopen week zijn we, samen met een SATL-delegatie, naar Arnhem gegaan om daar met een aantal leden van de leden van Provinciale Staten Gelderland te overleggen. Er zijn stevige uitspraken gedaan, maar deze zijn wel goed ontvangen. We hopen op een goede, structurele samenwerking in het bizarre dossier dat Lelystad Airport inmiddels is geworden.

Nulmeting in Wezep en Noordeinde

De objectieve professionele meetpunten van SENSORNET om "in gesprek te blijven" met het ministerie I&W

  • 22 november 2019
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 2781
  • 0 Comments
Nulmeting in Wezep en Noordeinde

Deel 3 van de reeks van 3 artikelen van Marjolein Arissen, om meer zicht te krijgen wat ons boven het hoofd hangt, als de laagvliegroute N* in gebruik wordt genomen. Dit keer een kijkje op SENSORNET. Mede door SENSORNET is aangetoond dat de geluidshindermetingen rondom Schiphol die door Schiphol zelf worden uitgevoerd, niet deugen. Als je een vliegtuig over hoort komen dat opvallend veel herrie maakt, kijk dan eens op http://www.sensornet.nl/project/Oldebroek om eens te zien wat de werkelijke piekwaarden zijn die gemeten zijn. De metingen van de laatste 24 uur zijn daar terug te vinden.

Zelf vliegtuigoverlast meten en melden? Kijk hier voor de handleiding download gratis Explane app en meet geluidsoverlast van vliegtuigen

Wat hangt ons boven het hoofd als Lelystad opengaat vóór 2023?

Een poging van een leek om te bevatten wat we qua geluidshinder kunnen verwachten

  • 15 november 2019
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 3823
  • 0 Comments
Wat hangt ons boven het hoofd als Lelystad opengaat vóór 2023?

Bijgaand een poging om meer inzicht te krijgen over wat we kunnen verwachten qua geluidsoverlast als Lelystad Airport vóór de herindeling van het luchtruim opengaat. Met behulp van professionele metingen van de website van SENSORNET en apps op de smartphone, Sound Meter en Explane, probeert Marjolein Arissen te bevatten wat ons allemaal boven het hoofd hangt. We willen benadrukken dat dit vanuit het perspectief van een bezorgde inwoner van Wezep geschreven is, een leek op het vlak van geluidstechniek.

Kijk eens op de Explane website of download de Explane App

Hoog over Wezep stimuleert het gebruik van de app Explane van SchipholWatch om geluidshinder van vliegtuigen aan te tonen

  • 10 november 2019
  • Author: Marjolein .
  • Aantal maal bekeken: 3070
  • 0 Comments
Kijk eens op de Explane website of download de Explane App

In de rapportage van 3 november jl van SBS6 over deze de app Explane, horen we dat het RIVM het collectief verzamelen van meetgegevens door burgers met apps zeker toejuicht! Het RIVM zegt zelfs toe de meetgegevens van ExPlane te gaan gebruiken. De overheid berekent alleen maar, en dan ook nog met discutabele rekenmethoden, maar meet zelf bijzonder weinig. En aan handhaven komen ze maar niet toe en dat is eigenlijk best logisch: Ze weten natuurlijk heel goed dat ze de op voorhand gestelde kaders, die gebaseerd zijn op veel te optimistische berekeningen, al lang en breed aan het overschrijden zijn! En dat is goed te zien… We zitten nu al dagelijks geregeld ruim boven de 60 dB en dan is Lelystad nog niet eens open!

Hoog over Wezep pleit ervoor om bezorgde burgers te stimuleren om de Explane app van SchipholWatch te gebruiken:

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/omwonenden-schiphol-zijn-het-zat-en-meten-vliegtuigherrie-zelf/

https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/projecten/explane

Handleiding Explane app

Alternatieve vliegroutes zijn aanfluiting

"Dat de minister nu zelf een route heeft gekozen, bewijst dat zij gewoon lak heeft aan wat de gemeenten op de Veluwe zeggen."

  • 1 november 2019
  • Author: Marcel
  • Aantal maal bekeken: 4075
  • 0 Comments
Alternatieve vliegroutes zijn aanfluiting

Afgelopen week heeft de Veluwekoerier een gesprek gehad met Leon Adegeest (Hoogoverijssel) en Jules van de Weerd (HoogoverWezep) over de "alternatieve vliegroutes"

“Uit de brief van afgelopen woensdag over de wijziging in de laagvliegroutes proeven wij dat minister Cora van Nieuwenhuizen gewoon doordendert”, aldus Leon Adegeest. Hij doelt
hiermee op de aankondiging dat van de twee vliegroutes die over Wezep zouden lopen, er plotseling één gewijzigd is. “Vergis je echter niet, één route blijft gewoon dwars over Wezep
lopen. 

12345678910Laatste

Volg ons op social media